Dagis - öppettider?

emma74

Trådstartare
Fick igår reda på att dagiset jag fått plats på och börjat skola in dottern på bara har öppet till kl 17!! Jag har inte fått den informationen från statsdelsförvaltningen som skickade ut erbjudandet och inte heller från dagiset själv (båda vet ju att jag är själv med barnen) utan från en annan förälder!! - jag tog för givet att eftersom det var ett kommunalt dagis så hade de längre öppettider än så - eftersom jag är arbetslös har jag ju krav på mig att ta ett jobb i princip vilket som helst och kunna jobba - men hur ses det här? måste jag byta dagis om jag skulle få ett jobb (det gör jag ju såklart om det är ett fast jobb!!) eller får dagiset helt enkelt börja ha öppet åtminstone en timme till? Tydligen har de flesta barn som går där två sammanboende föräldrar och/eller föräldrar som är hemma med mindre syskon eller jobbar deltid...

Sv: Dagis - öppettider?

Det låter helt vansinnigt! Många slutar ju jobbet kl. 17 och då måste man ta sig till förskolan först.
Vår förskola har öppet tills sista barnen går hem (vilket är som längst 17.30) och det är väl det vanliga.

Bådar illa, jag slutar 5 och det tar en timma för mig att komma hem...

Det kanske är så att man inte ska jobba egentligen :devil: Är ganska säker på att dagisen hade bättre öppettider när mamma hade dagisbarn på 70-talet (mig...)

Ja du, det är krångligt det där.
På förskolan jag jobbar har vi öppet mellan 7-17. Det är för mig helt obegripligt hur människor får det där att funka. Men det är en förskola som hör till en privatskola så man söker sig aktivt dit om man har liv som passar de tiderna antar jag. Fritidset som hör till har öppet 'ända till' 17.30 så är det kris kan sena barn gå dit. Men oftast ekar dagis tomt redan 16.40...

Själv har jag haft dagis till min dotter allt från 5.45 på morgonen (om jag hade öppning på mitt förra jobb) till hämtning kl 18.30 (om jag hade stängning). Så för mig som är personal med barn passar mitt jobbs tider bra för det krånglar inte med min dotters tider. Men jag hade själv aldrig fixat att ha ett barn på den förskolan.

Jag har ett par bekanta som hamna i samma sits- de ringde förvaltningschefen och gnällde. Det funkade- förskolan utökade sin öppningstid.

Har ingen som HELST aning om detta berodde på "en schysst" förvaltningschef eller om det finns någon kommunalag som påverkade... men kanske värt ett försök att ringa förvaltningen?

Har du frågat personalen om det hela? Det kan ju vara så att de hittills inte har haft några barn med schema till 18 och alltså har kunnat gå hem kl 17, men om det kommer barn med längre schema så kommer de har öppet längre?

*knapp lån*

På "min" förskola har vi öppet mellan 6.00 till 18.00. Det är sällan barn behöver komma så tidigt/stanna sent, men nu under turist säsong skulle föräldrarna gärna haft kvällsöppet-nattöppet-helgöppet.
Men det skulle bli för dyrt för kommunen. Jag vill ju ha en bra lön om jag ska jobba dom tiderna, och om kommunen har öppet så på en förskola måste dom ju erbjuda det på kommunens alla förskolor...

Jag förstår så väl föräldrarnas dilemma men samtidigt kan jag tycka att barnen i möjligaste mån ska få vara hemma på natten-kvällen-helgen.:crazy:
Svårt läge!

* Jenny *

Är du säker på att det inte bara är som Snurrfian skrev, de kanske har öppet till 17 bara för att de inte har några barn på schema senare än så?

Min hemkommun har dessa regler:
Förskolan, familjedaghemmet och fritidshemmet ska ha öppet under vardagar och bedrivas kontinuerligt under hela året. Verksamheterna ska, om vårdnadshavare behov föreligger, ha öppet 52,5 timmar per normal arbetsvecka, dagtid på vardagar måndag-fredag.

Vi har väldigt många förskolor som är "privata" och några kommunala. Fast jag vet förskolor som har öppet fler timmar än så. 6.30-18 är ganska vanligt.

Senast ändrad:

Det kan vara så som flera andra har skrivit också, att dagiset vid behov har öppet längre. Så var det vid min sons dagis när han gick på dagis.

Ja, det där är ett riktigt gissel! Vårt dagis som vi hade vår flicka på, öppnade 07.30 och stängde 17 vilket är min mans exakta arbetstider. Så det fick bli jag som hämtade och lämnade vareviga dag. Jag hade följaktligen jättesvårt att jobba senare än till 16.30. Vet inte hur många ggr jag fått be min mamma hämta på dagis när jag suttit på övertid på jobb...

Det är nog svårt att kräva att de ska ändra tiderna men ta upp det på föräldramöte.

/Anna

Har du frågat personalen om det hela? Det kan ju vara så att de hittills inte har haft några barn med schema till 18 och alltså har kunnat gå hem kl 17, men om det kommer barn med längre schema så kommer de har öppet längre?

Och ni andra, nej jag har inte hunnit fråga eftersom jag har lite problem med inskolningen och inte vill diskutera när dottern hör, men mamman som berättade för mig har alltså fått ställa sitt barn i kö till en annan förskola för att hon till hösten ska plugga i Uppsala och inte kommer att hinna tillbaka och hämta till kl 17 de dagar hon har föreläsning... jag ska försöka förhöra mig om det i morgon (fick infon i lördags)

*knapp lån*

På "min" förskola har vi öppet mellan 6.00 till 18.00. Det är sällan barn behöver komma så tidigt/stanna sent, men nu under turist säsong skulle föräldrarna gärna haft kvällsöppet-nattöppet-helgöppet.
Men det skulle bli för dyrt för kommunen. Jag vill ju ha en bra lön om jag ska jobba dom tiderna, och om kommunen har öppet så på en förskola måste dom ju erbjuda det på kommunens alla förskolor...

Jag förstår så väl föräldrarnas dilemma men samtidigt kan jag tycka att barnen i möjligaste mån ska få vara hemma på natten-kvällen-helgen.:crazy:
Svårt läge!

* Jenny *

Men "mitt" dagis har öppet mellan 7-17 vilket betyder att jag i så fall bara kan ta ett jobb som ligger mellan 7.45 - 16.15 i arbetstid och det kan ju vara lite knepigt när jag ju för att vara berättigad till alfa-kassa/försörjningsstöd ska vara beredd på att ta "vilket jobb som helst"

det är ju knappast mitt i natten...

Jag antar att den förskolan inte var kommunal?

Nix, privat montessori...Men kanske ska tillägga att det var det enda som var mindre bra. Allt annat var bättre än bäst - bara det här tex med schema. Här skrev man upp sitt barns tider för var dag. Allt var mycket flexibelt i det avseendet. Inga stelbenta regler eller sura miner om man kom 10 minuter efter det. Helt otroligt!

Ja och jobbar man inom barnomsorgen och är ensamstående, hur gör man då? Då kan man knappast jobba heltid och det kanske är så det är. Att en del får anpassa sig. Att jobba deltid med den låga lönen är dessutom ingen dans på rosor...

Jag fick erbjudande att ha ett dygnet runt öppet dagis när jag var singelmamma det verkade lyxigt. Jag löste det istället så att jag skolade in en barnvakt som kunde hämta vid behov och även sova hos oss vid behov.

Du behöver bygga ut ditt nätverk. Livet blir lättare med vänner där man bor (säger jag med vännerna runt hela Sverige) som man kan hjälpas åt med.
Finns det någon annan på dagiset? En fröken? Kan soc hjälpa med en grupp? Jag fick erbjudande av dem om det eftersom min skilsmässa blev jobig och de satte ihop grupper då med föräldrar som skulle umgås. Det låter krystat med det KAN ju vara bra! Gå på barngrejer på bibblan, badhuset etc. Föräldra barnkurser är ju inne nu..man ska måla eller dansa eller yoga. Eller så anmäler du barnen till saker som kräver att du sitter och glor med de andra föräldrarna. Då babblar man ju..
Sök en extramormor på Konsums anslagstavla eller leta upp en nysvenska familjer att fika med, generösare människor har jag aldrig träffat än de familjerna en period när jag bodde i ett ghettoområde de hade absolut hjälpt mig om det behövdes.

Eller flytta till Örebro!:D

Fick reda på idag att det privata dagiset vi fått plats på bara har öppet 07.30-16.30...
Vi som jobbar 7-16, 4 mil bort funkar detta definitivt INTE ju...

Blir till att sätta i kö till de kommunala med dåligt rykte istället *suck*

konstigt! Vårt dagis har öppet så länge det behövs.. Sist jag frågade var det öppet mellan 6 och 18.45

Har du kollat att de inte har öppet mer vid behov? Till 16.30, det är ju inte direkt väl tilltaget...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka