Bukefalos 28 år!

Skolans ansvar för barnens kläder?

Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Och då slipper en del människor visa sina fulaste, mest egoistiska sidor då de kan tänka sig anmäla den som lånar ens barns kläder vid nöd.
I en oväntad nödfallssituation så hade det varit okej att skolan lånar utan att fråga men detta kan inte vara en oväntad situation, rimligtvis borde skolan ha rutiner för detta som inte inbegriper att ta andra barns kläder. Och skolan är en offentlig verksamhet som borde agera professionellt, det är inte direkt som om nån stackars granne lånar en cykel för att det krisar. Och frågan kvarstår, hur hade man agerat om inte ts barns kläder funnits?

Själva saken i sig är en skitsak och jag tycker absolut inte att man ska anmäla men det finns ingen anledning att försvara skolans agerande.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

KL

Först på eftermiddagen i dag var våra termobyxor återfunna, men nu är de iallafall hemma igen. Vi har kritiserat skolans hantering av byxärendet, men det hela resulterade bara i att pedagogerna skyllde på varandra så det verkade inte leda någonvart.
Enl. dottern hade den byxlösa kompisen kissat ner sina byxor och det verkar som om hon kan ha kissat ner våra också och därför haft dem hemma för tvätt??? Det är dock inget vi vet och jag kan för mitt liv inte förstå varför det i så fall inte kom fram. För då hade det ju inte varit så konstigt om byxorna skickades hem med byxlånaren.

Strunt samma, men jag tycker fortfarande att skolan agerat fel och min dotter är fortfarande rädd att fröken ska ge bort hennes kläder till någon annan och vågar därför inte ha de vantar, halsduk osv. som hon gillar bäst med till skolan. Men som sagt - byxorna är tillbaks.

Och för att reda ut de många inläggen om vilka byxor som var ordinarie och vilka som var reserv så var den äldre uppsättningen kläder de som var reservkläder. De nya, varma byxorna lånades ut innan min dotter hade hunnit klä på sig.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Gud så jäkla dåligt alltsammans.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det allvarliga är väl att din dotter uppfattade det som att personalen har rätt att ta hennes kläder och ge dem till vem som helst? Där måste ju de kunna förklara hur de tänkte, och att de inte alls tänker ta dotterns kläder, att hon inte behöver vara orolig.

Jag var med nåt liknande själv när jag gick på dagis, jag hade fått ett par nya yllefodrade läderstövlar (med två äldre syskon hände inte det särskilt ofta) som jag var jättestolt över och tyckte var jättefina. Vi var ute på promenad, och ett annat barn fick skoskav av sina hårda stövlar. Eftersom jag hade mjuka, sköna stövlar fick jag ta av mig dem och ge till det andra barnet, och istället gå i det barnets gamla obekväma stövlar. Jag uppfattade inte heller det som ett lån, utan som att om jag hade fina saker kunde personalen ta dem och ge dem till andra barn. Jag tror det ganska vanligt att barn uppfattar det så när deras saker lånas ut utan att de har någon talan, och jag tycker att personalen har ett ansvar att förklara vad som hände egentligen.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

I en oväntad nödfallssituation så hade det varit okej att skolan lånar utan att fråga men detta kan inte vara en oväntad situation, rimligtvis borde skolan ha rutiner för detta som inte inbegriper att ta andra barns kläder. Och skolan är en offentlig verksamhet som borde agera professionellt, det är inte direkt som om nån stackars granne lånar en cykel för att det krisar. Och frågan kvarstår, hur hade man agerat om inte ts barns kläder funnits?

Själva saken i sig är en skitsak och jag tycker absolut inte att man ska anmäla men det finns ingen anledning att försvara skolans agerande.

Har jag sagt emot det du säger, nånsin?
Ändå är det så att man står där alldeles själv med en barngrupp och måste lösa problemet här och nu. Skitsamman hur "professionell" hit eller dit man ska vara.
Men å andra sidan. Jag kanske ska börja ställa in allt så fort någon förälder inte skickat med rätt grejer till barnen? Eller låta barnen stå sina föräldrars kast? Inga tjockbyxor? Tja, vi ska på utflykt, då får väl du göra den i 15 minusgrader i dina tunna tajts som mamma och pappa skickat med dig.
För ve om jag skulle lånar ut något från någon som redan har. Då sitter man väl där med en anmälan! Kläderna är ju viktigare än barnen!

Förhindrar ramaskri: I vår skola har vi lånekläder så jag hamnar inte i samma situation som lärarna i TS fall. Vi får sopsäcksvis med omärkta fina kläder som inte kommer tillrätta. Ingen av barnen känns vid dem och föräldrarna orkar inte komma och leta. Så de lånas ut. Så förresten: vi blir väl snart anmälda av nån som kommer på att deras bortglömda kläder används av någon behövande.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag tror det ganska vanligt att barn uppfattar det så när deras saker lånas ut utan att de har någon talan, och jag tycker att personalen har ett ansvar att förklara vad som hände egentligen.

Tack för ett kreativt inlägg.
Det har substans. Självklart borde de förklarat varför kläderna lånades ut. Det är - till skillnad från vuxna - inte svårt att locka fram empati från barn så jag tror att TS barn hade förstått och tyckt det var okej att hjälpa en kompis bara h*n fått vara med på beslutet.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Tack för ett kreativt inlägg.
Det har substans. Självklart borde de förklarat varför kläderna lånades ut. Det är - till skillnad från vuxna - inte svårt att locka fram empati från barn så jag tror att TS barn hade förstått och tyckt det var okej att hjälpa en kompis bara h*n fått vara med på beslutet.

Exakt - och det hade säkert funkar på de allra flesta föräldrar också. Det är en milsvid skillnad mellan att bara ta något för att hjälpa en kompis och att först ställa den lilla frågan "är det ok? Får vi låna ut? Vad tycker du?" Samma sak för mig som förälder. Skillnad mellan att få veta i efterhand eller att bli tillfrågad, skillnad mellan att få vet "jaja, de finns väl här nånstans" eller att få en förklaring vad som egentligen hände. Att kunna själv få bestämma över det som är vårt.
Det värsta av det som har hänt tycker jag är att min dotter inte blivit tillfrågad och fått förklarat situationen för sig. Dessutom finns det ju en risk att man skapar problem mellan barnen, om min dotter inte skulle uppfattat det som om fröken tog utan som om kompisen tog kläderna. Eller problem mellan föräldrarna, om vi i vår tur uppfattade det som om det andra barnets föräldrar gjort något fel.
Jag tror att de allra flesta vill hjälpa, men att ingen vill bli överkörd!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Men å andra sidan. Jag kanske ska börja ställa in allt så fort någon förälder inte skickat med rätt grejer till barnen? Eller låta barnen stå sina föräldrars kast? Inga tjockbyxor? Tja, vi ska på utflykt, då får väl du göra den i 15 minusgrader i dina tunna tajts som mamma och pappa skickat med dig.
För ve om jag skulle lånar ut något från någon som redan har. Då sitter man väl där med en anmälan! Kläderna är ju viktigare än barnen!
Ja det är kanske det du borde göra om det är det enda alternativet du kommer på i den situationen. I alla fall hellre än att på eget bevåg ta nåns kläder utan att stämma av med vederbörande. Om man agerar på det sättet som läraren gjort i TS fall så kommer man att få problem med att kritisera barn som "lånar" böcker och grejer av varandra utan att fråga, de gör ju bara samma sak som läraren gjorde. Jag anser att skolan ska agera professionellt och som ett föredöme och det har inte den här läraren gjort.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Ja det är kanske det du borde göra om det är det enda alternativet du kommer på i den situationen. I alla fall hellre än att på eget bevåg ta nåns kläder utan att stämma av med vederbörande. Om man agerar på det sättet som läraren gjort i TS fall så kommer man att få problem med att kritisera barn som "lånar" böcker och grejer av varandra utan att fråga, de gör ju bara samma sak som läraren gjorde. Jag anser att skolan ska agera professionellt och som ett föredöme och det har inte den här läraren gjort.


Om det finns en god förklaring till varför barn lånar böcker eller något annat av varandra så anser jag att det är OK. Det är alltid bakgrunden, kontexten som styr. Om man inte tänker så, så är man rigid och då klarar man sig inte länge i ett yrke som kräver flexibilitet och snabba lösningar.
Man kanske kan vara rigid i ett väldefinierat yrke där man har en manual att följa, men det funkar inte i skolan.

OM jag skulle stå i valet mellan att ställa in en utedag för alla barn och att på eget bevåg låna ut något barns extrakläder så skulle jag låna ut extrakläderna. Nu må du förfasas hur mycket som helst, men jag anser att det är jag som måste se till att vi kan genomföra det som ska göras i skolan och om jag alltid skulle vara i händerna på de yttre, bristande förutsättningarna så skulle väldigt lite bli gjort i skolorna.

Nu är det som sagt var så, att i vår skola har vi lånekläder som alla kan ta av, så jag hamnar inte i den situationen - men återigen: OM så skulle jag tänka på barnen först, sakerna sist. Det handlar inte om att låna eller ta för att jag vill komma åt någon annans saker, utan för att det är nödvändigt. Det har du missat i ditt resonemang. Mitt i detta står även, faktiskt, medmänsklighet och generositet vilket du tydligen raderar bort i din vilja att vara professionell....
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Vill bara tillägga att svaren jag ger - med tanke på att jag själv inte råkar ut för den här problematiken - är givna utifrån en princip.

För mig är det en principfråga att barnen alltid går först.
Ett ting är ett ting och kan aldrig bli viktigare än att barnen har det bra.

MEN: Det som TS tagit upp hade kunnat skötas enormt mycket smidigare från skolans håll, det finns många sätt att dels förebygga en situation som denna och dels, genom att göra barnet delaktigt i lånet , genomföra det utan större problem.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Fast hänsyn till andra har väl också en viss betydelse? Jag tycker inte det är ok att helt sonika ta saker från andra, bara för att ett barn behöver det. Man frågar snällt, och förhoppningsvis får man låna. Man betraktar inte andras saker som allmängods.

Det är väl med barn som med vuxna, har man glömt så frågar man någon annan, och försöker lösa det. Men det är inte ok att om jag glömt matteboken så är det inga problem, jag kan ta bänkgrannens istället. Eller att det bara är att förse sig bland andra barns kläder om man saknar något.

Ska barnet göras delaktigt i utlåningen, så måste barnet också ha rätt att säga nej. Man måste inte låna ut sina nya kläder till varje pris, det begär man ju inte av vuxna, så varför begära det av barn? Det vettiga i den här situationen hade väl varit att fråga om TS barn ville låna sina tunnare extrakläder. Men då faktiskt också ge henne möjlighet att säga nej, om hon inte ville.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Fast hänsyn till andra har väl också en viss betydelse? Jag tycker inte det är ok att helt sonika ta saker från andra, bara för att ett barn behöver det. Man frågar snällt, och förhoppningsvis får man låna. Man betraktar inte andras saker som allmängods.

Det är väl med barn som med vuxna, har man glömt så frågar man någon annan, och försöker lösa det. Men det är inte ok att om jag glömt matteboken så är det inga problem, jag kan ta bänkgrannens istället. Eller att det bara är att förse sig bland andra barns kläder om man saknar något.

Ska barnet göras delaktigt i utlåningen, så måste barnet också ha rätt att säga nej. Man måste inte låna ut sina nya kläder till varje pris, det begär man ju inte av vuxna, så varför begära det av barn? Det vettiga i den här situationen hade väl varit att fråga om TS barn ville låna sina tunnare extrakläder. Men då faktiskt också ge henne möjlighet att säga nej, om hon inte ville.

Men det är ju återigen så att jag inte försvarar skolans handlande rakt av. Det hade kunnat skötas smidigare på alla sätt och vis - man hade rakt av kunnat undvika att hamna i en sådan situation, men OM.

Skulle jag råka ut för OM så skulle jag lösa det i form av lån. Det är en rent hypotetisk fråga och då måste jag gå tillbaka till mina principer och då är barnet viktigare än ett ting. Alla gånger. Uppstår problem med lånet så får det lösas i efterhand för allra först går barnet.

När det gäller att involvera barnet så har det givetvis möjlighet att svara nej. Kan lova dig att de flesta barn har en välutvecklad empati så får de bara veta varför så säger de allra flesta ja.
När det gäller parallellen till vuxna så skulle jag aldrig gå bananas om någon kollega lånar min extrajacka om den glömt sin. Mig spelar det ingen roll om den säger till i efterhand. Inte i varianten "Öh, jag tog din jacka", men om den säger att det var brådis, den egna jackan var kvarglömd hemma - är det OK? Jag ser till att ha min egen här från och med imorgon. Inte fasen skulle jag bli vansinnig och börja prata anmälan. Eller gör folk det?
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

När det gäller parallellen till vuxna så skulle jag aldrig gå bananas om någon kollega lånar min extrajacka om den glömt sin. Mig spelar det ingen roll om den säger till i efterhand. Inte i varianten "Öh, jag tog din jacka", men om den säger att det var brådis, den egna jackan var kvarglömd hemma - är det OK? Jag ser till att ha min egen här från och med imorgon. Inte fasen skulle jag bli vansinnig och börja prata anmälan. Eller gör folk det?

Jag skulle tycka att kollegan var lite konstig, ja. Varför inte prata med mig först? Och ja, jag skulle redigt irriterad ifall kollegan tog för givet att den där extrajackan behöver inte du, den kan jag ta - och så visar det sig t ex att den där extrajackan hade jag tänkt att ha i stallet den kvällen, och så får jag gå och frysa för att en kollega tagit min jacka. Sånt är ju svårt att veta om man inte frågar innan man lånar.

Rent generellt: Nej, jag tycker inte man tar kollegornas privata saker utan att fråga först. Även om man tycker att man behöver dem.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag skulle tycka att kollegan var lite konstig, ja. Varför inte prata med mig först? Och ja, jag skulle redigt irriterad ifall kollegan tog för givet att den där extrajackan behöver inte du, den kan jag ta - och så visar det sig t ex att den där extrajackan hade jag tänkt att ha i stallet den kvällen, och så får jag gå och frysa för att en kollega tagit min jacka. Sånt är ju svårt att veta om man inte frågar innan man lånar.

Rent generellt: Nej, jag tycker inte man tar kollegornas privata saker utan att fråga först. Även om man tycker att man behöver dem.

Ja där är vi väl olika.
Om någon har användning för det jag har och lånar det i nödfall så är det inte hela världen för mig. Jag skulle i vilket fall inte bli så förbannad att jag ylar om att anmäla personen.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Vem lärde sig något om medmänsklighet och generositet i det här fallet? Snarare tvärtom skulle jag säga. Jag tycker att det låter väldigt olämpligt att man låter det passera att barnen bara tar varandras saker utan att fråga, man får nog vara ganska stor för att ha ett gott omdöme om vilka situationer där sån självsvåldighet är motiverad. Och var i samhället ser det ut på det sättet att man bara kan ta för sig efter behov? Om jag överför det till mitt jobb som lärare på högskolenivå så inte sjutton skulle det vara okej att jag går fram och helt sonika tar en dator från en av mina studenter när min egen inte fungerar som den ska när jag undervisar. Det som är mitt ansvar som lärare måste jag lösa med hjälp av min organisation eller möjligtvis be studenterna om hjälp, men inte bara förutsätta att jag får ta för mig av deras grejer bara för att jag råkar vara lärare och har en situation att lösa.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Vem lärde sig något om medmänsklighet och generositet i det här fallet? Snarare tvärtom skulle jag säga. Jag tycker att det låter väldigt olämpligt att man låter det passera att barnen bara tar varandras saker utan att fråga, man får nog vara ganska stor för att ha ett gott omdöme om vilka situationer där sån självsvåldighet är motiverad. Och var i samhället ser det ut på det sättet att man bara kan ta för sig efter behov? Om jag överför det till mitt jobb som lärare på högskolenivå så inte sjutton skulle det vara okej att jag går fram och helt sonika tar en dator från en av mina studenter när min egen inte fungerar som den ska när jag undervisar. Det som är mitt ansvar som lärare måste jag lösa med hjälp av min organisation eller möjligtvis be studenterna om hjälp, men inte bara förutsätta att jag får ta för mig av deras grejer bara för att jag råkar vara lärare och har en situation att lösa.

Låna saker utan att låta det passera? VAR skrev jag det???

Tänk vad många ord du kunde besparat dig om du läste igenom mina inlägg innan du svarade...
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det var ju knappast det jag syftade på men det tror jag att du förstod. Ärligt talat har jag inte lust att diskutera med dig om du ska hugga så.

Att jag tycker att skolan skötte det hela jäkligt dåligt och att det är synd om TS dotter kan jag inte se det förskräckliga i faktiskt.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag skulle i vilket fall inte bli så förbannad att jag ylar om att anmäla personen.

Jag tycker också att det var att överreagera något enormt men det är väl ändå bara en enda person i tråden som "ylat" (?) om det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 572
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 625
Senast: Emtherlia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp