Dagisbekymmer...

tessiem

Trådstartare
har vi härhemma.

Vi flyttade till en gård 5 mil från vårat gamla hem för 2 månader sen. Sonen 5år och dottern 3,5år fick därmed byta dagis. Dottern har tagit det med ro men sonen mår inget vidare.

Han gråter och är lessen, säger att han inte vill sova för att han vill inte att det ska bli morgon så han måste till dagis, har ont i magen, huvudvärk.

Han har fått nya kompisar och det går bra när han väl är på dagis men är jobbigt innan han kommer dit. han går ca 25-30h i veckan.

Vi har börjat med ett belöningssystem för att få honom att gå till dagis utan allt för mycket bråk.

Nu till det främsta problemet: Han säger att han är rädd för en av fröknarna. Han bryter ihop när det är hon som ska ta emot på morgonen. Jag har försökt att resonera med honom men han vet inte VARFÖR han är rädd för henne.

Är detta något ni hade tagit upp med dagiset? Frågat om hon kunde lägga lite energi på att få en bättre relation till honom? Hur skulle ni ta upp det?
 
Sv: Dagisbekymmer...

:( ingen som har något r¨åd?

har vi härhemma.

Vi flyttade till en gård 5 mil från vårat gamla hem för 2 månader sen. Sonen 5år och dottern 3,5år fick därmed byta dagis. Dottern har tagit det med ro men sonen mår inget vidare.

Han gråter och är lessen, säger att han inte vill sova för att han vill inte att det ska bli morgon så han måste till dagis, har ont i magen, huvudvärk.

Han har fått nya kompisar och det går bra när han väl är på dagis men är jobbigt innan han kommer dit. han går ca 25-30h i veckan.

Vi har börjat med ett belöningssystem för att få honom att gå till dagis utan allt för mycket bråk.

Nu till det främsta problemet: Han säger att han är rädd för en av fröknarna. Han bryter ihop när det är hon som ska ta emot på morgonen. Jag har försökt att resonera med honom men han vet inte VARFÖR han är rädd för henne.

Är detta något ni hade tagit upp med dagiset? Frågat om hon kunde lägga lite energi på att få en bättre relation till honom? Hur skulle ni ta upp det?
 
Sv: Dagisbekymmer...

Vad säger fröken själv? För hon måste ju också märka av det menar jag. Jag tycker att ni ska prata med dagis om det, men hur man löser det har jag inga tips om. Tyvärr :(
 
Sv: Dagisbekymmer...

Vad säger fröken själv? För hon måste ju också märka av det menar jag. Jag tycker att ni ska prata med dagis om det, men hur man löser det har jag inga tips om. Tyvärr :(

Jag vet inte om hon märker det.. Hon har inte sagt något. Dottern 3,5 år hade sagt till henne att "Alvin är rädd för dig" och då hade hon bara svarat "jasså. Jaha" enligt barnen.

Förra veckan kissade han på sig 2ggr (!) för att han inte vågade fråga henne om hon kunde släppa in honom till toan.. vilket är oroväckande då han inte kissat på sig i vaket tillstånd på 2år..
 
Sv: Dagisbekymmer...

Oj, vad hemskt det måste vara för er och er son just nu! Vilken mardröm!

Jag skulle absolut prata med fröken, en vettig pedagog (och människa i allmänhet) skulle i den situationen verkligen engagera sig i barnet och göra allt för att "få över honom till sin sida". Tyvärr finns det överallt i samhället en hel del puckon, också som förskolelärare... Hoppas detta inte är en sån person för då finns ju inte mycket att göra (än att byta förskola).

Hur man tar upp det är alltid svårt, men hur obehagligt och jobbigt det skulle kunna tänkas vara så måste man. För barnets skull! Själv sa jag till under inskolningen av min dotter att jag ville att en av fröknarna skulle ta henne de första gången jag gick ifrån, eftersom min dotter och just den fröken hade funnit varandra. Jag tror den andra fröken (som tänkt ta min dotter) blev sur, men det måste hon som professionell kunna stå över och acceptera.

Du behöver ju inte säga att han är rädd för henne, utan att han är osäker i hennes sällskap och inte vågar säga att han behöver kissa och liknande.

Jag skulle i samtal med fröken resonera fram hur ni kan göra för att få sonen och henne att finna varandra. Vad tycker sonen är jätteroligt att göra - om fröken föreslår att göra just detta med honom kanske det kan vara en bra början?

Lycka till och rapportera gärna om hur det går!
 
Sv: Dagisbekymmer...

Bra svar tycker jag!

Till TS;
Jag känner verkligen med dig, fick en liten klump i magen, för jag har en snart 6-åring, och skulle han reagera så som du beskriver så skulle jag vekligen må dåligt!

Ta definitivt upp det med fröken, du/ni är ju den som måste vara där och medla. Är hon vettig så vill även hon lösa problemet, eller hur? Är hon inte det kanske ett dagisbyte är lägligt?

Hoppas verkligen att det löser sig för er!

Kram
/Stinaelin
 
Sv: Dagisbekymmer...

Hej!

Jag jobbar själv som pedagog på en förskola och jag tycker absolut att du ska ta upp det med personalen, om det känns jobbigt att prata med den personen som det gäller finns det kanske nån annan i personalen du kan vända dig till eller helt enkelt förskolechefen? Din son ska ju inte ha ont i magen över att gå till förskolan. Var bara ärlig och berätta precis som det är och sen får ni tillsammans med pedagogerna komma fram till hur ni ska göra det bästa för din son. Hoppas att det löser sig för dig!
 
Sv: Dagisbekymmer...

Fast det är väl snällast att prata direkt med fröken så blir det inte så stor affär av det? och bara gå vidare om det inte fungerar? Fröken behöver ju verkligen inte vara elak, kanske lite snäv till sättet bara. (som inte har barn men minns att hon var rädd för vissa dagisfröknar, och inser att det nog inte var deras fel bara deras sätt)
 
Sv: Dagisbekymmer...

Stackarn!!
Börja med att prata med fröken och se vad hon säger. För detta måste ju lösas snarast, innan det går för långt. Om ni inte kan komma på någon lösning så prata med någon ansvarig på förskolan.
Min dotter är bara 5 mån, men om det skulle hända något liknande i framtiden för henne så skulle jag försöka lösa det så snabbt som möjligt.
 
Sv: Dagisbekymmer...

Pratade faktist med en fröken idag, inte den fröken då hon inte jobbade men en fröken som är den som jobbat längst där och vi har förtroende för.

Poängterade att detta inte var någon kritik riktad mot den andra fröken utan bara en öppen diskussion om hur vi kan lösa detta till det bästa för Alvin.

Tydligen skulle den andra fröken inte jobba mer på förskolan utan bara ha 6-års verksamhet från och med imorgon vilket gjorde att det löste sig rätt naturligt.

Vill poängtera att jag INTE misstror denna fröken eller anser att hon gjort något fel, jag ville bara få till en bra situation för min lille kille.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Mkb
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 109
Senast: Angel
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 171
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp