Bukefalos 28 år!

Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller med . på ridskolan sitter alla och sågar ner hästrna "på tygeln" (vilket det inte är då de i bästa fall böjer på nacken.) Jag tror att många har ett för stort kontrollbehov och hittar på alla möjliga anledningar för att bestraffa hästen .
var i ett ridskole stall och tittade. Ett barn stog och piskade på en häst i en spilta. jag frågar argt vad hon höll på med och till svar får man
- Den här hästen är dum! den sparkade mot en annan häst på lektionen i dag. (14 hästar i ett 20x40 ridhus)

Jag tror att problemens grund ligger i för lite kunskap i hur en häst ska behandlas. Som ridskoleryttare sitter man upp på en "färdig" häst inne i ridhuset. rider sin lektion och lämnar över till nästa ryttare.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller med . på ridskolan sitter alla och sågar ner hästrna "på tygeln" (vilket det inte är då de i bästa fall böjer på nacken.) Jag tror att många har ett för stort kontrollbehov och hittar på alla möjliga anledningar för att bestraffa hästen .
var i ett ridskole stall och tittade. Ett barn stog och piskade på en häst i en spilta. jag frågar argt vad hon höll på med och till svar får man
- Den här hästen är dum! den sparkade mot en annan häst på lektionen i dag. (14 hästar i ett 20x40 ridhus)

Jag tror att problemens grund ligger i för lite kunskap i hur en häst ska behandlas. Som ridskoleryttare sitter man upp på en "färdig" häst inne i ridhuset. rider sin lektion och lämnar över till nästa ryttare.

Nej det gör man inte, inte på alla ridskolor, så sluta nu att generalisera och istället arbeta för att just den ridskolan börjar lära ut lite hästkunskap.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*kl*
Där konsten/kunskapen tar slut tar våldet vid.

Kunskap är som ett klot- ju mer man kan, ju större klotet blir, desto större yta får man mot det man inte kan-

Ju mer man kan, desto mer inser man att man INTE kan!

Klart att man som inskolad i det traditionella "hack-bank-slit" inte ser att det är hårt.

Och jag måste hålla med Tintilar. Större delen av de ryttare som kommer från ridskolor (även de som ridit i många många år), och många av tävlingsryttarna har en djursyn som är helt fruktansvärd.
Självklart tycker de att de gör allt de kan för sin häst och älskar säkert individen- men deras hantering och behandlig visar inget av det.

Man kan inte skylla på att man inte vet bättre- eftersom kunskap finns att inhämta om man söker den.

Att de stora ridinstruktörsutbildningarna idag håller samma klass som de dåliga ridskolorna gör ju inte saken bättre...

/Migo

Att hästar mår bäst av rörelsefrihet dygnet runt(lösdrift) i flock, fri tillgång på grovfoder och barfotagång är odiskutabelt. Det som går att diskutera är hur mycket vi har rätt att begränsa dem för att kunna nyttja dem för vårt nöjes skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag kan hålla med om att hästar säkert gärna skulle gå på en välskött lösdrift men eftersom de som sagt är vanedjur så vänjer vi dem vid att stå på stall. Hästarna vet då inte hur det är att gå på lösdrift och då de har lite svårt att SÄGA exakt vad de känner och tycker tycker jag det är lite vågat att säga att alla hästar föredrar det. Jag har alltid min häst på somarbete och tar in honom ett par timmar om dagen och han tycker inte det är tråkigt att komma in då heller. Sen kan jag hålla med om att många har ute sina hästar för lite men många hästar trivs nog riktigt bra med att komma in i ett stall utan myggor o flugor o dyl.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang med att alla hästar skulle föredra barfotagång. Det är väldigt många hästar i dagens läge som fläker sönder sina fötter då d går barfota tror du dom skulle föredra att gå barfota när det gör ont som attan att flytta varenda steg. Är det NGN här som tycker det är skönt med stenar i skorna?
Många hästar har dåliga fötter så är det bara och då tycker jag det är riktigt elakt att slita av dem skorna eller aldrig sätta på några om det behövs.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nu blir även jag OT

Skor har man också för att hålla acceptabla hovvinklar...
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Delvis KL

OCh romantiska idealistiska barfotatalibaner och andra grönavågare gör med de allra bästa avsikter många hästar illa idag, beroende på att de förläst sig på frälsningsläror och inte har kunskap nog att bedöma vad det handlar om ens.

Det är många hästar som far illa i såna okunniga ägares vård.

De älskar sina hästar men saknar kunskap att förstå vad de utsätter dem för. De tror dessutom att alla andra plågar sina hästar som inte har förstått frälsningslärorna:crazy:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nja, när det gäller barfotagång tror jag att dem som svarade mig inte läste vad jag skrev....
Jag skrev att det beror på underlag och hovkvalitet, att många hästar får ont i fötterna av att gå på grus och sten. Jag förespråkar INTE barfotagång utan en sund syn, kan hästen gå barfota så ok, kan den inte så ok.

Lösdrift: Självklart vill hästarna gå in på sommaren när det är varmt och en massa insekter! Mina hästar står inne mer på sommaren än på vintern, just pga det. Men, som du skrev, du tar in hästen ett par timmar, och det trivs den utmärkt med. Sedan ut igen. Jag har lagt märke till genom åren att det är ungefär den rytmen hästar har. Året om, om det inte är snöstorm och drivis, givetvis! Vid extremt väder, oavsett årstid, föredrar de nog stallet där de slipper stark värme, insekter, hällregn och blåst. Annars inte.

Vi ger inte våra hästar ett optimalt liv, så är det bara. Det kan vi inte heller, eftersom vi har krav på att hästarna ska kunna användas till än det ena, än det andra. Dessutom har vi genom avel förändrat hästens naturliga förutsättningar, så vi kan inte förvänta oss att en tamhäst ska kunna leva lyckligt om vi tar av den skorna och släpper den på ett jättebete och låter den klara sig själv.

Det är inte det jag menar heller. Utan att vi borde se på vad vi gör och fråga oss om vi kunde göra det på ett annat sätt som kanske kunde göra livet lättare för hästen. Bara för att "alla andra" tar in hästarna kl fem varje em behöver det ju inte vara det bästa, eller hur? Eller om tränaren säger att du ska dra åt nosremmen ett hål till, eller att du ska plocka av din häst skorna, eller att du ska använda sporrar för att få hästen att gå fram.

Det är kanske inte det bästa? Det är kanske inte det hästen hade valt?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag undrar om det var mej du svarade:confused: Jag skrev inget om att ta in hästen mitt på dagen osv. Du skulle nog skrivit *knapplån* tror jag.

Men visst hästen lever inte som vildhäst men det gör inte andra tamdjur vi har heller. Hundar, katter, kossor, höns, råttor kaniner, mm, mm.

Vi har dem till nytta och nöje för oss själva och då kan inte djuren leva det liv de annars skulle ha gjort. Vad gäller hästar skulle det inte ens funnits många av de hästar vi har idag som är framavlade med olika syften.

Men det hindrar inte att de ska ha det så bra det är möjligt, vad det nu innebär, det är väl just den frågan oenigheten gäller........
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag har inte sagt att alla hästar föredrar det(även om jag personligen och erfarenhetsmässigt kan tycka det), jag har sagt att de FYSISKT och BIOLOGISKT mår bäst av det.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Dessutom har vi genom avel förändrat hästens naturliga förutsättningar, så vi kan inte förvänta oss att en tamhäst ska kunna leva lyckligt om vi tar av den skorna och släpper den på ett jättebete och låter den klara sig själv.

Det där är bullshit! Vi har inte evolutionärt förändrat hästens förmåga till överlevnad. Hästen idag är samma varelse som för flera miljoner år sedan, oavsett om det är Shettis, shire eller arab.
Däremot har vi förändrat hästens levnadsvillkor, och det är också därför vi får konskekvenser i form av skador, betendestörningar och problem.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det där är bullshit! Vi har inte evolutionärt förändrat hästens förmåga till överlevnad. Hästen idag är samma varelse som för flera miljoner år sedan, oavsett om det är Shettis, shire eller arab.
Däremot har vi förändrat hästens levnadsvillkor, och det är också därför vi får konskekvenser i form av skador, betendestörningar och problem.

Så att de har annan päls/temperament/hovkvalitet är en myt? Hur lik är de mongoliska ponnyerna våra tävlingshästar?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*kl*
Nu verkar den här tråden har kommit till det stadiet då de genialiska inläggen kommer...:smirk:

Jag stänger därmed och så får ni hitta någon annan tråd och föra en vettig diskussion i.

/B_A_L, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 488
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp