Bukefalos 28 år!

Dagisfrågor

eyz

Trådstartare
Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten.

Sonen började på dagis i höstas (jag kommer genomgående att kalla det dagis även om det heter förskola, då var det färdigdiskuterat). Allt gick bra och både sonen och jag trivdes med personalen och barnen på hans avdelning. Under november-december var sonen sjuk ganska mycket, förkylningar avlöste varandra och så var det lite annat skit också, inte mycket vistelse på dagis under årets sista två månader alltså.

Innan det blir jullov meddelas att en av personalen, en barnskötare, ska sluta och en ny kvinna ska börja. Hon hinner träffa sonen en gång innan sonen fick svinkoppor och jullov.

När jag lämnade sonen på dagis i måndags, när förskolan var öppen igen säger den av de tre ordinarie personalen som arbetar på avdelningen att avdelningens pedagog gått över till de stora barnen och hon själv var halvtidssjukskriven. Resten av timmarna täcks av både kända vikarier och vikarier från vikariepoolen, sättet hon sa det på antydde att någon permanent lösning inte låg nära precis. På morgonen när jag lämnade var det alltså den enda ordinare från hösten samt den nya barnskötaren. Sonen verkade i det närmaste förväntansfull när vi kom för han gick självmant mot avdelningen och pekade.

När jag hämtade sonen på kl 15 på eftermiddagen fanns det enbart en ung kille hos barnen och han hade kommit vid 13 och kunde således inte berätta hur det varit under dagen men sonen lekte för fullt när jag kom så jag antog att det gått bra.

Tis-tors var jag bortrest så sambon var hemma och föräldraledig. I fredags när jag lämnade är det den halvtidssjukskrivna samt en av de få vikarier jag känner igen sedan tidigare på plats. Vid detta tillfälle kläcker den ordinare detta (länk till inlägg i Stora Föräldratråden, en dum kommentar till ett annat barn) innan hon tar min son som blir lite ledsen när jag går.

När jag kommer för att hämta honom på eftermiddagen är det den nya barnskötaren (M) och en för mig helt främmande man som arbetar på avdelningen. M berättar att sonen varit ganska ledsen under förmiddagen och mest hängt på den bekanta vikarien och frågar sedan om vi skulle kunna ha sonen på dagis 9-15 mån-fre i några veckor så han får komma in i verksamheten igen (normalt går han 9-15 mån-tors) och när jag försöker förklara att det bara föll sig lite olyckligt att jag var tvungen att vara borta redan första veckan efter jullovet och att vi inte kan lösa det på annat sätt än att han är helt borta de dagarna försöker M komma med lösningar som inte alls passar för oss.

Redan om två veckor ska jag bort igen och sambon ska alltså vara hemma med sonen tis-tors. Han kan tyvärr inte jobba halvdagar och har inga fasta tider så det går inte att passa in med förskolans öppettider. Jag förstår mycket väl varför sonen inte känner sig trygg med massa olika personal, inte bara från dag till dag utan även från förmiddag till eftermiddag. :crazy: Och i och med det kan jag känna att det snarare är bra att han får vara hemma och andas trygghet mellan varven. Visserligen lär det väl ta längre tid innan han lär sig anpassa sig till ständigt ny personal men jag vill verkligen inte att han ska bli som jag var när jag var liten - storgrät så fort dagis kom på tal!

Finns det någon regel som säger att det måste finnas pedagog på avdelningarna? Jag gillade verkligen pedagogen och barnskötaren som slutade tidigare i vintras, den både jag och sambon tyckt minst om av personalen under hösten är hon som är kvar, jag vet inte om detta påverkar, för just nu tycker vi båda att situationen är rätt trist. Hur lång tid bör man ge detta och hur påverkas barnen av att det är mycket personal i omlopp? Händer det ofta att det är såhär rörigt?

Nu blev det himla långt och jag vet inte vad jag egentligen vill ha för svar... Men gärna lite erfarenheter kring hur barnen upplever såna här situationer.
 
Sv: Dagisfrågor

Jag har jobbat ett flertal år på förskola, dock gör jag inte det längre. (Har jobbat både som barnskötare och fskl).

Ibland händer det ju att många säger upp sig/blir långtidssjukskrivna och då kan det ju bli så olyckligt som i ert fall. Om jag som förälder upplever situationen som jobbig skulle jag ta ett snack med förskolechefen (jag är ju själv förälder).

Det finns inga regler som säger att det måste finnas en förskollärare på varje avdelning. Vet inte vad nya skollagen säger om det (det kommer ju en ny nästa år och för skolan blir det högre krav på att lärare ska vara utbildade i de ämnen de undervisar i + att lärarlegitimation kommer).

Har ni en kommunal eller fri förskola? Många fria förskolor sparar ju pengar på att ha fler barnskötare än fskl...
 
Sv: Dagisfrågor

lagen säger att förskollärarna ska ha det pedagogiska ansvaret, därigenom behövs det ju finnas åtminstone en, men det finns inget lagstagdat krav direkt för detta. Tyvärr blir ju människor sjuka och byter jobb. olyckligt att det drabbar din son, men dagis gör säkert sitt bästa för att få det att funka.
Vi har ju så ibland, jag är på den andra avdelningen där de flesta barn vet vem jag är men inte träffar mig jättemycket, men föräldrarna träffa mig ju inte så ofta vilket känns avigt.
Försök att förklara för förskolan hur du känner och se om ni kan hitta en lösning
 
Sv: Dagisfrågor

I dagsläget finns det inget som tvingar förskolor att ha minst en förskolelärare på varje avdelning. Däremot så kan säkert den nya skollagen tvinga förskolor till det. Jag vet flera förskolor som haft enbart barnskötare på vissa avdelningar.
 
Sv: Dagisfrågor

Min son tar rätt lång tid på sig att acceptera ny personal, dvs han drar sig undan och kunde när han var mindre bli ledsen. Numera är han inte lika känslig men under de första åren hade personalen rätt bra koll på honom och försökte helt enkelt se till att det alltid fanns någon han kände igen när han kom på morgonen. Sen är de noga med att det helst alltid ska finnas en personal som barnen känner igen, ibland gör de så att personal från någon annan avdelning som barnen känner går över och jobbar där tex alla tre ordinarie av någon andledning är borta och låter en vikarie hoppa in på den andra avdelningen.

Dessutom försöker de alltid ha samma vikarier, så barnen har en chans att lära känna dem. Men det är ett medvetet arbeta på förskolan för de tycker att det fungera bäst så för alla!
 
Sv: Dagisfrågor

Svarar alla i samma inlägg.

Det är en kommunal förskola han går på, jag har bara hört gott om förskolan vilket fällde slutgiltiga avgörandet i valet i somras. Och givetvis kommer det inte vara såhär rörigt för evigt. Personalen på andra småbarnsavdelningen hälsar med sonens namn när vi träffar dem så de känner ju definitivt sonen bättre än jag känner dem!

Men eftersom sonen är rätt obekväm med folk han inte känner blir det jobbigt även för mig, för oss föräldrar! Ska dock arbeta på min inställning tills lämningen imorgon. Kommande vecka får sonen gå alla fem dagar innan veckan efter med tre dagars skrotande hemma mitt i. Iställer för att se det som tid där han hade kunnat lära känna vikarierna (:grin:) får vi se det som mystid med pappa.

Om det är rörigt i överkant ska vi absolut kontakta förskolechefen.
 
Sv: Dagisfrågor

Ja det får ni göra, vi hade ju en liten som hade rätt svårt för nya människor men fick vara med mig, hon hade typ bara sett mig på mellanmålet innan, men peppar peppar gick det rätt bra ändå, ,men visst förstår jag att det kan vara jobbigt för föräldrarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 743
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 534
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp