Dags att förbereda julafton

Det blir en ensam julafton igen och jag har ingen aning om vad jag ska ordna för mat. Kokt potatis? Vegoköttbullar? Brukar ju göra en sillsallad, men vet inte om jag orkar det i år. Det blir alltid så mycket ingredienser över sen som jag inte vill äta. Gillar ju inte saltgurka/ättiksgurka på annat sätt än i den där salladen. Sillen är inte heller poppis utanför salladen. Äh, jag vet inte. Vet inte heller vad jag vill ha för godis. Önskar att det bara gick att beställa en vegojultallrik nånstans. Det finns säkert, men jag är så klart ute så sent att jag nog inte kan räkna med att få tag i en.

Förutom maten så kommer jag sitta vid datorn och titta på konserter på tv.
 

Jag skulle ju vilja slippa laga mat. Känner att jag hakar upp mig på det.
Jag kommer ju äta hos mor o far... Men med tanke på hemvård och så... blir det förmodligen tidig kväll hem... Så jag kommer nog ha fuskgröt... eller något annat hemma till kvällen, liten ost/kex/cider-bricka kanske... Jag är inte heller nån matmamma. Även om jag blivit mycket bättre som crock-pot (slowcooker) innehavare och i och med att jag varit hemma så pass mycket senaste åren.
 
Senast ändrad:
Jag skulle ju vilja slippa laga mat. Känner att jag hakar upp mig på det.
Helt och hållet, eller just den dagen?
Gör något gott som räcker i flera dagar, t.ex. en paj med lite lyxigare fyllning än vad budgeten tillåter till vardags (ex. getost) och flera portioner av någon av julbordssalladerna (ex. grönkål)
Sen kan du äta julmust och vörtbröd m.m. som ett eget jul-mys-mål.

Själv ska jag göra budgetstorkok av lammgryta någon av de kommande dagarna efter ett favoritrecept. Det kommer ge god helgmat i flera dagar (plus några matlådor till frysen också). Och så har jag fått hem färdig julgröt. Det blir bra julmat för mig.
 
Helt och hållet, eller just den dagen?
Gör något gott som räcker i flera dagar, t.ex. en paj med lite lyxigare fyllning än vad budgeten tillåter till vardags (ex. getost) och flera portioner av någon av julbordssalladerna (ex. grönkål)
Sen kan du äta julmust och vörtbröd m.m. som ett eget jul-mys-mål.

Själv ska jag göra budgetstorkok av lammgryta någon av de kommande dagarna efter ett favoritrecept. Det kommer ge god helgmat i flera dagar (plus några matlådor till frysen också). Och så har jag fått hem färdig julgröt. Det blir bra julmat för mig.
Jag var och julhandlade idag då det var sista gången innan jul jag åkte till byn. Jag kommer att laga en morotslåda och en sillsallad. Sen tillkommer vegoköttbullar, rödbetssallad, vörtbröd med ost och julmust. Och så pepparkakor och godis. Morotslådan lagar jag i morgon och sillsalladen på fredag. Det borde jag orka med.
 
Jag var och julhandlade idag då det var sista gången innan jul jag åkte till byn. Jag kommer att laga en morotslåda och en sillsallad. Sen tillkommer vegoköttbullar, rödbetssallad, vörtbröd med ost och julmust. Och så pepparkakor och godis. Morotslådan lagar jag i morgon och sillsalladen på fredag. Det borde jag orka med.
morotslåda låter spännande! Vad är det i den?
 
morotslåda låter spännande! Vad är det i den?
20221221_171112.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Radion spelar julmusik. I morgon är det vintersolstånd. Som jag har längtat till att det ska vända. Har räknat dagarna. Och från och med...
Svar
11
· Visningar
1 080
  • Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska fira jul. Någon julmat vill jag ju ha. Men finns det färdig julmat att köpa någonstans? Äter ju inte rött...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp