Bukefalos 28 år!

Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Yrja

Trådstartare
Var på tävlingar igår. Såg iof bara LB och LA, blandade ridkoleryttare/hästar och privatryttare/hästar. Detta på en stor ridkola som är engagerad i stora tävlingar/träningar.

Den svenska ridningen är verkligen UNDER ALL KRITIK! Fy f*n va illa ridskoleryttare rider. Sliter och drar och bråkar, allt för att få en krökt nacke. Idioter. Även om det görs "diskret" och med en hård hand istället för med stora tygeltag.

Precis varända häst som gick programmen försökte fly undan bettet genom att gapa, mer än en gång. De flesta under hela programmet. Hästarna blev störda i munnen och trots att ryttarna inte slet eller ryckte så såg man hur håda de var, stela i handen för att sätta sig emot hästen "ovilja att forma sig", och de drog ihop hästens hals med hjälp av detta = aldeles för knäckt i nacken, stelhet, försök att fly undan ryttarnas smärtsamma, hårda och fasta hållning i tygeln.

Och ja, självklart hade majoriteten av alla hästar achenrem. En av världens mest korkade uppfinning som bara talar om för åskådaren vilken korkad ryttare det är som sitter på hästen. Ja, där är jag dömmande. Rider du med achenrem gör du det troligen utan att veta varför, eller så är du elak (ja, det finns säkert undantag där som med allt annat, men jag kan inte övht förstå vad det skulle vara).

Jag blir TOKIG på sånt här. Att ridlärare och dommare tillåter sån här ridning är ju en SKAM! Och bara så att alla vet - den som kan rida kan meddela er att en förhållning eller en temposäkning av en pigg häst sker INTE via tyglarna. Detta är dumheter och ngt som lärs ut av dåliga ridlärare.

Jag säger bara det - vilken j*vla idioti. Vilka urusla ridskolor vi har i Sverige och vilken sjuk ridning vi lär ut. Och vilka fullständigt nollade ryttare som inte ens ifrågasätter dessa dumheter. USCH!

Mycket, mycket upprörd ttl. :mad: Säg att det inte är såhär överallt.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller helt och fullt med dig!

Kan tyvärr inte säga att det inte är så här iaf,
för det är precis så det är.

PINSAMT!

Hua! :mad:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Du har just idiotförklarat säkert 50 % av Sveriges ryttare, samtliga instruktörer och en stor del av tävlingsryttarna, och detta pga en enda tävling du sett. Jäklar vad du måste vara bra! Visst finns det bättre och sämre ridskolor, men att totalsåga på detta viset - jag är stum.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ja, för detta är min första tävling. :smirk:
Nej, detta var bara återigen en påminnelse. Dessa dumheter ser man dagligen. Man kan tycka att man på tävling ska ha högre krav på ryttarna.

Och ja, jag dumförklarar 50% av hels Sveriges ryttare. Det krävs ingenting extraordinärt för att göra det. Menar du att 50% av alla ryttare du stöter på har en bra och trevlig ridning?

Det skänker en smula hopp i mitt hjärta. Jag hoppas att du har rätt och att jag är helt ute och cyklar. :bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Om det var en klubbtävling du var på (vilket jag misstänker att du var) så är det oftast inte så hög standard på ridskoleekipagen. Det är inget unikum för "din" klubb.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

kl
Det är tyvärr inte bara ridskoleelever. Jag har sett samma saker av ryttare som anses vara på hög nivå.
Tänker inte peka ut nån. Jag menar att den sortens ridning är allmänt vedertagen inom många krestar, även av folk som borde veta bättre.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

jag kan inte annat än hålla med...all ridning idag tycker jag verkar gå ut på att få en snygg krök på hästens nacke, sen hur man kommer dit är skitsamma! jag har sett riktiga skräckexemplar o många av dem på dressyrtävling, ridskolenivå...pinsamt :crazy:
MEN måste även tillägga att även "privatryttare" som anses duktiga tillämpar metoder som sågande, stum hand o hårda skänklar osv...vad tror ni det ger för signaler till ridskoleryttare? usch, minns en gång när jag skulle rida en lugn skrittur med en tjej som inte var speciellt gammal (kanske 11-12 nåt) jag red på helt långa tyglar medan hon satt med kort tygel, stum hand spänd skänkel o sågande tygeltag.... till slut fick jag nog o sa att du kan nog släppa efter, hästen springer inte ifrån dig...
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Håller med dig. Det är nog därför många flyr tävlingarna o ridskolorna för det är just den här hårda ridningen som flitigt lärs ut. Dra o slit o kläm o banka o på med spö o sporrar o dra åt snokremmen...:devil:

De som verkligen är duktiga kan rida utan nått i munnen på hästen o hästen lyder lika bra ändå. Många ryttare är hemskt rädda o gömmer sin rädsla bakom denna hårdhet. Detta erkänns dock inte...

Massa mer lek vore inte fel. Allt ska vara så tävlingsinriktat o sak samma hur man tar sig dit bara man tävlar:(

Många bör sätta sig ner o fundera på hur de började som barn o lekte o hade KUL, dit måste vi som vuxna nå igen. Vi måste ha KUL o då vill vi inte att nån lider. Hästen ska oxå ha kul o då blir ridningen helt annorlunda med en gång.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag vet, har suttit och tittat på vardagsträning av ekipage på ganska hög nivå. Sorgligt sorgligt. Åtsnörda nosgrimmor så att man knappt får in minsta lillfingernagel. Dragande fram och bankande bak. Total fokus på huvudets placering. Otroligt talanfulla hästar som presterar, trots allt.

Det känns som ett enda slagsmål, ridningen verkar glädjelös och båda parter är klart frustrerade. Går det inte som man vill så är det "hästens är dum!".

Vi som tittade på diskuterade mycket hur och varför. Och kom fram till att så länge domarna dömer upp sådana här ekipage så kommer inget att ändras.

Tack för det här inlägget, det satte precis ord på det jag kände då jag kollade på träningen i förra veckan.

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tacka vet jag alla hobby ryttare som sitter ute i buschen och inte grandskas av publika ögon - de rider superbra allihop, sadlar och annan utrustning passar perfekt, och all hantering och skötsel är oklanderlig :angel: Sen finns det ju de där hästarna går barfota, bom och bettlösa, och oftast ute dygnet runt. Det MÅSTE ju innebära att de mår superbra, för det är ju naturligt, eller hur? :D
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det känns som ett enda slagsmål, ridningen verkar glädjelös och båda parter är klart frustrerade. Går det inte som man vill så är det "hästens är dum!".

Inte bara slagsmål... hur många gånger har vi inte hört att "jag är inte tillräckligt stark för att rida den hästen"? jag säger alltid att man ska inte behöva va stark för att rida.

Ridning är ingen kraftsport. Klart man ska va stark men inte för att orka dra o klämma!:devil:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Menar du att den tävlingen på den ridskolan du var på motsvarar alla ridskolor i sverige??:confused:
Dra inte alla över en kam, det finns bra och dåliga ridskolor och det finns bra och dåliga privatryttare.

Kan någon vara snäll och förklara för mig vad en achemrem är för något. Har aldrig hört talas om en sådan :crazy:. Inget vi använder på min ridskola iallafall :smirk:, som är väldigt bra :bow:.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tacka vet jag alla hobby ryttare som sitter ute i buschen och inte grandskas av publika ögon - de rider superbra allihop, sadlar och annan utrustning passar perfekt, och all hantering och skötsel är oklanderlig :angel: Sen finns det ju de där hästarna går barfota, bom och bettlösa, och oftast ute dygnet runt. Det MÅSTE ju innebära att de mår superbra, för det är ju naturligt, eller hur? :D

Det du talar om är en annan ytterlighet. Gemensamt för oss som är kritiska är att vi sett just detta som trådskaparen skriver och funderar över varför det blivit så här. Det betyder inte att vi vill ha illasittande sadlar mm. Men faktumet att mycket grov ridning bedöms som ok är väl ändå helt fel?

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tio STORA poäng till Mackan. :bow::bow::bow:

Hur i *piiiiip* kan man peka ut, vilka hästar som mår bäst eller sämst???

Det är precis som det här med att "Hulda Maräng", aldrig skulle kunna tänka sig att sälja sin älskade "Pluttiga Nuttan" till en ridskola, där hästen får mat på regelbundna tider, exakt samma tider sju dagar i veckan, får gå ut i hagen MINST fem timmar om dagen vissa klockslag sju timmar i veckan, går lektion tre pass om dagen, får regelbunden hovvård var sjätte vecka, vare sig det behövs ellerej och får vterinärvård så fort det hörs ett "klonke" eller "pip". Utan säljer hästen till "familjen barr och kotte" i skogen, där man drar av skorna, har hästen på lösdrift, gräs finns ju i hagne fårn april till november, sen kan man kasta till den lite hö och en saltsten. Vaccination??? nä, den träffar inga hästar... förutom dem hemma, avmaskning... nä, den går ju i samma hage som de andra hästarna... Rids varje helg, vare sig det behövs eller ej. Rida i form?? Varför då, det är ju en skogsmullehäst...

Alltså, NÄR ska vi här på bukeforumet växa upp, mogna och se HELHETEN. Alla är inte likadana. Det finns rötägg inom alla disscipliner. Sluta att bara ta upp det negativa med allt här i världen. Det ser vi nog av ändå. Visa respekt för varandras åsikter. Men ibland kan man väl för i *piip* tänka "med njuren" och försöka få en överblick i stället för att döma ut ett helt "hästfolk" efter en enda tävling.

S U C K , säger jag bara.

Ursäkta, men nu kunde inte den barocka buskdressyrryttaren hålla tyst längre. För några år sen satt jag ofta speaker på dressyrtävlingar och då satt jag ovanför domarna och jag såg mkt av dålig ridning. Nu på senare år, sitter jag OFTA på läktaren på ridtävlingar och jag ser EN DEL, dålig ridning. Men mestadels väldigt god dressyrridning, där många ryttare har tagit åt sig influenser från olika riddiscipliner. Jag rider extraträningar på ridskolan för instruktörer som tävlar dressyr LA-GP, som gått vidareutbildningar och fått lära sig en hel del från centrerad ridning och de har många gånger ifrågasatt mitt val av betsling, när jag kommit med någon typ av stång till ridskolan med min häst. Men också hjälpt mig med tillpassning och sett att mitt val av betsling många gånger varit befogat och fungerar bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag hoppas innerligt att du är en av världens bästa ryttare, på riktigt. Att skriva som du gör är bara löjligt, det finns inte ett enda konstruktivt ord i ditt inlägg.

Visst håller jag med om att mkt av den ridning man ser ÄR under all kritik, men att sitta och skriva på ett forum att folk är dumma i huvudet istället för att göra något åt saken gör bara att jag tycker att du platsar rätt bra i skaran av nollor...
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

ursäkta (elr inte föresten)

aechenrem är typ VÄLDIGT vanlig. 50% har det för att det behövs. det är bara så, att vissa hästar gapar. så har det alltid varit. om hästen är mer framåt än ryttaren, och inte accepterar betten, så bör aechenremmen vara på plats! ur säkerhetsaspekt.

då ska man jobba med att få hästar att acceptera bettet, men det är INTE kul att tävla sin första tävling med en häst som gapar/springer.

det där med hård hand håller jag med om, men var inte så dömmande. de kan inte göra bättre ifrån sig, skäll på ridläraren! sådana småungar har inten egen åsikt..;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 466
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp