Dagmatte/husse

lilstar

Trådstartare
Hur funkar det egentligen om man har hund hos dagmatte när man jobbar, dvs istället för hunddagis? Jag tänker mig typ en hundälskande pensionär som vill ha lite sällskap och anledning att gå en promenad av valfri längd varje dag. Brukar man ge ersättning och hur mycket är isåfall lämpligt? Ska man då skatta på den ersättningen och hur? :o
 
Jag har min hund hos hundvakt, ett pensionerat par som haft honom sen 2011. Jag lämnar när jag börjar och hämtar när jag slutar, jobbar extremt oregelbundet, varqnnan helg, tidigar mornar, sena kvällar och sover borta ett par nätter varje vecka.
Betalar 1000:- per månad.
 
Hur funkar det egentligen om man har hund hos dagmatte när man jobbar, dvs istället för hunddagis? Jag tänker mig typ en hundälskande pensionär som vill ha lite sällskap och anledning att gå en promenad av valfri längd varje dag. Brukar man ge ersättning och hur mycket är isåfall lämpligt? Ska man då skatta på den ersättningen och hur? :o
Det är väldigt olika hur det är, jag var under ett par år dagmatte åt en taxdam. Jag tog inget betalt alls men fick i gengäld hjälp med vår hund när jag behövde det. Andra har det som jobb och då kostar det mer.
 
Tycker en hundring om dagen är lämpligt. Sen får man nog räkna med att pensionärerna ofta kan välja och vraka bland dom små enklaste hundarna :)
 
Vi har en daghusse som är pensionär. Han vill ha promenadsällskap framförallt. Jag betalar 150 kr per dag för mina två hundar. När jag bara hade en betalade jag 100 kr per dag. Han har inga andra hundar än mina.

Han och hans familj är som en extra familj till våra hundar, de passar dem gärna om vi reser bort också. Känns tryggt att lämna dem på ett ställe där de är som hemma redan. De har inga problem att bli lämnade ensamma hemma hos dem osv.

Nackdelen mot hunddagis är att kan de inte ha hundarna så kan de inte och då får vi lösa det själva men hittills har det gått väldigt bra.
 
Jag har mina hos en pensionär betalar 2600 för båda två. Precis som @Bonica skriver kan hon vara kräsen med hundarna. Hon har just nu bara mina två och sin egen. Innan har där varit en till men den har flyttat efter att hon passat den 7 år. Hon har testat att ta in en annan hund men den blev inte långvarig då den kissade inne. Likadant har hon testat en annan som drog mycket i kopplet på promenaderna och det funkade inte heller(hon har lite dålig balans).
 
Hade daghusse till labben förut. En kille som var student. Fungerade väldigt bra, labben älskade komma dit :). Betalade 150 kr per dag, men då var det också kvällar då jag slutade 21 ibland också.
 
Betalar 1000 kr. Ibland lämnar jag min hund där och då får hon välja om hon vill ha honom hela dan eller föra hem honom eller så hämtar hon honom och tar ut honom på promenad eller tar hem honom till sig. Mitt krav var att han får en promenad per dag :)
 
Om man ska skatta eller inte beror ju på ersättningens storlek, alltså vad det blir på ett år. Jag var dagmatte till en hund i mitten av 90-talet och fick då 50 kr/dag. Det blev inte så mycket på ett år att jag behövde ta upp det i deklarationen.

Att man ger någon form av ersättning ser jag som ganska självklart. Man binder ju ändå upp en person och hens tid så vill man inte mötas av en stängd dörr en dag är nog ersättning lämpligt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 434
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 586
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp