Sv: Dagis?

Jag har börjat skola in Isak nu.
Startade i måndags och det går jättebra.
Jag ska börja plugga:)

Mina 2 (snart 3, resp.13mån) har precis börat skolas in på ett familjedaghem där de sen ska gå endast 5v deltid. Orsak: jag ska läsa en kurs... Därefter åter hem till vardagen och föräldraledighet. Bor på annan ort för studierna.

Min dotter började när hon var 13 månader, jag hade helt enkelt inte råd att vara hemma längre tyvärr. Men hon har trivts bra, enda tråkiga är att hon började knuffas, bita och rivas efter ett par veckor på dagis.

Hon ska börja en ny förskola den 31 augusti, får se hur det blir.
Privat ur och skur förskola, så är arbetsplikt för oss föräldrar något jag ser som positivt då jag får en bättre inblick i hur det är i barngruppen och hur det fungerar. Känner mig lite exkluderad ibland på nuvarande förskolan.

23 september är det dax för våra pojkar att skolas in, dom kommer då att vara 1 resp 2 år. Anledningen är att vi båda jobbar nu.

Våra barn började i 1,5 års ålder. Vi upplevde båda två att de "tecknade" att de var redo för att börja. Och det har gått fantastiskt bra hela tiden!
Vi har aldrig varit med om någon gråt vid lämning och de tycker att det är väldigt roligt att vara på förskolan.

Nu har vi våra barn halvtid på förskola, dv.s. under 10 h och kommer att fortsätta med det. De är 4 år nu och vi jobbar 80% båda två och mina föräldrar hämtar tidigt en av dagarna (de går tis, ons, tors).

Vår grabb börjar hos dagmamma i nästa vecka. Han är 21 månader gammal. Orsak? Att vi båda jobbar och föräldradagarna är i princip slut. Sambon ska dock gå ner i arbetstid och bara jobba 75% nu en tid framåt. Jag ska jobba 100%.

Elina har börjat :) (Hon är 16 månader). Vi har varit där av och till och lekt sedan hon fyllde 1, så att hon skall känna igen sig. Hon älskar det! Nu går hon ju 9-15 och sover 2 av dessa timmar, och en halvtimme äter hon lunch, så hon hinner leka av sig lagom. Är överlycklig och harmonisk när man hämtar. Hon är verkligen galen i andra barn :D.

Vi jobbar bägge två, hur mycket är inte helt bestämt än - kanske 80% var. Beror lite på uppdrag och så.

Helst hade jag väntat tills hon var 2, och vi börjar egentligen inte jobba av ekonomiska orsaker. Det är mycket pga uppdragen på jobben. Lite komplicerat att förklara här, men så länge Elina gillar dagis och det här fungerar så kör vi så. Det är ett privat montessoridagis, på hennes avdelning går barn 1-3 år, så det är väldigt anpassat och bra.

Vi står i kö. Får se om vi får till 14/9 som vi sökt till. Då är hon 1 år, 9 månader. Anledningen. jag har slut på föräldrapennign och sambon har bara till oktober, sen måste han börja jobba. Egentligen har ingen lust att hon börjar. Vi tycker hon är för liten.

12½ månad började han hos dagmamma. Maken jobbar och jag blev varslad under föräldraledigheten och kunde då inte förlänga min tjänstledighet.

Det kändes såklart tidigt och jobbigt. Men Rasmus var absolut till 10000 mogen att börja då. Det enda problemen vi har är att han inte har tid att vinka hej då åt oss eller vill åka hem ;)

Vi jobbar nu båda heltid eftersom jag har nytt jobb och är provanställd (man får ju lov att ta det som erbjuds) och han snittar 19,5 timme/vecka.
Nu till hösten kommer 2 jämnåriga till hans dagmamma då 2 går upp och börjar skolan. Men hela förra året var han yngst och sen var barnen 2½ år och uppåt, hos hans dagmamma 4 år och uppåt. Så i höst blir det 3 st 2 åringar och 2 st 5 åringar. 2 dagar/vecka är de nere hos en dagislokal för barnen ska lära känna flera barn och fröknar om dagmamman är sjuk/ledig (och som lärare på dagislokalen har Rasmus sin farmor ;) )

Våran dotter började på dagis när hon var 14 månader och går där mån,tis och tordag från 7.30 -15. En dag i veckan är hon hos farmor & farfar och på fredagar är min man ledig. Hon älskar dagis och det har aldrig varit några problem att lämna henne där. Anledningen till att hon började redan i våras var för att vi fick en plats på det dagis vi ville ha från maj, annars hade vi väntat med att sätta henne på dagis till hösten. Vi jobbar båda två men jag har gått ner till 80% för att hon ska få kortare dagar på dagis.

13 mån, för vi stod inte ut längre med att gå hemma båda, jag sjukskriven, maken föräldraledig med ett förhållande som höll på att krascha om vi inte fick avlastning från varandra. Dottern har mått bra av att börja så tidigt. Ser stor skillnad på de som börjat tidigt och de som börjat sent. Vilket gjort att vi är mkt nöjda att vi tog beslutet :) Jag skulle tro att 12-24 månader absolut inte senare är det optimala för att börja, då baserat på de barn jag träffat på. De få jag träffat som skolats in först som 3-åringar har inte haft det lätt om man jämför med hur det var för våran dotter. Våran dotter är iofs framför i utvecklingen, men det kan ju ha att göra med att vi haft tur med bra förskolor (hela 3 stycken dessutom).

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 108
Senast: Dunet
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst... 2 3
Svar
54
· Visningar
2 892
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck