Dagens ridsportutrustning = Noll funktion!!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 669
Sv: Dagens ridsportutrustning = Noll funktion!!!!

Jag letar lite överallt och ibland har man turen att hitta något som passar just till stallet. Det är oftast bara ridbyxorna som kommer från någon ridsportbutik.

Så här i vintern klär jag mej i reflexjacka (ibland har jag en vinterjacka fån rambo, superskön och anpassad till ridningen!), två lager tröjor (t-shirt + långarmat) fleecefodrade ridbyxor och vinterkängor med rejäla strumpor. Brukar hålla sig varmt även om det blåser :)

Jag har en del ridkläder från KyraK som är funktionella. Andra märken är PK och MH som ju har en del funktionella kläder. Jag har t ex ett par suveräna yllestrumpor från KyraK, en dunväst som används hela vinerhalvåret från samma tillverkare.

Visst kan jag hålla med om att det finns förvånansvärt mycket ridkläder som är allt annat än funktionella, det gäller att veta vad man ska leta efter, lusläs alla lappar på kläderna (skippa allt som innehåller bomull). Vidare ska man ju inte skylla på att ens jacka andas dåligt om man har en tröja under som innehåller bomull. Bara för att en jacka andas så innebär det ju inte att man inte kommer att svettas, det betyder att svetten så småningom kommer att försvinna ut genom jackan.

Senast ändrad:

*kl*

Jag kan inte riktigt hålla med, tycker att mina ridkläder funkar hur bra som helst. Köper främst från gekås.
Använder mycket brunt, och det finns typ överallt tycker jag - alltså inga glittriga rosa saker ;)

Har tre olika stalljackor: en tunn regnjacka, en "övergångsjacka" och en riktigt tjock
Sen har jag flera stalltröjor i olika utföranden. Dessa kombinerar jag sedan med lämplig jacka efter hur vädret är och vad jag ska göra. Tar ibland med mig en extra tröja att ha vid behov, hellre det än att ta en för tjock jacka.
Använder ridskor med stålhätta från hööks, nätta men klarar av mycket vatten och lera (har hittills aldrig läckt), fodrade ridstrumpor (ibland dubbla) och shortchaps i skinn. Ovanpå dom har jag stickade benvärmare som jag drar upp över knäna när jag mockar (har mycket knäproblem, främst när det är kallt ute).
Har även ridbyxor i funktionsmaterial som håller en sval på sommaren (har ej använt dom i kyla än, så där vet jag inte) - kostade max 300kr.
Jag använder alltså främst kläder som är gjorda för ridning. Men inte de dyra "det här är inne just nu"-kläderna. Tycker att de flesta av mina kläder funkar som det är tänkt - jag hålls torr och varm.

***KL***

Jag håller med om att när det gäller kläder med multifunktion, som både funkar att rida och jobba i, så ligger ridsporten inte särskilt långt framme.

Jag hör också till dem som köper mycket av mina stall- och ridkläder på annat håll än i ridsporthandeln, åtminstone av de kläder som används vintertid där det ställs mer krav på funktion.

Ridkläder är ofta bekväma att just rida i, men det är inte alltid de är vare sig tåliga eller funktionella på ett sådant sätt att iallafall jag prioriterar sådana kläder vid stalljobb.

Då blir det ofta "arbetskläder" istället. Likaså när det gäller skor. Jag har tex. en Fristadsjacka och ett par stålhättestövlar och underställ, strumpor, fleecetröjor och sånt från jakt-/sportbutiker. Jag upplever helt enkelt att dessa plagg tål mer och har bättre funktion än mycket (inte allt) av det som man hittar i ridsportfackhandeln. Jag har en känsla av att det ofta är mer mode än funktion på ridkläder.

Jag tycker nog att ridsporthandeln har ett och annat att lära, och det är ju glädjande att iallafall några butiker vågar vara lite innovativa och introducera nya funktionsmaterial tex.

:D Rida ska man göra i ridhus på vintern! ;)

Jag tycker också att det är svårt att hitta bra ridkläder för vinterbruk som fungerar för arbete en hel dag i stall, med alla de sysslor som nu kan tänkas ingå...
Själv så letar jag kläder i ridsportsbutiker på nätet, hos Lantmännen (Granngården), sportaffärer eller hos yrkesbutiker som tex Swedol. Tyvärr blir det inte alltid så att jag blir nöjd, men det blir i alla fall en bra kompromiss.
Drömmen hade väl varit ridkläder som fungerade i "alla väder" och situationer.

Jag får väl tacka för att jag har både Sharpman & travshopen inom 2 mils radie :D
Har somsagt aldrig haft problem att hitta kläder. Tvärtom :d

Jag har kläder från ANKY poloundertröja och en tröja med dragkedja i nåt funktions material, jättesköna! Och fungerar! Tjocka manchesterridbyxor från Pikeur, varma och sköna. Yllesockar från ridsportbutiken= varm o torr om fötterna! Dunjacka från pikeur som är varm och skön att rida i. Summa sumarum: Jag tycker att det finns bra kläder i ridsportaffärerna!:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka