Bukefalos 28 år!

Dagens ridpass

MixMax

Trådstartare
Har länge saknat en tråd där vi alla gemensamt kan skriva om våra "dagens ridpass", visserligen dyker det upp ett par sådana inlägg i olika trådar, men jag saknar att kunna klicka in på en generell och sammanhängande tråd och läsa vad ni har haft för er idag med era pållar, vare sig om det var tömkörning, longering, ridpass eller något annat kul!
Red ni för tränare? Uteritt? Ett dressyrpass som gick skit eller en promenad bara? Vilken häst red ni? SHOOT, jag vill veta!! :)
 
Igår red jag ett mjukgörande pass med främst öppna, volter och serpentiner. Hästen kändes fin och blev rätt mjuk fin i slutet. Idag blir det nog ett liknande pass. Får se hur hon känns idag.
 
Igår red jag genreps träning för tränare inför årets ( och min och hästens) första start i dressyr.
Vi värmde upp med 4 bommar liggande i en liten fyrkant, ena hörnet på varje bom låg på en sockerbit så hästen fick lyfta på fötterna. Vi red både rakt över båda bommarna, vi red ett hörn ( in över en bom, vända hästen, ut över bommen bredvid) och volt utanför bommarna samt volt inne i bommarna. Detta för att hitta hästens alla ben, så ytterbenen tog längre steg än inner. Sen fick vi trava längs spåret, gärna innanför, med 2 st 15 metersvolter per långsida, för att sen gå tillbaka och skritta bommarna några gånger och sen trav igen.
Galoppen så jobbade vi liknande, 4 fattningar per varv, sen börja med voltarbete i galopp, en 15 metersvolt per långsida och snett igenom innan avsaktning. Vi tränar för att starta LB:1, lagtävlan Div III.

Avslutade med att rida igenom travarbetet och galopparbetet från programmet, samt några uppridning/halt var.

Mycket nöjd med passet, hästen var mjuk och fin från början, liksidig och ganska framme för skänkeln.
Ska prova ett par (vassa) sporrar istället för dom ponnysporrarna jag har nu, jag kommer inte riktigt åt honom med dom. Han lyssnar fint för skänkeln, men är inte jättesnabb på en lätt, snabb hjälp, så då testar jag samma längd på sporren, men skippar kulan.
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 737
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 761
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp