Dagis - öppettider?

Sv: Dagis - öppettider?

Har du kollat att de inte har öppet mer vid behov? Till 16.30, det är ju inte direkt väl tilltaget...

Japp har både dubbel och trippelkollat... Deras "anledning" är att de vill vara alla pedagoger på plats hela dagen, ska de ha öppet längre och/eller tidigare måste de sträcka ut personalstyrkan över dagen, de har inte mer resurser...

Tror knappast att det finns någon heltidsarbetande som skulle kunna ha det dagiset utan annan hjälp med hämtning/lämning...

Som sagt får söka någon kommunal förskola istället och hoppas att man får plats på en av "de mindre dåliga" iaf!

*KL*

Min syster är ensamstående med en tvååring, jobbar inom vården och börjar således tidigt på morgonen (6.45, och har ett par mil mellan bostad/förskola och jobb. "Hennes" dagis öppnade 6.30 men efter tips från en kollega att förskolan har vissa skyldigheter (enligt skollagen?) att anpassa sig efter föräldrarnas behov så frågade hon om de hade möjlighet att öppna tidigare. Redan veckan efter utökade de sin öppningstid från kl 6.15 i stället, de dagar det finns behov.

Samma sak borde ju gå på eftermiddagen?

I vår kommun har vi bara skyldighet att ha öppet 11 h per dygn. För oss är det mellan 6.30-17.30.

Man borde kanske anpassa förskolorna? En som öppnar tidigt och stänger tidigt, en som öppnar sent och stänger sent. Sen kanske någon som kan gå ihop med att ha öppet tidigt och stänga sent.

Det är jättesvårt att förklara problemet med att ha långa öppettider. För det är mycket som ni föräldrar inte vet, tänker på eller ser.

Vi får samma peng oavsett om barnet går 55 h i veckan eller 31 h i veckan. Vi får inte mer betalt och har alltså inte råd med mer personal. Om jag börjar klockan 6 går jag hem klockan 14.30. Ska vi då ha öppet till 18.30 behövs det alltså någon annan som jobbar.

Man saxar tiderna. Få personal på morgonen och få på eftermiddagen. Ingen av oss vill jobba 11 h per dygn, 5 dagar i veckan. Problemet när man saxar är ju då att det blir väldigt lite personal över dagen. Det blir full täckning en stund mitt på dagen, sen blir det väldigt tunr resterande timmar.

Men det är svårt att förstå problematiken utan att vara med och pussla ihop dagarna.

Nu har ju jag min son på en stor förskola. Det är en avd som är öppningsavdelning och öppnar runt 6. Då är det bara 1-2 personal och så går barnen över till sina avdelningar halv 8 - 8 och sen är det en annan avdelning som är stängningsavdelning dit barnen går kl 16.30.
Funkar bra tror jag, min kille är aldrig kvar längre än till max 16.15

Ja ju större desto bättre för då finns det mer folk att ta av. Men det bli rändå ett dilemma att få folk att täcka över en hel dag. Tro mig :) Jag har suttit med scheman mer än en gång. Alla jobbar inte heltid dessutom. När jag t.ex. jobbade 75% och stängde kom jag klockan 11. Vem var där innan 11 för mig då? Då gick de på två personal fram till 11. Öppnade jag gick jag hem vid lunch. Vem täckte för mig på em?

Hur du än gör kommer du att få tunt med personal morgon och kväll och tunnnare ju mer öppet det är. Men det är svårt att föreställa sig om man själv inte är på plats och jobbar ett tag! Man har inte råd med hur mycket personal som helst, för man får inte mer pengar för att man har mer öppet och inte mer pengar för att vissa barn kräver 11 h omsorg per dag. (det kan finnas andra taxor, men vi har samma taxa mellan 31-55 h)

Senast ändrad:

vårat dagis har öppet 6.30-18.30 har jag för mig. Sen finns det andra dagis i närheten som har öppet andra tider, tror det är 7-19 och/eller 6-18

kl:
Har nu fått bekräftat att dagiset bara har öppet till 17...
Tycker det är liiiiiite dåligt att det inte poängterades att det i princip är omöjligt att kombinera öppettiderna med "normala" arbetstider trots att det är ett kommunalt dagis när jag fick platsen, det fanns ingen info på kommunens/dagisets hemsida (det finns inte heller någon info på själva dagiset uppsatt) och det nämndes inte heller under något av besöken på förskolan innan jag accepterade platsen, jag fick en lapp (bland måååånga papper) som hade fastnat i ett annat papper så jag hade faktiskt missat det (vilket är helt och hållet mitt fel!!), vid ett möte efter att jag tackat ja till platsen - men jag tycker ändå att det är MYCKET underligt att det inte nämnts någon gång med tanke på att vi pratade om att jag var ensamstående och sökte jobb - de framhöll nämligen mycket noga att de stängde tidigare en gång i månaden för planering... borde inte info typ - jo förresten vi har bara öppet till 5 passat in där?

Om jag får jobbet jag var på intervju till så måste jag byta dagis....

Senast ändrad:

Jag har sökt men tror inte att det finns någon bestämmelse längre om öppettider.
Förr fanns det bestämmelser på tider 6.30-18.00 minimum, antal barn per kvadratmeter, antal barn per 100% tjänst, nu finns det tydligen inte den endaste lilla bestämmelse.
Mitt förslag är att du kontaktar Skolverket och frågar om det finns några bestämmelser om öppettider.
Sen ska du kolla din kommuns Förskoleplan där kan det stå något, med lite tur hittar du den på nätet.

Har du pratat med förskolechefen? Jag skulle börja där och be att få en motivering till öppettiderna. Får du inget bra svar där så går du vidare...Visst bor du i Sthlms kommun nu? Jag tycker att det låter väldigt konstigt att en kommunal förskola i Sthlms kommun inte har öppet längre än till 17.

Har du pratat med förskolechefen? Jag skulle börja där och be att få en motivering till öppettiderna. Får du inget bra svar där så går du vidare...Visst bor du i Sthlms kommun nu? Jag tycker att det låter väldigt konstigt att en kommunal förskola i Sthlms kommun inte har öppet längre än till 17.

Jag ska ringa till de ansvariga på stadsdelsnämnden i morgon (har varit på språng hela dan och en massa förra veckan med) - det är ju så att jag just nu får försörjningsstöd och är satt i en hel hög med aktiviteter och är liksom "skyldig" till att ta det jobb jag får "vilket som helst" så länge det är "dagtid" (jag ska finnas tillgänglig 8-17) tror inte det är så populärt om jag måste tacka nej till jobb pga öppettiderna men då får de faktiskt skaka fram en annan plats...:devil:
jag har kollat runt och det finns inga öppettider på nätet på daghemmen (vad jag har sett i alla fall) och inte heller hittat något om vilka tider de "ska" ha öppet...
Fick papper idag om sommaren och det enda om stod var att det var stängt 4 veckor och att man fick plats "någon annanstans" utan närmre specifikation - det har jag aldrig varit med om förut på något av de dagis jag ha haft barn på:eek:

just nu känns det nästan som om att jag hoppas på att jag inte får något jobb tills dess att sommarkurserna drar igång :cry:
(eller jo det vill jag såklart, men det känns så jäkla struligt... får mer info på onsdag)

Är det väääääldigt fult att börja 100% och sen efter någon månad åberopa sin rätt till att gå ner i tid som småbarnsförälder (just det här är ett vikariat på ett år)? Tycker det känns helfel!! Men det vimlar ju inte av deltidsjobb på en 75% - 80% direkt...

just det de håller på med en omorganisation så en "förskolechef" finns inte...

nä något sådan finns inte mer :( Det är bara att tränga ihop så mycket barn man kan på så få personal som det bara går. Jag tycker det är helt normalt att jobba två stycken på 24 barn. Jag har vant mig...

Du borde väl kunna få svar på vilka regler som gäller för förskolors öppettider om du skicker in en fråga på "Skicka en fråga till Kontaktcenter Förskola Stockholm"

fniss... kanske...
(det tog mig 2 dagar, tre samtal med 45 min sammanlagd telefonkötid och ett internt sammanträde hos dem innan de kunde svara på frågan varför jag inte kunde anmäla min dotter till dagiskön:idea:)

jag har namn och nummer till ansvarig i den här stadsdelsnämnden, hon får ett samtal i morgon...

Den biten är jag väl medveten om, men att öppettiderna inte längre finns med tycker jag är redigt konstigt?
På det viset kan ju en förskola besluta att gå från öppet 6-18 til 6.30-17 för att spara in personal och fullständigt skita i hur många föräldrar som har behov av tillsyn utanför dessa tider.
Det är på det viset helt omöjligt att som förälder planera sitt liv? En synkning mellan a-kassans krav på tillgänglighet att ta jobb måste ju finnas med barnomsorgen?

Tänk om man kunde gå tillbaka till 80-talet, 4 x 100% och 15 barn varav max 4 barn under 3 år ...

Vi har bara krav på 11 h öppet. Nä jag förstår inte hur alla hinner hämta faktiskt. Vi har ju dessutom långa restider. Att jobba i affär som stänger 18 är ju helt uteslutet. Brevbärarna som börjar jättetidigt klagar ju också!

Det skulle kanske vara bättre med ett tidigt, ett sent och ett långdraget (då man tyvärr få dras med lite tunnare med personal över dagen då) Nä inte vet jag.

Jag trös knappt säga att nästan halva vår grupp är under 3 år :(

kl:
Ringde "Kontaktcenter", och de bekräftade era ord - de har skyldighet att ha öppet till 18.30!! och gav min nummer till förskolecheferna, killen tyckte det lät jättekonstigt och frågade mig om det var ett privat dagis... jagar chefterna nu (tror dock att de just idag har något slags "öppet hus" om dagisena här så de kanske inte är på plats - får kanske försöka haffa någon i farten mellan de olika jobbcoacherna i morgon)

nä något sådan finns inte mer :( Det är bara att tränga ihop så mycket barn man kan på så få personal som det bara går. Jag tycker det är helt normalt att jobba två stycken på 24 barn. Jag har vant mig...

Det är ju gräsligt! Vi har 3 personal på 12 barn (småbarnsavdelning iofs så alla är under 3.5). Och jag kan förundras över hur de hinner med...

Bra att veta. Jag ska leta nytt jobb åt det hållet *någonstans* när min FL är över. Jag vill ännu högre upp. Sigtuna kanske..? Jag tror tyvärr inte att vi får det bättre i vår kommun. Tydligen så finns det ju resurser om politikerna bara vill.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka