Dagisfröknar & kläder

mian1

Trådstartare
Det finns det väl en del här? Ja, förskolelärare ska det väl heta :angel: Förlåt!

Har funderat lite ute i min solstol. Vad gör ni egentligen med barn som inte har alla grejer med sig på förskolan? När jag lämnar mitt barn ser jag ibland lappar på andra barns klädhängare om att det saknas blöjor, regnkläder, varma kläder, ombyte osv. Vissa lappar hänger kvar och fylls bara på. När jag lämnade en gång tidigt i våras hörde jag två fröknar muttra argt över att två flickor lämnats iklädda tunna klänningar och nylonstrumpor trots att det var utflyktsdag i skogen. Det ena barnet hade inget ombyte och det andra hade inga regnkläder & stövlar. Och det var kanske 5 grader varmt ute.
Ett barn som jag känner hade för små regnkläder och inget ombyte i en halv termin innan förskolepersonalen på hans dagis gav upp att tjata på föräldrarna och istället letade reda på mor- och farföräldrarnas telefonnummer och ringde dit och bad om riktiga kläder.

Vad gör man då? Får en i personalen stanna inne med barnet utan kläder medan resten av personalen får klara av alla de andra barnen själva? Eller låter man barnet utan kläder vara ute iallafall?
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Förskolan har ju ofta extrakläder att låna ut, eftersom en del föräldrar skänker de kläder som deras barn vuxit ur och som de vill bli av med.
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Antingen har förskolan extrakläder de kan låna, eller så får de låna av andra barn, vars föräldrar tycker det är ok. :)
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Vad gör man då? Får en i personalen stanna inne med barnet utan kläder medan resten av personalen får klara av alla de andra barnen själva? Eller låter man barnet utan kläder vara ute iallafall?

Jag har jobbat mkt på förskola (som förskollärare) även om jag numera tituleras någonting annat;).

Det finns ju för det mesta lite extra kläder, men det är ju inte alltid det är rätt storlek:crazy:. Ibland har det hänt att barn inte kunnat gå ut om man inte skrapat ihop något som passar, då får en personal vara inne eller barnet vara på annan avdelning.

Vi hade en familj där vi till slut fick ryta i ordentligt och tala om att det blev en anmälan till soc om inte de såg till att barnet hade vettiga kläder på förskolan. (Då får man anmäla för bristande omvårdnad).
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Jag förstår inte, är det så svårt att se till så att barnen har extrakläder, regnkläder och overall på dagis? Att mössa och vantar kan vara ett problem förstår jag, jag tog dit två par mössor och två par vantar ( mina barn vill inte ha halsduk så det brydde jag mig inte om) och helt plötsligt en dag saknades mössa till ena grabben. Jag är med när de lämnas på morgonen men mamma hämtar dem så då hade ungen tagit hem mössan ( trots att jag tjatat mängder om att mössorna på dagis ska vara på dagis och om man vägrar ta på sig mössa på morgonen när man ska dit (de ska bara gå från huset till bilen och bilen över en parkering till dagis) så får man gå utan mössa hem).

Skor har jag varit dålig med i år. De började på dagis i januari och hade vinterskor, men plötsligt så ville dagis ha rejälare kängor till äldsta sonen i mars och jag kände då att nej, jag köper inte ett par kängor till honom nu...... så han fick låna ett par stövlar där. Det kändes inte heller som ekonomiskt försvarbart att slänga ut pengar på ett par kängor som han bara skulle använda en eller max två månader till och då på dagis den enstaka timmen de var ute om dagen ( och inte ens varje dag). Men nu har de gympaskor samt sandaler att varva med. De ska ju egentligen ha gummistövlar också men eftersom de på det här dagiset knappt är ute och definitivt inte om det regnar så köper inte jag det förrän till hösten då han ska börja förskoleklass på annan ort och småttingarna ska börja hos dagmamma här i närheten. Onödigt att köpa nu så de hinner växa ur det till hösten.
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Jag förstår inte, är det så svårt att se till så att barnen har extrakläder, regnkläder och overall på dagis?

Ja, för vissa föräldrar är det svårt. Ibland beror det på var föräldrarna kommer från för land, om föräldrarna har missbruksproblem eller annan psykosocial problematik. Men det finns även föräldrar som verkar välfungerande i det mesta utom att se till att barnen har vettiga kläder på förskolan.
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

För inte tala om föräldrar som inte ser att barnet växer. Det är alltför ofta jag känner att skor är alldeles för små och liknande.

Extrakläder finnes som är sånt som föräldrar skänkt eller sånt som legat kvar i åratals i "Borttappat lådan".
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Ja, för vissa föräldrar är det svårt. Ibland beror det på var föräldrarna kommer från för land, om föräldrarna har missbruksproblem eller annan psykosocial problematik. Men det finns även föräldrar som verkar välfungerande i det mesta utom att se till att barnen har vettiga kläder på förskolan.
Jag tycker att det är överraskande ofta som det är de "fina" familjerna som har svårast att ha ordning ...
Jag har genom åren ekiperat mer än en unge med mina barns avlagda kläder.
Tips! Packa en ryggsäck på helgen med 2 ombyten, tjockare tröja, yllesockar, extra overall och 2 par handskar (förutsätter vinter).
Det som ni tar hem på måndag, byter ni ut direkt när ni kommer hem så att ni kan fylla på ryggsäcken med det som använts!
På så vis slipper man bära ryggan varje dag och man har alltid samma mängd kläder på dagis.
Ta inte finkläder till dagis, barn ska ha "arbetskläder" när de är på dagis!
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Förhoppningsvis så kan de gå över till en annan avdelning. Är det inte allt för kallt så får de hänga med i sina dåliga kläder. Sandaletter i skogen har ju barnen haft mer än en gång...

I början av terminen så har vi en hel del kläder att låna ut. I slutet är det mesta borta.

Vi har ingen möjlighet att lämna en personal kvar med ett eller två barn. Då skulle en ensam personal behöva gå ut med 16 barn. Ibland är man ju bara två personal.
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Det vet du väl att barnen måste ha det senaste klädmodet och gud nåde om fröken inte ser till att de inte skitar ned sig...
 
Sv: Dagisfröknar & kläder

Så gör vi, med en ryggsäck med ombyte och det fick vi "order" om när Lillan började på dagis. Vi tar inte hem ryggsäcken en gång i veckan eftersom hon inte går så många timmar, men får vi med oss en påse smutstvätt hem så tar vi med en ren omgång av samma sorts kläder dagen efter. Vi köper en omgång med dagiskläder som kan ligga där under terminen. Fast jag får erkänna att jag nog är kass på att hålla koll på storlek på regnkläder&stövlar. Dem kollar jag i regel bara inför terminstarterna, då alla kläder ska tas hem när terminen är slut. Men det hänger ju alltid på dagis så sånt tänker man kanske inte på. :o Fast om något varit för litet hade personalen säkert sagt till. Vi har ett suveränt, litet dagis med världens bästa fröknar :love:

Ändå kan jag nog tycka att det verkar vara ett ganska otacksamt jobb, förskolelärare. Det verkar som om många föräldrar är nonchalenta och slarvar, trots att det är deras egna barn som drabbas. Säkert var det roligt för småflickorna på vår förskola att komma till skolan med så fina klänningar och tunna strumpor, men kanske inte lika kul när det var dags för utflykten med picknick som de inte kunde följa med på eftersom de inte var klädda för utomhuslek eller skogspromenader. Eller de barn som är känsliga för solen, men som ändå skickas till förskolans lekgård med söderläge och så gott som ingen skugga, iklädda ett minilinne och en kortkort kjol, ingen solhatt och dessutom hann mamma inte smörja in med solkräm. Aj!
 

Liknande trådar

Småbarn Nu har jag en fråga till er Buke föräldrar, är jag en omöjlig förälder? ;) Vi har köpt ganska dyra ytterkläder då jag vill ha kvalité...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 455
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Om skolans personal lånar ut min dotters kläder - ansvarar de då om kläderna går sönder eller kommer bort? Jag har en extra omgång...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 210
Senast: StandByMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp