Dags att förbereda julafton

Det blir en ensam julafton igen och jag har ingen aning om vad jag ska ordna för mat. Kokt potatis? Vegoköttbullar? Brukar ju göra en sillsallad, men vet inte om jag orkar det i år. Det blir alltid så mycket ingredienser över sen som jag inte vill äta. Gillar ju inte saltgurka/ättiksgurka på annat sätt än i den där salladen. Sillen är inte heller poppis utanför salladen. Äh, jag vet inte. Vet inte heller vad jag vill ha för godis. Önskar att det bara gick att beställa en vegojultallrik nånstans. Det finns säkert, men jag är så klart ute så sent att jag nog inte kan räkna med att få tag i en.

Förutom maten så kommer jag sitta vid datorn och titta på konserter på tv.
 

Både saltgurka och sill går ju att köpa i lösvikt. Då behöver man inte få över massor.
 
Jag nöjer mig med vörtbrödmacka med skinka och julmust. Det räcker för det är det bästa och äts och dricks bara på jul. Hålla på att klura ut massa saker bara för att är ju superonödigt. Ät det du tycker är gott och som känns rimligt att göra och kanske lite speciellt för jul men mer än det är ju bara jobbigt.
 
Jag nöjer mig med vörtbrödmacka med skinka och julmust. Det räcker för det är det bästa och äts och dricks bara på jul. Hålla på att klura ut massa saker bara för att är ju superonödigt. Ät det du tycker är gott och som känns rimligt att göra och kanske lite speciellt för jul men mer än det är ju bara jobbigt.
Förr kastade ju folk massa massa mat efter jul. Nu ser julbordet helt annat ut. Nu kör man mycket mer favoriter och knytis. Och man kastar ju nästan inget längre pga att man handlar helt annat och mindre nu.
 
Jag nöjer mig med vörtbrödmacka med skinka och julmust. Det räcker för det är det bästa och äts och dricks bara på jul. Hålla på att klura ut massa saker bara för att är ju superonödigt. Ät det du tycker är gott och som känns rimligt att göra och kanske lite speciellt för jul men mer än det är ju bara jobbigt.
Ja, vörtbröd måste jag ju ha, men jag byter ut skinkan mot ost. Och så julmust förstås. Det är inte ofta jag dricker läsk men julen är ett tillfälle då jag dricker läsk.
 
Ja, vörtbröd måste jag ju ha, men jag byter ut skinkan mot ost. Och så julmust förstås. Det är inte ofta jag dricker läsk men julen är ett tillfälle då jag dricker läsk.
Vill du ha julskinka men inte skinka... så kan jag rekommendera vegansk julskinka på rotselleri. Vi hade det på senaste julborden jag var på med jobbet som alternativ, då två i styrelsen är vegetarianer.

veganska julskinkan gick åt mer än riktiga julskinkan ;)

https://www.ica.se/recept/vegansk-julskinka-av-rotselleri-721241/

Otroligt gott faktiskt.
 
Jag (lakto-ovo-veg) kör följande på julbordet:
  • Gott bröd (jag gillar inte vörtbröd så det blir inget med det för mig haha)
  • Gott smör (extra saltat och fett ska det vara!)
  • God ost
  • Någon snajsig marmelad
  • Vegetarisk skagen (finns numera t o m att köpa färdig i affären, vi brukar dock göra själva)
  • Roast peaf (vegetarisk rostbiff, köps färdigt)
  • Kokat ägg
  • Lite grönsaker av valfri sort
  • Eventuellt kokt potatis
  • Givetvis choklad och apelsin
Mer än så behöver jag inte för att jag ska vara supernöjd. Maken käkar inlagda grönsaker och sådant också, men han gillar sill från början (det gör inte jag). Finns också färdigt i små burkar numera (Svill).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Radion spelar julmusik. I morgon är det vintersolstånd. Som jag har längtat till att det ska vända. Har räknat dagarna. Och från och med...
Svar
11
· Visningar
1 082
  • Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska fira jul. Någon julmat vill jag ju ha. Men finns det färdig julmat att köpa någonstans? Äter ju inte rött...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp