Dagens naturupplevelse

Bukefalos 30 år!

Satt och grävde i en odlingsbädd i eftermiddags och hajade till när jag upptäckte en rätt stor getingspindel som satt precis brevid mig. Har aldrig sett en sån tidigare och visste inte vad det var, tyckte att den såg rätt läskig ut först, men hon var snäll och alldeles kolugn så hon fick hålla mig sällskap medans jag grävde. Jag övergick till att tycka att hon var väldigt fascinerande, med randiga ben och allt. :)
(Jag har en bild på henne, men tänker att det kanske är sjysstast att inte lägga in den här :D )

1000016567.webp

Såg denna haren igår. Den satt helt stilla och hopkrupen. Hoppas den mådde bra.

På hemväg häromdagen såg vi en hund bredvid vägen. Saktade in och det visade sig vara en räv. Den stod helt stilla ca 5 m ftån vägen och iakttog bilen. Sen vände den inåt skogen utan brådska. Så fin räv, vacker päls, och så liksom värdig.

Nu nöffas det för fullt i nejden!! ;):D Jag hör vildsvinen grymta nästan hela tiden när jag är hemma. De grymtar när jag är ute i trädgården och jobbar, de grymtar när jag går och lägger mig och de grymtar när jag vaknar. Sover de aldrig? Det är som att bo i en svinstia - nöff nöff nöff NÖFF! :laugh:

Precis nyss såg jag en illerhona med tre ungar! Skulle morgonfodra och märkte att djuren i ligghallen var rädda. Gick ut, såg ingenting, fortsatte att fodra. Efter en stund hörde jag ett kuttrande läte, gick ut igen och spanade efter fåglar.

Såg att det rörde sig i gräset, samtidigt som kuttrandet fortsatte. Började prata och då sprang en mammailler iväg med tre ungar i släptåg mot ett stenröse. Tyvärr hade jag inte telefonen med mig.

Fin morgonupplevelse!

Liknande trådar

• Vilddjuren och jag 2
  • Behöver lite stöd
  • Öron, plötsligt döv?
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur