Bukefalos 28 år!

Skolans ansvar för barnens kläder?

mian1

Trådstartare
Om skolans personal lånar ut min dotters kläder - ansvarar de då om kläderna går sönder eller kommer bort?
Jag har en extra omgång termobyxor+vinterjacka till min dotter och extra vantar. Ena omgången är äldre och lite tunnare och den andra omgången kläder tjockare och nya. När jag hämtade min dotter i går var hon lite ledsen och bedrövad. Hon sa att fröken hade gett bort hennes kläder till ett annat barn, de nya kläderna. Jag letade, men hittade inte kläderna. Hittade en stressad fröken som irriterat svarade att de minsann inte gett bort kläderna utan bara lånat ut dem och att de säkert fanns kvar på skolan för de trodde inte att det andra barnet tagit dem med hem. Det hela skulle undersökas tills nästa vecka så vi fick vackert åka hem i de tunnare, gamla kläderna.

Visst, jag förstår att alla barnen ska kunna vara med på utomhusaktiviteterna och det kan hända att föräldrar glömmer vinterkläder en kall dag (???), men ska inte personalen fråga mig först innan de lånar ut kläder som jag har köpt till mitt barn? Och varför låta min dotter ha de tunna kläderna?
Om nu våra termobyxor (jackan hittade vi i ett torkskåp) inte återfinns, vem ersätter mig? Föräldrarna till barnet som lånat byxorna eller skolan?
Det går dessutom löss på skolan och vi har fått hem lappar om att lära våra barn att INTE låna/låna ut kläder till kompisar.

Från och med nu kommer vi bara att ha en uppsättning kläder och inga extra ytterkläder :mad: Jag lånar gärna ut, men bara om jag blir tillfrågad!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Inte okej av skolan.
Det är absolut deras ansvar att få fram din dotters kläder igen.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Håller med Cirkus. Egentligen verkar det största problemet vara en stressad (kanske otrevlig?) lärare som hade dålig koll på läget.

Om mitt barn hade dubbla kläder och något annat barn var utan så får de självklart låna, men som du säger lite kommunikation och ordning på läget skulle ju inte skada.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Håller med Cirkus. Egentligen verkar det största problemet vara en stressad (kanske otrevlig?) lärare som hade dålig koll på läget.

Om mitt barn hade dubbla kläder och något annat barn var utan så får de självklart låna, men som du säger lite kommunikation och ordning på läget skulle ju inte skada.

När jag hämtade tyckte jag inte att det var så illa, men lite irriterande att få åka hem över helgen utan de varma, nya byxorna. När jag sen hört med dottern vad som hände så blir jag faktiskt sur! För att hon inte förstod att byxorna lånades ut och för att ingen frågade henne vad hon tyckte om det och isf vilka kläder hon ville låna ut. Vi står dessutom i kö för en operationstid och har redan fått tacka nej till en tid då dottern inte får opereras om hon är förkyld. Därför ser vi särskilt till att hon håller sig varm och vi ahr kortat ner dagarna på fritids, åker inte till simskolan osv. för att hon ska kunna vara frisk till nästa tid. Och så får hon de sämre kläderna och de tunna handskarna istället för de tjocka tumvantarna. Hon vill dessutom inte ta med sin nya halsduk till skolan mer för hon säger att hon är rädd att fröken ska ge bort den också. Man tycker ju inte att det borde vara så svårt för en pedagog att förklara situationen så att alla förstår?
Sen finns jag bara ett telefonsamtal bort. Är det nåt med kläderna på dagis så ringer alltid personalen och det borde inte vara svårare för skolan att slå en signal på min mobil. För vi har också missat kläder ibland och fått låna t.ex. regnkläder av nån annan, men inte på det här viset.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag hade blivit fullständigt vannsinig!! Enligt mej är det absolut inte ok. Varför ska ditt barn få gå hem och frysa för att någon annan förälder inte har fixat ordentliga kläder till sitt barn? Självklart om det händer någon gång, men man kan väl iaf ringa...

För ett par veckor sedan hade vi ett liknande problem, eller ja, inte direkt liknande men iaf... Sonen har tydligen lite bråttom ut när lektionen börjar lida mot sitt slut och tar på sej mössan och vantarna när det är ett par minuter kvar av lektionen. Då tar läraren mössan av honom och säger att den här får du tillbaka nästa vecka... Så han fick gå hem utan mössa i -10. Vi tänkte att han nog skulle få tillbaka den dagen efter men icke... Absolut så gör han fel som tar på sej mössan och vantarna för tidigt men att ta av honom hans enda varma mössa när det är så kallt ute. Kan säga att hon fick en redig utskällning på utvecklingssamtalet och jag hoppas att det aldrig händer igen! Klart han ska ha ett straff men något bättre måste väl männskan kunna hitta på?? Ahh, ursäkta men jag blir så arg :devil:

Det är lite som på dagis när blöjorna alltid tog slut väldigt fort och det kom fram att en annan förälder var dålig på att köpa nya och då "lånade" de av oss... Mmm, fast det heter inte låna om man inte lämnar tillbaka...

Hoppas det löser sej för er!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det är lite som på dagis när blöjorna alltid tog slut väldigt fort och det kom fram att en annan förälder var dålig på att köpa nya och då "lånade" de av oss... Mmm, fast det heter inte låna om man inte lämnar tillbaka...

Har också varit med om det där med blöjor, men när vi sa ifrån så tog personalen en hög av det lånande barnets blöjor och la i vår påse. Inte rätt sort, men iallafall. Tycker att dagis borde ha en påse reservblöjor som föräldrarna kunde få använda av mot betalning. Då behöver man inte skämmas om man råkar glömma och de som sätter glömmande i system slutar förmodligen med det.

På vårt dagis tar vi dessutom med urvuxna kläder och skänker som de kan ha som extrakläder om det saknas. Då finns det reserv om någon saknar. På skolan/fritids klagar föräldrar över att alla upphittade kläder, namnade som onamnade, hamnar i en stor säck och om man som förälder inte tittar där så slängs säcken varje månad. Och eftersom man ju har en del ombyte liggande så kan man ju aldrig vara riktigt säker på om något hamnat i upphittatsäcken och därmed slängs.

Att din son bestraffats tycker jag inte att det finns någon ursäkt för alls. Varför ska man bestraffa barn?
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det är ju rätt nära stöld. Kommer inte kläderna tillbaka i början på nästa vecka skulle jag ta upp en eventuell anmälan med skolan.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det är ju rätt nära stöld. Kommer inte kläderna tillbaka i början på nästa vecka skulle jag ta upp en eventuell anmälan med skolan.

Men nu får du väl ge dig.
Jag tycker inte att det var rätt gjort av läraren att låna ut andras kläder utan att fråga, men det handlade ju trots allt om att hjälpa ett annat barn, inte att sno någons saker.
Om barnens föräldrar kunde bemöda sig att tänka med en annan del av kroppen än arslet (ursäkta uttrycket men jag blir så trött på folk ibland) och skicka med sina barn passande kläder och ombyte när det är blött och kallt så skulle situationer som dessa aldrig uppstå.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

De kanske inte var så genomtänkt att ta era nya tjocka kläder att låna ut, men tänk så här: Till motsatsen är bevisad kommer kläderna tillbaka i början av veckan, och dom värmde ett fruset barn!
Se tiden an, och försök glädjas åt att just ni hade kläder att låna ut.
Skulle jag vara förälder till det barn som inte hade varma kläder just den dagen skulle jag vara evigt tacksam över att någon hade dubbla uppsättningar.

* jenny *
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

De kanske inte var så genomtänkt att ta era nya tjocka kläder att låna ut, men tänk så här: Till motsatsen är bevisad kommer kläderna tillbaka i början av veckan, och dom värmde ett fruset barn!
Se tiden an, och försök glädjas åt att just ni hade kläder att låna ut.
Skulle jag vara förälder till det barn som inte hade varma kläder just den dagen skulle jag vara evigt tacksam över att någon hade dubbla uppsättningar.

* jenny *

Absolut och jag hade inte haft något emot att låna ut, men inte på det här sättet. Jag skulle vilja att de antingen ringde och frågade mig eller iallafall frågade min dotter och förklarade läget för henne. Och om de nu lånar ut så är det väl extra viktigt att se till att kläderna kommer tillbaka till rätt plats igen.
Sen är det ju ändå så att kläderna KAN gå sönder när barnen härjar runt ute i skogen. Om det skulle vara så att lånar-barnets föräldrar t.ex. inte har tillräckliga vinterkläder med pga att de helt enkelt inte har råd så skulle de inte ha råd att ersätta om våra nya termobyxor gick sönder. Och frågan är om skolan skulle ha gjort det?

Nu hoppas och tror jag ju ändå att byxorna hänger på sin plats på måndag morgon.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Avsikten var självklart inte det. Men kommer inte sakerna tillbaka är det tillika stöld. Hur kul är det att bli av med sprillans nya och antagligen lite dyra kläder som behövs en vargavinter som denna?
Rätt jäkla allvarligt och illa skött av skolan tycker jag.

Självklart kunde sakerna lånas ut. Men inte på detta sätt. Läraren är som vuxen ansvarig för att käderna kommer till rätta vid slutet av skoldagen!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Absolut och jag hade inte haft något emot att låna ut, men inte på det här sättet. Jag skulle vilja att de antingen ringde och frågade mig eller iallafall frågade min dotter och förklarade läget för henne. Och om de nu lånar ut så är det väl extra viktigt att se till att kläderna kommer tillbaka till rätt plats igen.
Sen är det ju ändå så att kläderna KAN gå sönder när barnen härjar runt ute i skogen.

Nu hoppas och tror jag ju ändå att byxorna hänger på sin plats på måndag morgon.

Jo men... vi hoppas väl alla att byxorna hänger på plats.
De blev ju helt fel alltihopa, men... om nu byxorna hänger på plats, va de då värt att vara upprörd en hel helg?
De klart att skolan borde frågat dej, men nu blev det inte så.
Förklara SAKLIGT för skolan att det kändes fel, dom förstår! Skolor gör fel hela tiden, men knappast för att jävlas.

Ha en trevlig helg. Allt ordnar sig!
Om inte annat får väl skolan ersätta byxorna, de kan väl inte vara nått problem.

* Jenny *
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Men kan ni inte få telefonnumret till de andra föräldrarna så får de komma och lämna igen kläderna?

Det hade absolut varit ok för mig att andra barn fick låna kläderna men jag hade definitivt velat att mitt barn skulle bli tillfrågad ang. vilket set av ytterkläderna som skulle lånas ut.

Hörde en annan skräckhistoria på ett forum då ett äldre barn som kissat på sig var tvungen att ha på sig dessa kläder hela dagen då det var missat med barnets ombyte (barnets syskon hade dock med sig ombyte men dessa hade man aldrig reflekterat att ta på....:cry:)
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag hade blivit riktigt förbannad :mad: Ärligt talat så köpte inte jag kläder för att ett annat barn ska kunna låna dem utan för att mitt barn skulle kunna ha dem. Jag hade verkligen inte råd att förse andra barn med kläder när mina gick i skolan. Hade det inte varit bättre om skolan hade ordnat med inomhus aktivitet till de barn som inte hade rätt utrustning med sig?

Att din dotter dessutom uppfattade det som att läraren gav bort hennes kläder är verkligen illa. Att de inte ens tog ansvar för att kläderna hamnade på rätt plats efter utlåningen är också riktigt illa.
Givetvis borde skolan ha ringt dej och frågat om ni ville låna ut och isåfall vilka kläder.
Jag förstår verkligen om du är förbannad och irriterad för så gör man ju verkligen inte.

Jag undrar vad som hade hänt om någon vuxen hade tagit någon annan vuxens jacka? Vilket liv det skulle bli och självklart hade det då blivit fråga om stöld även om personen hade tänkt lämna tillbaka plagget när hen hade använt det. Då hade det setts som en efter konstruktion :grin:

Många kräver av barnen att de ska dela med sig av allting men gör vuxna det själva? Hade en vuxen tyckt att det var okej att låna ut sina nya kläder till någon? Nej, förmodligen inte men barnen ska...
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Skolan har ingen rätt att låna ut kläder som inte tillhör dem. (Även om något barn saknar rätt kläder den dagen). Skolan är självklart skyldig att ersätta dig om kläderna inte kommer tillbaka.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag hade blivit riktigt förbannad :mad: Ärligt talat så köpte inte jag kläder för att ett annat barn ska kunna låna dem utan för att mitt barn skulle kunna ha dem. Jag hade verkligen inte råd att förse andra barn med kläder när mina gick i skolan. Hade det inte varit bättre om skolan hade ordnat med inomhus aktivitet till de barn som inte hade rätt utrustning med sig?

Att din dotter dessutom uppfattade det som att läraren gav bort hennes kläder är verkligen illa. Att de inte ens tog ansvar för att kläderna hamnade på rätt plats efter utlåningen är också riktigt illa.
Givetvis borde skolan ha ringt dej och frågat om ni ville låna ut och isåfall vilka kläder.
Jag förstår verkligen om du är förbannad och irriterad för så gör man ju verkligen inte.

Jag undrar vad som hade hänt om någon vuxen hade tagit någon annan vuxens jacka? Vilket liv det skulle bli och självklart hade det då blivit fråga om stöld även om personen hade tänkt lämna tillbaka plagget när hen hade använt det. Då hade det setts som en efter konstruktion :grin:

Många kräver av barnen att de ska dela med sig av allting men gör vuxna det själva? Hade en vuxen tyckt att det var okej att låna ut sina nya kläder till någon? Nej, förmodligen inte men barnen ska...

:bow::bow:
Kan bara hålla med.
Hade någon lånat Isaks kläder utan att fråga och utan att lämna tillbaka
så hade jag blivit redigt förbannad. Kläder (och spec ytterkläder) är dyra
och jag köper kläder till mitt barn, inte andras. Skolan borde ringt föräldrarna till det barn som var utan kläder och meddelat att det inte fanns kläder till det barnet. Inte ta andra barns kläder. Otroligt dålig stil av skolan.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag hade blivit riktigt förbannad :mad: Ärligt talat så köpte inte jag kläder för att ett annat barn ska kunna låna dem utan för att mitt barn skulle kunna ha dem. Jag hade verkligen inte råd att förse andra barn med kläder när mina gick i skolan. Hade det inte varit bättre om skolan hade ordnat med inomhus aktivitet till de barn som inte hade rätt utrustning med sig?

Att din dotter dessutom uppfattade det som att läraren gav bort hennes kläder är verkligen illa. Att de inte ens tog ansvar för att kläderna hamnade på rätt plats efter utlåningen är också riktigt illa.
Givetvis borde skolan ha ringt dej och frågat om ni ville låna ut och isåfall vilka kläder.
Jag förstår verkligen om du är förbannad och irriterad för så gör man ju verkligen inte.

Jag undrar vad som hade hänt om någon vuxen hade tagit någon annan vuxens jacka? Vilket liv det skulle bli och självklart hade det då blivit fråga om stöld även om personen hade tänkt lämna tillbaka plagget när hen hade använt det. Då hade det setts som en efter konstruktion :grin:

Många kräver av barnen att de ska dela med sig av allting men gör vuxna det själva? Hade en vuxen tyckt att det var okej att låna ut sina nya kläder till någon? Nej, förmodligen inte men barnen ska...


Det stora felet var ju att ingen frågade.
Att något barn ska behöva frysa bara för att dennas föräldrar inte skickar med kläder hoppas jag innerligen att ingen anser. Då förlorar jag min tilltro till mänskligheten om ni anser att era barns extrakläder är mer värda än ett barn...

Appropå inomhusaktiviteter:
1. Har ni missat att det är ont om personal i skolorna? Det är inte som dagis där det finns mycket fler vuxna på antal barn. Det är inte bara att trolla fram någon som kan vara inne med vissa barn och ute med andra barn.
2. Skulle man få ställa in aktivieter varje gång någon förälder glömt skicka med lämpliga kläder så skulle barnen aldrig nånsin få vara ute.

Det är så jäkla lätt att klaga på hur skolan borde elller skulle ha gjort, men oftast handlar det bara om att personalen försöker få bästa möjliga för barnen och inget annat.

Jag tycker att personalen skulle ringt och frågat + att man ganska lätt kan ha en "lånebank" i form av kvarglömda kläder som ingen känns vid. Det brukar bli en hög till slut - enkelt att spara några overaller eller jackor i olika storlekar som barnen kan ta om de inte har ombyte eller lämpliga kläder, så slipper man problem som dessa.

Och när det gäller vuxnas kläder så VEM FASEN skulle anmäla en arbetskamrat för att den lånar ens jacka?
Att man vill bli tillfrågad: JA. Att man självklart skulle låna ut den om man inte behöver den själv: JA. Eller..?
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

* KNAPP LÅN*

Jag håller med om att allt blev helt fel, men skulle ni alla som är förbannad för att skolan lånade ut kläderna bli lika förbannad om det var era barn som fick låna kläder i en nödsituiation??
Säg INTE att det aldrig kommer att hända er, för under skolans alla år missar man som förälder NÅGON GÅNG!
De är badkläder, skridskor, skidor matsäck och så vidare som man kan missa. och än har jag inte känt någon mamma eller pappa som inte kunnat berätta om någon gång man missat....

Det är mänskligt att fela, och kläderna är säkert på plats på måndag.

* Jenny * Som gärna delar med mej, för att en annan gång kunna vara människa och missa något viktigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 555
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 585
Senast: Emtherlia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 496
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 131
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp