Daglig visitering?

Tassa

Trådstartare
Vad kollar ni efter på era hästar varje dag och före/efter ridning?

Jag fattar ju att man kollar så att hästen inte har skador eller sår tex, men hur ofta känner ni på ryggen och benen/hovarna? Vad känner man efter? Varma stela muskler?

Jag känner och klämmer lite lätt på ryggen efter att jag har ridit, men benen är svårare då jag inte tycker att jag känner musklerna lika lätt där. Hästen är inte min, men jag vill kunna uppmärksamma om det är något som inte skulle vara bra med honom.

Finns det något område som är viktigt att ha koll på, men som man kanske inte tänker på?
 
Jag ryktar alltid hästar jag rider både före och efter ridning och samtidigt visiterar jag.

Före kollar jag näsflöde och ögon, ser att hästen verkar normal till sättet, kollar ryggen lite, att de inte verkar ha ont i bogen eller rumpan. Känner på benen efter svullnad och värme, samma med hovarna.
Efter kollar jag inte näsflöde och ögon så mycket utan är mer fokuserad på att kolla rygg och ben.
Visiterar även box/spilta så inget är på tok där, testar vattenkopp osv.
 
Mycket går på automatik egentligen. När jag ryktar varje dag så drar jag handen samtidigt på ben, rygg etc. Sen brukar vi stretcha/massera en del så då blir det att man ser lite hur saker står till där också. Tycker visiteringen inte blir en enskild del utan finns lite under hela dagen.
 
Tittar på hästen som helhet först -ser den ut som vanligt eller är det något som ser skumt ut?
Tittar ögon och nos. Benen tittar jag efter sår eller svullnad, drar handen över och känner efter värme osv. Tittar så det inte sitter något i hovarna/att skorna är där de ska.
Känner över ryggen efter ömhet.

Detta görs parallellt med borstningen...
 
Jag visiterar inte på ett klassiskt vis, jag observerar. Ser hästen ut som vanligt? Lika pigg och glad? Rör sig som vanligt? Om något avviker, då börjar jag undersöka. Eller vid ridning - känns hästen annorlunda, har den dålig framåtbjudning? Ovillig att utföra en viss rörelse?

Sen så har man ju rätt bra koll när man borstar också.

Det här är ju en häst som jag känner utan och innan, jag hade varit med noga med att visitera en häst som jag inte känner lika bra.
 
Jag visiterar inte på ett klassiskt vis, jag observerar. Ser hästen ut som vanligt? Lika pigg och glad? Rör sig som vanligt? Om något avviker, då börjar jag undersöka. Eller vid ridning - känns hästen annorlunda, har den dålig framåtbjudning? Ovillig att utföra en viss rörelse?

Sen så har man ju rätt bra koll när man borstar också.

Det här är ju en häst som jag känner utan och innan, jag hade varit med noga med att visitera en häst som jag inte känner lika bra.

Samma här!

Jag träffar mina hästar flera ggr om dagen varje dag och ser direkt om något verkar konstigt eller annorlunda.
 
Tack för alla svar. Ja jag tittat mycket på honom också, hur han reagerar på olika saker att han beter sig som vanligt mm. Att känna när man ryktar är ju en bra rutin.
 
Jag kollar främst efter förändringar. Börjar med att titta efter som hästen ser ut som vanligt. Sen stryker jag med handen över hela kroppen på hästen för att känna om det finns någon förändring, därefter klämmer jag på benen och känner på hovarna.
 
Samma här som några andra.

Jag ser mina hästar minst fem gånger per dag och tar ut och in dem. Har dessutom haft en kolikhäst i 17 år så jag ser minsta lilla (hoppas jag) som ändrar sig.

Man känner sina hästar utan och innan. När man borstar märker man av sådant som kanske inte syns, som sår, skavanker och om de reagerar negativt på borstningen.

Kan nämna en lite rolig grej som visar att man kan sina hästar, nästan för bra. Vi hade varit borta från gården ca 3 timmar och när vi kom hem var det direkt fodring ute i hagen. Jag gick ut till hagen och blev mäkta förvånad när en av dem inte bajsat i de sedvanliga högarna, utan vid grinden! Grinden?!
Jag funderade en stund men hästen verkade helt normal, möjligtvis lite på tårna och var en liten uns osäker på att gå längre in i hagen men följde med och åt sedan helt normalt. Så länge de får mat så är det sällan ett stort problem, enligt mina hästar.

Grannen kom över och hämtade en höbal och säger i samma veva, "hörde ni fyrverkerierna de smällde av för en timme sedan"?
Då fick jag svaret..........det var på andra sidan skogen dit han var tveksam till att gå.

De är inte extremt rädda men tillräckligt för att bajsa på ett ställe de annars inte gör det. :D
 
Jag har lärt mig att gå på magkänslan, ser om något inte är som det ska. Sen så iallafall jag har noterat att lägger jag märke till någonting så är det förmodligen någonting.
 
Jag har lärt mig att gå på magkänslan, ser om något inte är som det ska. Sen så iallafall jag har noterat att lägger jag märke till någonting så är det förmodligen någonting.

Jag tänker också på att detta räddat mina djur från döden några gånger och säkert Era (ni andra som säger samma sak) också. Man har märkt att något varit fel, kontaktat veterinär som inte förstår eller tror på en men man har varit ihärdig.
 
Jag tänker också på att detta räddat mina djur från döden några gånger och säkert Era (ni andra som säger samma sak) också. Man har märkt att något varit fel, kontaktat veterinär som inte förstår eller tror på en men man har varit ihärdig.

Mitt praktexempel på detta är när min älskade tant fick kolik för två år sedan. Hade henne och dottern inne för att stödfodra och skulle släppa ut dem. Då såg jag att tant hade legat ned i spånet på ett sätt som hon aldrig gjorde. Jag kopplade på en gång att något var fel och lät dem vara kvar inne en stund. Efter ett litet tag la hon sig ner igen och jag förstod att det var kolik på grund av hennes avvikande beteende. Hon hade aldrig haft det förut. En timme efter att jag såg att hon legat ner konstigt var veterinären där och tant blev bra :heart.
Efteråt tänkte jag på vad som hade hänt om jag inte sett detta och släppt ut dem som jag tänkt, då hade ingen sett det förrän ett par timmar senare när stallägaren kom hem och då kunde det mycket väl ha varit för sent för tant som dessutom fått plågats oändligt.
 
Vad kollar ni efter på era hästar varje dag och före/efter ridning?

Jag fattar ju att man kollar så att hästen inte har skador eller sår tex, men hur ofta känner ni på ryggen och benen/hovarna? Vad känner man efter? Varma stela muskler?

Jag känner och klämmer lite lätt på ryggen efter att jag har ridit, men benen är svårare då jag inte tycker att jag känner musklerna lika lätt där. Hästen är inte min, men jag vill kunna uppmärksamma om det är något som inte skulle vara bra med honom.

Finns det något område som är viktigt att ha koll på, men som man kanske inte tänker på?
Eftersom jag tydligen tillhör de få (i min bekantskapskrets) som faktiskt både ryktar före och efter så känner jag på hela hästen innan jag börjar borsta, huvud, hals, benen och rygg, länd ja överallt. Likadant efter ridpasset.
Efter ridpasset kan det vara svårt att känna ngn specifik värme eftersom hästen har arbetat men skulle din häst tex ha snubblat eller slagit till sig på benet så spola/kyl den i förebyggande syfte. Du känner om ngt område är onormalt varmt eller om hästen ömmar.
 
Vad många bra svar. Ja det här med magkänslan är nog viktigt. Det har jag upplevt med andra djur tidigare. Nu har jag ridit den här hästen rätt länge, så jag hoppas att jag också kommer kunna känna på mig om något skulle vara fel.

Sen tänker jag att det är ju bra att lära sig att känna hur han känns när han mår bra, då är det ju lättare att märka om något inte är som det ska med musklerna eller så tex.
 
Jag brukar känna på ryggmusklerna/överlinjen när jag borstar. Benen och hovarna känner jag också på när jag borstar, känner så att det är ”som vanligt”, dvs ingen värme på ben eller hovar och ingen nytillkommen svullnad eller galla.
Inget som tar någon tid utan mest ett drag med handen när jag ändå är i området med borsten.
I övrigt tittar jag mest på hästen övergripande. Brukar se om det dykt upp ngn förändring.

Brukar inte visitera efter ridning om hästen känns fräsch. Känner igenom mer noga om den varit ojämn på ngt sätt under ridpasset. Om den haft ngn svullnad eller värme innan den motionerades så kollar jag samma sak igen för att se om rörelse gjorde skillnad (sämre, bättre eller samma).
 
Sedan finns det givetvis dagar jag inte ens borstar eller kratsar hovarna. Idag tog jag med utrustning till hagen (kapson, tömkörningsgjord och longerlina) till hagen, satte på allt i hagen och gick och longera.

Jag tror man märker ganska tydligt om något är fel med erfarenhet av hästar i allmänhet och individ i synnerhet.

Att visitera en häst man inte känner än är ju verkligen ett ypperligt tillfälle att lära känna hästen.
 
Vad kollar ni efter på era hästar varje dag och före/efter ridning?

Jag fattar ju att man kollar så att hästen inte har skador eller sår tex, men hur ofta känner ni på ryggen och benen/hovarna? Vad känner man efter? Varma stela muskler?

Jag känner och klämmer lite lätt på ryggen efter att jag har ridit, men benen är svårare då jag inte tycker att jag känner musklerna lika lätt där. Hästen är inte min, men jag vill kunna uppmärksamma om det är något som inte skulle vara bra med honom.

Finns det något område som är viktigt att ha koll på, men som man kanske inte tänker på?


Det är visitering, att känna över hästen, inga sår, svullnader eller onormalt varna eller kalla ställen. Hur det känns över senor, muskler, hovars värme osv att det känns lika dant på frambenen och bakbeben känns lika osv
det göres före och efter arbete med hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 638
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp