dagmamma..

H

Hopphopp

Barn måste ju fyllt 1 för att få gå på dagis, men om dom går hos dagmamma eller liknande är det samma ålder där då? eller är det ok om dom är lite yngre?
alltså tex 8-9 månader?
 
Sv: dagmamma..

Jag tror man måste ansöka om barnet ska vara under 1 år vid barnomsorgen. Så är det i denna kommun i alla fall. Min bror började före 1 års ålder, men det var 20 år sedan och krävdes intyg och även en artikel i tidningen innan kommun gick med på det :rofl: (mamma ensamstående och var tvungen börja jobba före hans 1 års-dag).
 
Sv: dagmamma..

Min kompis fick dispans för att sätta sin 6 månaders på dagis. Hon var tvungen gå ut och jobba. Det var faktiskt inga problem med det. Detta var 21 år sedan.
 
Sv: dagmamma..

ok, men det var ju ganska länge sen, tror ni det går att göra så nu med?
 
Sv: dagmamma..

ok, men det var ju ganska länge sen, tror ni det går att göra så nu med?

Min son skulle börjat hos dagmamma i aug då han var 10 månader..
Nu behövdes det inte då jag kom in på distansutbildning, men det går, fast jag vet inte vilken gräns de har.
 
Sv: dagmamma..

Här har dagmammorna samma regler och sånt som förskolorna. Visst kan de säkert göra undantag om det inte går att lösa på annat sätt, har för mig att man t.ex. kan överlåta fp dagar till barnets far och mor föräldrar så de kan vara hemma om båda föräldrarna verkligen måste jobba.
 
Sv: dagmamma..

jag är ensamstående och min dotter har ingen kontakt med sin pappa.
och jag måste verkligen börja jobba snart, för min ekonomi är i botten
(tycker man borde få lite mer när man är ensamstående.. i vanliga fall har man ju oftast den andra föräldren en inkomst)

mina föräldrar bor ca 7 mil härifrån så dom kan inte passa henne på dagarna.

ska prata med skolchefen här i kommunen idag tänkte jag, men det känns inte helt bra att lämna en 8 månaders bebis så. eller är jag bara fjantig?
 
Sv: dagmamma..

Absolut inte fjantig. Jag för min del anser att 1 år är på tok för tidigt. Skulle hellre villja att dom börjar runt 3 då dom faktiskt är mer mogen för dagis. Men det är ju en omöjlighet för många. Måste man jobba så måste man ju.
 
Sv: dagmamma..

Du är inte fjantig och känner ditt barn bäst när hon är mogen för att börja.
Ska inte pappan betala underhåll? Eller kanske dottern är för liten.

Rasmus var ganska precis 1 år när han började hos dagmamma och det funkar jätte bra, de andra barnen är mkt äldre än honom och fixar att äta, gå på toa och klä på sig själva. Rasmus får precis all uppmärksamhet han behöver och han stormtrivs, vi går varandra på nerverna om vi är hemma utan att gå ut och hitta på saker ;)
 
Sv: dagmamma..

nej jag får underhåll av försäkringskassan men det är ju bara på 1275 eller vad det är..

hon är väldigt social och tycker det är jättekul att vara bland massa folk. det är bara när hon är trött och jag är i närheten som hon är mammig, men är jag inte där så är hon inte det.. så jag tror inte det skulle vara några problem för henne..

men är det några andra här som har börjat jobba tidigt?
hur gick det med era barn?
 
Sv: dagmamma..

Det är ju absolut inte kul att behöva lämna bort en sådan liten. Jag skulle själv inte vilja göra det. Men samtidigt är det inte en katastrof som ger men för livet heller, om du nu inte har något annat val. Vi är många sjuttiotalister som började lämnas hos dagmamma vid sju till nio månaders ålder som klarat oss bra. Och tittar man över gränsen till Norge och Island så har de nio månaders föräldraledighet där, punkt slut, utan möjlighet att tänja ut den genom att spara dagar som vi har. Sveriges generösa föräldraledighet är trots allt unik.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 327
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 750
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 992
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp