Bukefalos 28 år!

Dagmatte vs. Rastning

Singoalla

Trådstartare
Nu skulle jag behöva era kloka huvuden och erfarenheter. För er som inte redan vet så har jag en kastrerad dvärgpinscherkille på 1,5 år :) Jag och min ex-pojkvän köpte honom tillsammans men separerade nu dessvärre i februari. Han är vår bådas lilla älskling och vi vill givetvis fortsätta dela på ansvaret för honom. Det innebär att han ibland kommer att bo hemma hos mig och ibland hos sambon. Han har bott in sig hos oss båda, vi bor dessutom på gångavstånd och jag upplever att han känner sig lugn och trygg i båda sina hem.

Nu har jag studerat sedan i höstas men fick precis ett nytt jobb, så jag kommer att jobba 3 heldagar i veckan 8.00 - 17.00. Dessvärre är det även svårt för exet att ha honom på dagtid vardagar så vi kommer behöva skaffa någon form av hundpassning eller rastning när jag jobbar. Vi testade detta i december och då blev han tyvärr lite för exhalterad av att vara med andra hundar hela dagarna att han började kissa inne mycket. Nu har han varit rumsren sedan årsskiftet så jag tror inte att kissandet är något problem längre, men däremot är jag lite rädd för att han ska bli uppstressad om han nu ska ha två hem och dessutom vara hemma hos en tredje person/hunddagis ibland. Det känns inte bra, så då började jag fundera på rastning i stället. Det skulle kännas bra om han fick vara hemma i sin trygga hemmiljö hela dagarna och att någon tog med honom på en långpromenad på dagarna. Men då blir det ändå ganska mycket tid ensam för honom. För mycket i mitt tycke.

Så nu velar jag lite mellan att låta honom vara i ett tredje "hem", vilket känns flängigt och är rädd att han kommer bli stressad. Men där han får sällskap och stimulans. Eller att låta honom vara ensam hemma utan sällskap största delen av dom dagarna, med enbart rastning, med fördelen att han slipper flänga runt men nackdelen att det är mycket tid ensam. Vad tycker ni? :crazy:
 
Om han är trygg med er båda och dessutom bott in sig hos båda två skulle jag prova att introdusera ett tredje alternativ. Bara rastning låter lite mycket ensamtid i mina öron. Då får det isf bli vääääldigt låååånga promenader!!!

Det är inget ovanligt att hundar har flera "hem". Sommarstugan, båten, husvagnen, bekanta, delad vårdnad, tävling/läger/utställning. Har hunden bara någorlunda sunda nerver och trygga människor och miljöer runt sig är de rätt anpassningsbara. Skulle det inte funka är det ju bara att byta till plan B :)
 
Om han är trygg med er båda och dessutom bott in sig hos båda två skulle jag prova att introdusera ett tredje alternativ. Bara rastning låter lite mycket ensamtid i mina öron. Då får det isf bli vääääldigt låååånga promenader!!!

Det är inget ovanligt att hundar har flera "hem". Sommarstugan, båten, husvagnen, bekanta, delad vårdnad, tävling/läger/utställning. Har hunden bara någorlunda sunda nerver och trygga människor och miljöer runt sig är de rätt anpassningsbara. Skulle det inte funka är det ju bara att byta till plan B :)

Jag tycker också det känns som mycket ensamt. Jag kanske är nojig för hans stress i onödan?

Jag blev introducerad till ett tredje alternativ idag, min nya chef nämnde i förbifarten att han helst hade velat ha mig på plats varje dag, men att de valt heldagar för att jag själv skulle slippa flänga så mycket. Jag skulle säkert kunna prata med dem och kolla om jag kan jobba halvdagar 4 dagar i veckan och 1 heldag, i stället för 3 heldagar. Då skulle Bruce kunna vara hemma när jag jobbar (förutom en dag då man skulle behöva lösa det). Men då skulle han vara ensam 5 h i streck 4 dagar i veckan (Jobb 4 h och sen 30 min på morgonen och 30 min vid lunch för transport till och från jobbet). Ett bättre eller ännu sämre alternativ?
 
Jag har redan från början planerat tre "hem" till min blivande hund och har inte ens tänkt tanken att det skulle kunna bli för mycket. Förutom hos mig kommer jag ha henne på hunddagis när jag jobbar, samt hos mina föräldrar när hon löper och om jag reser bort. Om man introducerar ett ställe i taget och hunden är trygg tror jag inte det är något problem.
Personligen skulle jag bli stressad om jag vet att hunden varit hemma länge och väntar på mig, speciellt om det är så gott som dagligen. Men om du har ett jobb där det inte finns någon risk att du blir kvar lite extra så kanske det funkar för dig.
 
Jag tycker bara rastning är en nödlösning. Hade föredragit dagmatte. Tre "hem" tror jag inte är några problem, har han steessproblem kanske en utan andra hundar är bäst?
 
4 halvdagar och 1 heldag måste vara bättre tycker jag. Om du aktiverar honom på morgonen innan du går, t ex spår, så blir han trött och sover bort en del av tiden. Du kan ju kolla redan nu vad han gör när du inte är hemma med hjälp av en webkamera. Då ser du ju om han stressar upp sig eller tar det lugnt och sover mesta tiden. Stressar han så kanske han har det bäst att vara hos t ex en pensionär som vill ha promenadsällskap när du jobbar.
 
@Singoalla försök hitta en dagvakt utan andra hundar kanske? Eller bara en hund kanske. Nu är min daghund väldigt trygg i sig själv, men hon verkar inte har några som helst problem med att två hem, och när hon är med sin husse så är de överallt och hälsar på folk och hon letar på ett hörn som är "hennes" och är sedan nöjd. ;) Här hemma har hon lagt beslag på huliganens bur, försöker han komma in så fräser hon ifrån åt honom. ;)
Då är min egen huligan lite mer stressad så honom får man säga åt att gå och lägga sig på nya ställen. Men vi har två olika sommarstugor som vi åker till och han brukar komma till ro efter något dygn.
 
En normalt funtad hund borde utan problem klara tre olika "hem" tycker jag, i synnerhet som han redan är trygg med dig och ditt ex.
Ni kan ju försöka skola in honom lite försiktigt om han lätt tar till stress? För övrigt tror jag, beroende på hund såklart, att ensamhet kan vara minst lika stressande som att vara i en för stimmig miljö, men en dagmatte med bara någon enstaka hund till eller ingen alls?
Det finns relativt ofta pensionärer som gärna vill ha både sällskap och små promenader, det kanske inte är någon jätteaktivering för hunden men betydligt bättre än att ligga ensam hemma :-).
 
Båda mina har minst två hem :)

Milla bor halva veckan hos mig och halva veckan hos mitt ex. Om både jag och exet är bortresta samtidigt bor hon hos exets syster.

Spookie bor hos mig men är hos dagmatte, en pensionär, på dagarna. När jag är bortrest är han på "kollo" hos en vän som är hemma på dagarna men som bor lite längre bort för att det ska funka på vardagarna.

När Spookie började hos dagmatte passade hon flera hundar, jag tror de var 5 totalt. Då märkte jag att han var stressad och funderade på annan lösning. Då valde dagmatten att dra ner på verksamheten så nu är det Spookie, hennes hund och varannan månad en äldre tik där och det är mycket mycket lugnare.

Jag tror det bästa för Bruce är att hitta en dagmatte som inte har så många hundar så han kan slappna av.

Jag hade blivit stressad av att ha hunden ensam mycket. Om jag haft hunden ensam 4 h/dag varje dag hade jag nog fått dåligt samvete om jag ville göra något utan hunden på kvällen sen.
 
Jag känner mig väldigt obekväm med mycket ensamtid även om hundarna klarar av det.
Jag skulle letat efter dagmatte utan andra hundar.
 
Ja, ni har nog rätt! Jag ska prata lite om halvdagar med min chef på fredag, och se vart vi landar. Annars ska jag börja kika runt efter hjälp. Jag kanske är orolig i onödan, Bruce är en trygg hund så han klarar nog mer än vad jag tror. Kanske är mest jag som är stressad :eek: :D

Kikade lite på grannar.se och funderar på att slänga upp en annons där :)
 
Nu har jag iofs två hundar (och en katt ;)) så det är inte helt ensamma på dagarna, men jag har en hundrastare och jag tycker det fungerar jättebra! Min ena hund är ganska lättstressad så att ha honom på hunddagis känns inte som ett alternativ (det finns inte heller något där jag bor), inte heller att han ska byta miljö för mycket. Jag tror att man får göra en bedömning utifrån sina hundar och vad för alternativ det finns att tillgå helt enkelt, men hundrastare funkar bra för oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 811
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp