Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tacka vet jag alla hobby ryttare som sitter ute i buschen och inte grandskas av publika ögon - de rider superbra allihop, sadlar och annan utrustning passar perfekt, och all hantering och skötsel är oklanderlig :angel: Sen finns det ju de där hästarna går barfota, bom och bettlösa, och oftast ute dygnet runt. Det MÅSTE ju innebära att de mår superbra, för det är ju naturligt, eller hur? :D


:bow::bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tio STORA poäng till Mackan. :bow::bow::bow:

Hur i *piiiiip* kan man peka ut, vilka hästar som mår bäst eller sämst???

Det är precis som det här med att "Hulda Maräng", aldrig skulle kunna tänka sig att sälja sin älskade "Pluttiga Nuttan" till en ridskola, där hästen får mat på regelbundna tider, exakt samma tider sju dagar i veckan, får gå ut i hagen MINST fem timmar om dagen vissa klockslag sju timmar i veckan, går lektion tre pass om dagen, får regelbunden hovvård var sjätte vecka, vare sig det behövs ellerej och får vterinärvård så fort det hörs ett "klonke" eller "pip". Utan säljer hästen till "familjen barr och kotte" i skogen, där man drar av skorna, har hästen på lösdrift, gräs finns ju i hagne fårn april till november, sen kan man kasta till den lite hö och en saltsten. Vaccination??? nä, den träffar inga hästar... förutom dem hemma, avmaskning... nä, den går ju i samma hage som de andra hästarna... Rids varje helg, vare sig det behövs eller ej. Rida i form?? Varför då, det är ju en skogsmullehäst...

Alltså, NÄR ska vi här på bukeforumet växa upp, mogna och se HELHETEN. Alla är inte likadana. Det finns rötägg inom alla disscipliner. Sluta att bara ta upp det negativa med allt här i världen. Det ser vi nog av ändå. Visa respekt för varandras åsikter. Men ibland kan man väl för i *piip* tänka "med njuren" och försöka få en överblick i stället för att döma ut ett helt "hästfolk" efter en enda tävling.

S U C K , säger jag bara.

Ursäkta, men nu kunde inte den barocka buskdressyrryttaren hålla tyst längre. För några år sen satt jag ofta speaker på dressyrtävlingar och då satt jag ovanför domarna och jag såg mkt av dålig ridning. Nu på senare år, sitter jag OFTA på läktaren på ridtävlingar och jag ser EN DEL, dålig ridning. Men mestadels väldigt god dressyrridning, där många ryttare har tagit åt sig influenser från olika riddiscipliner. Jag rider extraträningar på ridskolan för instruktörer som tävlar dressyr LA-GP, som gått vidareutbildningar och fått lära sig en hel del från centrerad ridning och de har många gånger ifrågasatt mitt val av betsling, när jag kommit med någon typ av stång till ridskolan med min häst. Men också hjälpt mig med tillpassning och sett att mitt val av betsling många gånger varit befogat och fungerar bra.

:bow: :bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vi får också försöka tänka på att säkerligen de flesta som gått in här på buke är intresserad av att utveckla sitt kunnande om hästar, och detsamma gäller för många som håller på med hästar. Se ljusglimten i tillvaron:)

Det finns absolut ridskolor där man lär ut ordentlig ridning men visst ser man fasansfulla exempel. Dock är de flesta av de exempe jag sett hos ponnyungar som inte har föräldrar som sätter stopp... Ridskolelärarna har verkligen ett enormt ansvar att vara bra och välutbildade förebilder som vet vad de gör och varför och kan förklara det.

Förutom ponnyungarna som behandlar hästarna som en maskin har vi privatryttarna som lägger på 3 täcken fodrar lite hö så de inte blir tjocka men massor kraftfoder så det är pigga, och rider med halsen hopkrullad. Detta har jag sett alltför många gånger av folk som älskar sina hästar. mer utbildning åt folket!!! så småningom sipprar ändå endel kunskaper fram till de flesta hörn.

Spö skulle förbjudas förutom i utbildningssyfte för där kan man verkligen tala om missbruk... Kommer mkt väl ihåg själv när jag fick min första ponny o daskade till en gång med spöt som jag var van vid från ridskolan och han blev helt skräckslagen. jag använder sen dess inte spö, är ju bara ivägen och onödig om man har bra kontakt med hästen redan från marken,enligt mig iaf.

haha detta blev väldigt spretigt inlägg... hmmm, tja summan blir väl att jag sett jättefina exempel och hemska exempel hos både ridskolor och privatryttare. Men jag hoppas och tror att det ändå är många som är intresserade av att utveckla sig, annars skulle väl inte detta forum och inte heller så många hästtidningar säljas???
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

jag tycker inte att det är OK att yttra sig om den svenska ridningen, ut efter att beskådat någon klubb/lokal tävling med klasserna Lb o La.
Detta är vanligtvis klasser för ekipage som i många fall inte har någon större erfarenhet. I vissas fall är det kanske tom. första tävlingen.
På banan blir (talar om det då du TS inte har den erfarenheten och kunskapen) många gånger ryttaren väldigt spänd och detta i sin tur leder till ridning som inte är lika mjuk som hemma på träning.
Jag rättfärdigar inte en stumm hand med om ryttaren blir lite spänd och hästen också kan det bli resultatet.

Att folk änns orkar yttra sig om vad andras hästar mår bra utav för utrustnig.
Jätte kul för en redan lite spänd och nervös ryttare att behöva käpa med en häst inne på banan som gör allt( tex. springer o gapar) för att slippa jobba.


Summan av kademmuman... efter att ha läs TS inlägg kan ja igentligen bara säga... SUCK ännu en "buke proffsryttare"
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*kl*

Om fler ridskolor ute i landet var bra kanske färre människor skulle bli mackans "extreme-makover-bushman". Många såna tror jag uppstår för de har varit just på såna dåliga ridskolor som tintilar beskriver och tänkt "nej tack, det här vill inte jag göra" och sen går de åt helt andra hållet. Bättre undervisning och överinseende för både bushmen och ridskolefolk och privatryttare det är vad jag efterlyser. Nu har inte jag varit ute och farit i hästvärlden speciellt mycket men av både ridskoleryttare och tränare/ privatryttare och tränare samt bushfolk utan tränare har ungefär samma procent i varje grupp varit under all kritik. Och det är inte en bedömning jag baserar på om de red "bra" eller "dåligt" efter mina ideal utan om ryttare/häst/tränare verkat trivas och ha roligt. Hur ofta ser man ett ekipage som har kul ihop med sin tränare? Inte tillräckligt ofta med tanke på hur mycket hästar det finns i landet.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

ursäkta (elr inte föresten)

aechenrem är typ VÄLDIGT vanlig. 50% har det för att det behövs. det är bara så, att vissa hästar gapar. så har det alltid varit. om hästen är mer framåt än ryttaren, och inte accepterar betten, så bör aechenremmen vara på plats! ur säkerhetsaspekt.

Och varför gapar månne hästen? Kan det vara för att ryttaren sitter och rycker och sliter i munnen på den för varje steg den tar? Eller sitter i obalans så att för varje steg hästen tar så rycks den i munnen av sin ryttare?

Vilken är säkerhetsaspekten här, som du hänvisar till? Jag har ridit och kört mina hästar utan denna rem i många år och aldrig saknat den.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vilken är säkerhetsaspekten här, som du hänvisar till? Jag har ridit och kört mina hästar utan denna rem i många år och aldrig saknat den.

:bow:
De är väl bättre att låta hästen gapa och på så sätt visa dig att det inte är reko i munnen på den än att klämma igen munnen och tro att allt är bra. Hur många av dem som har nosgrimma tar av den regelbundet bara för att kolla om deras ridningen blivitt bättre?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Hur många är det som i brist på tränare, "nä... det finns inga instruktörer här eller jag har inte råd, nu när jag fått en egen häst (fd travare eller galoppör), så jag frågar på buke i stället".

Och då för att skyla sin egna brist på kunnande inom ridning, och dåliga hand, eller i stället för att bekosta FLERA HUNDRA KRONOR!!!! (det har man ju inte råd med) på hästtandläkare, börjar rida på alla möjliga och omöjliga betlösa altrnativ... som man egentligen inte HELLER behärskar?

All ridning sitter inte i HANDEN eller i vad hästen har på sitt huvud, eller i munnen. En stor del av ridningen sitter främst i bål, säte och skänkel. Mycket av ridningen sitter i ryttarens HUVUD (med kunskap, via duktiga tränare som sett ekipagen i verkligheten) och sunt förnuft kommer man långt)också.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

ursäkta (elr inte föresten)

aechenrem är typ VÄLDIGT vanlig. 50% har det för att det behövs. det är bara så, att vissa hästar gapar. så har det alltid varit. om hästen är mer framåt än ryttaren, och inte accepterar betten, så bör aechenremmen vara på plats! ur säkerhetsaspekt.

då ska man jobba med att få hästar att acceptera bettet, men det är INTE kul att tävla sin första tävling med en häst som gapar/springer.

det där med hård hand håller jag med om, men var inte så dömmande. de kan inte göra bättre ifrån sig, skäll på ridläraren! sådana småungar har inten egen åsikt..;)

Min åsikt är att man kanske bör koncentrera sig på att fröbättra sin ridning såpass mycket att handen inte är så hård och stum att den tvingar hästen att gapa innan man ger sig ut och tävlar. Det känns som om något är lite fel när tävlingen är viktigare än samspelet. Ska man tävla så ska det intemedföra obehag för någon part.

Om hästen är mer framåt än ryttaren så bromsar man med sätet, inte med handen. Att en aachenrem skulle göra något säkrare är rent skitsnack, ursäkta ordvalet. Det är lika sant som att påstå att man hänger på hästen en graman för att den inte kan resa sig med den på. och det blir så oerhört mycket säkrare. Det handlar inte om att hästen inte accepterar bettet, det handlar om att ryttaren missbrukar bettet.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det är så himla lätt att stå brevid och hitta fel.

:bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Hur många är det som i brist på tränare, "nä... det finns inga instruktörer här eller jag har inte råd, nu när jag fått en egen häst (fd travare eller galoppör), så jag frågar på buke i stället".

Och då för att skyla sin egna brist på kunnande inom ridning, och dåliga hand, eller i stället för att bekosta FLERA HUNDRA KRONOR!!!! (det har man ju inte råd med) på hästtandläkare, börjar rida på alla möjliga och omöjliga betlösa altrnativ... som man egentligen inte HELLER behärskar?

All ridning sitter inte i HANDEN eller i vad hästen har på sitt huvud, eller i munnen. En stor del av ridningen sitter främst i bål, säte och skänkel. Mycket av ridningen sitter i ryttarens HUVUD (med kunskap, via duktiga tränare som sett ekipagen i verkligheten) och sunt förnuft kommer man långt)också.


:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

aechenrem är typ VÄLDIGT vanlig. 50% har det för att det behövs. det är bara så, att vissa hästar gapar. så har det alltid varit. om hästen är mer framåt än ryttaren, och inte accepterar betten, så bör aechenremmen vara på plats! ur säkerhetsaspekt.

då ska man jobba med att få hästar att acceptera bettet, men det är INTE kul att tävla sin första tävling med en häst som gapar/springer.

Förlåt mig men det där är skitsnack! Att med våld o hjälpmedel stänga igen en hästs mun, o tvinga den att göra saker som VI tänkt oss är skamligt! O dessutom att gömma sog bakom en sk "säkerhetsaspekt" skrattretande!

Är inte hästen redo för tävling så ge tusan i att tävla! Träna, träna, träna o det snällt! Att dra åt snokremmar, spöa o sporra hästar är inte träning det är djurplågeri!

Hästen ska gå lika bra o lika ärligt i både tränsbett o grimma o ännu bättre helt utan nått på huvudet! När hästen gör allt vi vill utan kraftprov o tvångsmedel, då kan vi snacka kvalitativ ridning!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

jag tycker inte att det är OK att yttra sig om den svenska ridningen, ut efter att beskådat någon klubb/lokal tävling med klasserna Lb o La.
Detta är vanligtvis klasser för ekipage som i många fall inte har någon större erfarenhet. I vissas fall är det kanske tom. första tävlingen.
På banan blir (talar om det då du TS inte har den erfarenheten och kunskapen) många gånger ryttaren väldigt spänd och detta i sin tur leder till ridning som inte är lika mjuk som hemma på träning.
Jag rättfärdigar inte en stumm hand med om ryttaren blir lite spänd och hästen också kan det bli resultatet.

Att folk änns orkar yttra sig om vad andras hästar mår bra utav för utrustnig.
Jätte kul för en redan lite spänd och nervös ryttare att behöva käpa med en häst inne på banan som gör allt( tex. springer o gapar) för att slippa jobba.


Summan av kademmuman... efter att ha läs TS inlägg kan ja igentligen bara säga... SUCK ännu en "buke proffsryttare"

Tack det finns någon mer som jag! :banana::bow::banana::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Och varför gapar månne hästen? Kan det vara för att ryttaren sitter och rycker och sliter i munnen på den för varje steg den tar? Eller sitter i obalans så att för varje steg hästen tar så rycks den i munnen av sin ryttare?

Det finns väl fler anledningar till att hästen gapar än att ryttaren sitter och "sliter" i munnen på den? Vissa har tyvärr den ovanan att göra det. Visst, från början är det ju den mänskliga faktorn som har orsakat detta, men en häst kan ju faktiskt komma ihåg detta ganska länge..Min nuvarande häst gick med ett alldeles för stort bett EN gång för ganska så länge sen, efter det så gapade hon alltid i början av passet och stoppade ut tungan. Rider nu med sk "snokrem" och det funkar utmärkt, hästen är glad och lycklig...:cool: Hon är grundligt genomkollad i munnen och det finns inget att anmärka på så där ligger inte "problemet", men skulle jag ta bort remmen har jag snart en tunga utanför munnen eller över bettet hur lite jag än håller i henne.
Vill oxå påpeka att jag tycker inte detta är ett problem då det funkar med utrustningen jag har, och jag är övertygad om att hon inte skulle göra så om det inte var för det för stora bettet...

Det är ju ganska bra med unghästar oxå att ha nånting över näsan på dom så att inte tungan kommer över, kan säga av egen erfarenhet att det är inte kul att sitta på en 2-3 åring med tungan över bettet..
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Man kan behöva träna tävling också för att det ska bli bra. Det är många nya saker att titta på när man kommer till en tävlingsplats.
Det märker man bara av att rida på hemma tävling, när ens ridhus och omgivning inte ser ut som vanligt. I vanliga fall så är det max 5 pers på lektaren nu kanske det är hundrapers där istället, man har satt ut blommer i hörnen och vad mer kan man hitta på för en dressyrtävling.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag använder aachenrem, men min häst plågas inte för det. Det beror ju på hur hårt du spänner den, snörper du åt så hårt du kan är det nog inte så skönt. Jag spänner min så att den bara sitter runt nosen (hästen kan dock fortfarande tugga utan problem). Jag rider iofs inte med hård hand (har lagt ut en film här på dressyrgnägg som du kan titta på).

Sen tycker jag att istället för att gnälla på andra kan du väl göra något åt det, hjälp dem förstå hur det ska vara. Plugga till ridlärare så får du se hur lätt det är att lära Sverige rida.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

självklart finns det många ryttare som inte rider jättebra! är det så konstigt?
Man blir inte en perfekt ryttare över en dag (om en någonsin..) utan det tar många många år med hjälp av duktiga tränare och gärna en bra häst.
Jag tänker såhär: Det är ju jättebra att dessa ryttare fortfarande finns kvar på ridskolan/hos tränare och inte ger sig ut själva och tror att de är världsbäst!
För alla ryttare, förmodligen även du, har haft en period i sin ryttarkarriär när man har ridit på ett sätt som man idag kan skämmas lite över. Det är en del av livet. Man måste göra misstag för att komma framåt.
Jag tror inte alls att de flesta ridlärare på ridskolor uppmanar eller lär ut "ful" ridning. De finns säkert undantag men de flesta tror jag uppmanar till god ridning!
Och ang att domare ger höga poäng till ryttare med grov ridning, det är mycket som bedöms under ett dressyrprogram, kanske dessa ryttare gjort allt annat så bra att de ändå får bra poäng?
Och jag tror faktiskt att våra utbildade domare är mer kvalificerade att döma korrekt än vad vi andra är.

Så var lite mer försiktig med att dra alla ryttare/tränare/domare över en kam bara för att du sett en enda tävling med dålig ridning.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Var på tävlingar igår. Såg iof bara LB och LA, blandade ridkoleryttare/hästar och privatryttare/hästar. Detta på en stor ridkola som är engagerad i stora tävlingar/träningar.

Den svenska ridningen är verkligen UNDER ALL KRITIK! Fy f*n va illa ridskoleryttare rider. Sliter och drar och bråkar, allt för att få en krökt nacke. Idioter. Även om det görs "diskret" och med en hård hand istället för med stora tygeltag.

Precis varända häst som gick programmen försökte fly undan bettet genom att gapa, mer än en gång. De flesta under hela programmet. Hästarna blev störda i munnen och trots att ryttarna inte slet eller ryckte så såg man hur håda de var, stela i handen för att sätta sig emot hästen "ovilja att forma sig", och de drog ihop hästens hals med hjälp av detta = aldeles för knäckt i nacken, stelhet, försök att fly undan ryttarnas smärtsamma, hårda och fasta hållning i tygeln.

Och ja, självklart hade majoriteten av alla hästar achenrem. En av världens mest korkade uppfinning som bara talar om för åskådaren vilken korkad ryttare det är som sitter på hästen. Ja, där är jag dömmande. Rider du med achenrem gör du det troligen utan att veta varför, eller så är du elak (ja, det finns säkert undantag där som med allt annat, men jag kan inte övht förstå vad det skulle vara).

Jag blir TOKIG på sånt här. Att ridlärare och dommare tillåter sån här ridning är ju en SKAM! Och bara så att alla vet - den som kan rida kan meddela er att en förhållning eller en temposäkning av en pigg häst sker INTE via tyglarna. Detta är dumheter och ngt som lärs ut av dåliga ridlärare.

Jag säger bara det - vilken j*vla idioti. Vilka urusla ridskolor vi har i Sverige och vilken sjuk ridning vi lär ut. Och vilka fullständigt nollade ryttare som inte ens ifrågasätter dessa dumheter. USCH!

Mycket, mycket upprörd ttl. :mad: Säg att det inte är såhär överallt.
ohh nu blev jag jättejättesugen på att lägga ut filmen där jag rider LB:1 på en ridskolehäst på polluxdressyren i söndags!
Han är bara 7, första programridningen någonsin för honom och han var skitnervis för att han skulle få applåder (farliga) dessutom är han mest "lättriden" i traven så att någon satt ner hela programmet var skitkonstigt och han vevade med frambenen för han trodde ju att det var galopp på gång hela tiden..

men nej, nu tackar jag för mig och jag hoppas att du aldrig kommer till min ridskola och ställer dig på läktaren och skriker ut ditt missnöje över ekipagen :bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Summan av kademmuman... efter att ha läs TS inlägg kan ja igentligen bara säga... SUCK ännu en "buke proffsryttare"

Det där är ju en kommentar oxå... vem säger att TS är en proffsryttare? Ögon o ett tycke kan man väl ha ändå? O varför ska man då tiga om saker man upplever? Proffs behöver man inte va för att se o tycka...:idea:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*kl*

Har inte heller varit på många dressyrtävligar i mitt liv med det lär inte bli fler heller. Fick tyvärr EXAKT samma upplevelse som dig , ts, sist jag var dressyrtävling (det västa är att jag tror att det är samma ställe vi talar om?!) Både jag och min kompis tyckte att det var minst sagt osmakligt att titta på. En ryttare hade så mycket häst i handen att hästens mungipor säkert var 4 cm längre än normalt....:crazy: Och NEJ det var inte "ridskoleryttare"

Det värsta jag hört en dressyrmänniska säga var när min syster erbjöd henne att rida hennes häst. "Ja, men jag tänker inte rida som dig och sitta och vänta på att hästen ska komma i form....."
Det säger ju hur mkt fel dom har som tror att vi som inte kräver hästen i form så fort tyglarna blir kortare bara sitter och åker, själv kräver jag inte att min häst ska komma i form OMG jag kortar tyglarna utan låter honom pö om pö komma i rätt form....

Titta inte ner hobbyryttare, alla rider inte bomfritt, bettlöst och barfota. Har sett/läst om många hobbyryttare som lägger ner enorm möda på att få en passande utrustning till sina hästar. Tyvärr är jag en av dem som har gett upp och numera bara rider barbacka. Men kom inte och säg att jag inte har försökt få passande utrustning...

MEN nog finns det dressyryttare som är väldigt duktiga och i total harmoni med sin häst som självklart ska få beröm för sin ridning. Mer av den varan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp