Bukefalos 28 år!

Dagis, när?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

acke

Dagarna går med stormsteg och min lilla loppa närmar sig sin ettårsdag den 6/3: :eek:, samtidigt som jag är glad och stolt över att hon vuxit och mår bra.

Men nu är det ju snart dagis-time och jag vet inte hur jag ska göra. För det första vet jag inte ens om jag har något val med tanke på att det verkar vara knökfullt på dagis nu. Men jag måste ju grubbla så jag kommer fram till en bra lösning. Vi har hela tiden planerat att skola in i augusti iom att våra dagar tar slut då (har tagit fem dagar/vecka hela tiden). Men nu börjar jag grubbla; måste man kanske ha föräldradagar kvar då man inskolar? Hon är mycket aktiv o redan nu känner jag att jag inte riktigt räcker för att tillfredställa hennes behov av stimulans, kanske behöver hon börja tidigare än vid 1,5 år? Eller räcker kanske öppna förskolan med sina 1-3 ggr/vecka?

Hur tänker ni som är i samma situation? Åååångest, stumpan som inte ens haft barnvakt än. Fast på ö f trivs hon som fisken i vattnet, struntar i var jag är och leker vilt med alla o allt.
 
Sv: Dagis, när?

Du inskolar med föräldrapenning, eftersom du inte betalar för inskolningen (gör vi inte här iallafall) och eftersom det är tänkt att du ska vara där/bara lämna korta stunder.

Min äldsta var 2,5 när hon började - inga problem. Mellanpojken var 1, jag hade varit borta länge från jobbet och kände press (mest från mig själv) att börja jobba igen. Det gick inge vidare, han grät förtvivlat men än värre blev att han när han accepterat att vara där liksom ersatte mig med dagmamman och var på väldigt dåligt humör hemma och vägrade rätta sig efter de regler som gäller här och som han tidigare accepterat (hon gullade bort honom något alldeles fruktansvärt), han blev som en bortbyting, förmodligen därför att han var för liten för att förstå separationen. Detta gick inte över förrän nu i höst (3-3,5 år), då han fått vara hemma med mig och lillebror. Den yngsta har börjat nu som 1,5-åring och med undantag för klängighet och lite orolig nattsömn från början har det gått bra. Han förstår att jag kommer tillbaka och är ganska nöjd med att både lämnas och hämtas.

Alla barn är ju olika och man känner sitt eget bäst. Jag tror att det kan vara nog så bra med öppen förskola, men det är ju också så att om ni varit mycket på öppen förskola så är ju barnet mera van vid situationen. Här ute på landet finns det inte så mycket sådant. Jag skulle nog säga att felet jag begick med mittenbarnet var att jag fattade beslutet utifrån mig och inte utifrån honom.
 
Sv: Dagis, när?

Tack för ett jättebra svar! Att inskolningen inte kostade något hade jag inte en aning om, bra att veta! Du har nog helt rätt i att man får gå efter individens mognad och inte stirra sig blind på alla krav runt omkring. Jag tycker det låter underbart med tre timmar/dag så jag skulle kunna få lite tid att rida min stackars häst som har gått från ridning 5ggr/vecka till max nån helg då o då. Men det hade varit för egotrippat o så vill jag inte att det ska vara.
 
Sv: Dagis, när?

Ta iallafall och kolla upp redan nu hur det är med taxa, inskolning, platstillgång och KÖTID, eftersom det kan variera ganska ordentligt, och det är inte så kul att när man fattat ett beslut sedan få reda på att det inte går att genomföra förrän om 5 månader... Speciellt om föräldrapengen tar slut före det...
 
Sv: Dagis, när?

Jag gjorde faktiskt det via mail direkt när jag hade postat svaret till dig! Nu är det bara att vänta på besked, det kan väl ta sin tid misstänker jag. Jag antar att det är kötid för jag hörde häromdagen att två syskon antagligen inte skulle hamna på samma dagis, o vi bor i en pytteliten håla!
 
Sv: Dagis, när?

Det är jobbigt detdär med dagis, min 1år 7mån dotter är inne på sin andra vecka med inskolning på dagis och nu när pappan har tagit över så går allt jättebra!

Jag tyckte hon var lite väl liten när hon var 1år för att börja på dagis, men när hon var 1år6mån då var det verkligen på tiden att hon behövde något mer än oss tråkiga föräldrar :)

Vi fick pussla ihop dec & jan med semesterdagar och hjälp från svärföräldrar för att få ekonomin att gå ihop, föräldrardagarna tog slut i dec. Här fick man stå 4mån innan man ville ha in barnen och såhär efteråt så inser jag att jag borde ställt mig i kö redan när hon var 8 mån. De flesta dagis har intagning på hösten, då var vår dotter 1år 2mån (ps född i början av juni). Vi ställde oss i kö först när hon var 1år 1mån. Eftersom vi ville ha in henne när hon var 1år6mån. Hade vi ställt oss i kö när hon var 8mån hade vi troligen fått plats på det dagiset vi ville men fått börja då hon var 1år. Nu väntade vi istället och är väl sådär nöjda med dagiset vi fick, det är jättetrevlig personal men ligger lite fel.

Sen tycker jag detdär med platsgaranti är ganska blaj, man vill ju helst ha in barnen på dagiset närmast (i vårt fall promenadavstånd) Men platsgarantin gäller ju hela ens statsdel så man kan bli erbjuden en plats 1mil hemmifrån och tackar man inte ja så gäller inte platsgarantin längre. hrmf.
 
Sv: Dagis, när?

Tack för ditt svar!! Intressant att veta hur olika familjer har löst sina problem. Verkar som om mans ka anmäla sig snarast då? Fast jag hörde av någon att det inte spelar någon roll om man är ute tidigt för det är ändå fyra månader innan som gäller. Vad vet jag?
 
Sv: Dagis, när?

Kolla med din kommun för här vill de gärna att man anmäler att man vill ha inte sitt barn på dagis snart man vet ungefär, dvs om du vet när barnet är 6 mån att om ett år vill jag börja skola in, så går det bra att ställa sig i kö, det är större chans att man hamnar där man vill och betydligt positivere respons från kommunens sida. Dessutom har man tid att kunna besöka dagiset lite innan med barnet så att inskolningen blir ännu lättare.
Jag gjorde helt fel men fick ändå plats på det dagiset jag ville men har fått lite gliringar både från kommun och rektor...
 
Sv: Dagis, när?

Min lilla plutta fyller också snart ett, hon är född på skottdagen stakcarn men vi får väl fira henne den 28:e ;). Hon står i dagiskö för att få börja den 1 augusti, förhoppningsvis kommer jag inte att jobba heltid då så det blir en lugn och bra start.
 
Sv: Dagis, när?

Båda mina har varit på dagmamma/dagis från ett års ålder. De, eller vi, har aldrig haft problem med det. Det har varit arbete som krävt att de fått börja så tidigt. Det enda jag kan se så här i efterhand är att jag tycker inte att så små barn ska vara på dagis, de mår nog bättre hos dagmamma.

Bakgrund: Ettan var sina 3 första år hos dagmamma, började som 4-åring på dagis. Tvåan började från början på dagis. Skillnad: Ettan är mycket lugn och fin, höjer aldrig rösten och är sansad. Tvåan: Gapar alltid, har liksom inget normalt tonläge och det är jättejobbigt. Nu är ju tvåan rätt stor (4 år) så det är lite bättre. Nu hade vi tyvärr inget alternativ i vår lilla håla, men hade jag haft valmöjlighet hade jag absolut satt tvåan hos dagmamma. Jag anser att så små barn inte behöver all pedagogik och möjligheter som finns på dagis. Det kan de få när de är några år äldre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 802
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 161
Senast: _Taggis_
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp