Dags att kvala, men...?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kaeela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 938

Kaeela

Trådstartare
Japp, nu är det dags! Ena kallblodet ska kvala;)

Har inte hållit på med trav på en herrans massa år och då var det inte jag som skötte startanmälningarna så nu har jag lite funderingar...

Det är ju krav på vaccination nuförtiden. Tar man bara med passet och visar det vid förfrågan eller ska man åka och visa upp det innan man ens anmäler hästen till kvalloppet?

Sv: Dags att kvala, men...?

jag brukar ta med passet ( men vet att de flesta aldrig gör det ) men du behöver inte visa upp det ..om nu inte nån ber om det fast det har jag aldrig hört att dom gjort

Jaha, så det är inte så vanligt att de ens kollar vaccinationerna :confused: Till skillnad från ridsporten där det ska visas upp innan man ens får lasta ur.

Jag trodde att man kanske, med en nykomling till häst, var tvungen att dyka förbi sekreteriatet och visa att allt är grett innan man ens anmälde.

vaccinationerna kollas ju datamässigt vid anmälning, inge vaccination, då blir du inte gdk att starta.

Han är vaccinerad, men hur vet de det? Måste min veterinär ha registrerat det på något vis? Så det har hamnat i datasystemet på det viset?
Förra årets spruta gav ju en annan veterinär... Jag hänger inte med riktigt på hur det funkar. :(

Jobbiga frågor från en jobbig nybörjare...(som har sista anmälningsdag till kvalet imorronbitti...):crazy:

den som vaccinerar har anmälningsplikt till STC...så allt hamnar i dataregistret, men det har hänt att en del veterinärer "glömt" att rapportera, och det innebär att hästen inte är gdk att starta.

..och om du står som tränare kan du själv kolla på din sida när du loggar in när dina vacc går ut

Här är det inte veterinären som rapporterar in vaccinationerna utan ansvarig tränare. Eller åtminstone den som har hästens pass tillhands. Vaccinationerna skrivs ju in i passet och detta skall antingen visas upp på din banas sekretariat (innan anmälan)eller så ringer du in dit och lämnar numret på klisterlappen som fästs där. Då noteras detta i datan för respektive häst.

Är inte detta klart så är inte hästen anmälningsberättigad, dvs du har startförbud. Det går alltså inte att bara ta med passet på tävlingsdagen och visa upp giltig vaccination...

Japp, helt underbart! "Giltig vaccination saknas"" :crazy:

Blir att kasta sig på telefonen och få tag på veterinären tidigt imorgon bitti då:mad:

Men i annat fall dyker det ju upp fler tillfällen att komma ut på banan...

Tack så mycket för hjälpen!:bow:

Men då finns det ju en stor chans till start ändå? Om man bara kan lämna numret på klisterlapparna är ju allt lungt alt. åka in till sekreteriatet imorron bitti...

Kände på mig att det var något sådant som borde göras innan man anmälde.

Återstår att se hur det löser sig imorron. Ute i sista stund, men den här gången kan jag med gott samvete skylla på sambon :grin:

Har frågat flertalet gånger om han har kollat ang anmälningar, pass, vaccination. Han säger att han ringer på måndag och anmäler, allt är lugnt... Visst! :crazy:
Säger till honom nu att det är tränaren, dvs han, som ansvarar för att vaccinationsuppgifterna är registrerade. Han kontrar med "-Det sa de ingenting om på tränarkursen..."

JAg hoppas det löser sig för er. Se bara till att ringa i god tid...;)

Men då finns det ju en stor chans till start ändå? Om man bara kan lämna numret på klisterlapparna är ju allt lungt alt. åka in till sekreteriatet imorron bitti...

Kände på mig att det var något sådant som borde göras innan man anmälde.

Återstår att se hur det löser sig imorron. Ute i sista stund, men den här gången kan jag med gott samvete skylla på sambon :grin:

Har frågat flertalet gånger om han har kollat ang anmälningar, pass, vaccination. Han säger att han ringer på måndag och anmäler, allt är lugnt... Visst! :crazy:
Säger till honom nu att det är tränaren, dvs han, som ansvarar för att vaccinationsuppgifterna är registrerade. Han kontrar med "-Det sa de ingenting om på tränarkursen..."

Helst vill de ju ha in anmälan via internet också nu för tiden i stället för att man ringer och anmäler. :idea:

här är det tränaren som åker in till skretariatet och visar upp vaccinationsintyget och de tar en kopia på det.

Hästen är anmäld :) Och loggar man in på travsport nu så är allt i sin ordning, puh...

Nu är det bara att hoppas att det går bra på fredag :D

Jag scannade min pass på datorn och skickade till seket på hemmabanan i jpg format. Har 10 mil dit så det är ju inte direkt att man "svänger förbi" seket.

Det gick hur bra som helst. Bara man scannar in sidan med reg.nr och sådant på hästen, samt att reg.nr på sidan med vaccinationerna är med.

Helst vill de ju ha in anmälan via internet också nu för tiden i stället för att man ringer och anmäler. :idea:

ja och det är väl dubbelt så dyrt att anmäla via telefon....

då är vi bortskämda här då med att vetterna rapporterar in vaccinationerna :)

Jag scannade min pass på datorn och skickade till seket på hemmabanan i jpg format. Har 10 mil dit så det är ju inte direkt att man "svänger förbi" seket.

Det gick hur bra som helst. Bara man scannar in sidan med reg.nr och sådant på hästen, samt att reg.nr på sidan med vaccinationerna är med.

Så har jag gjort på gamla vaccinationer då jag har haft mina vaccinerade hela tiden.

Och då bor jag bara 15 minuter från banan, men tycker inte det är lönt att ta ledigt från jobbet för en sån grej... :D

Har också haft mina vaccinerade sen tidigare.

En del tränare beskyller vaccinet när hästarna blir sjuka.
Mina har aldrig haft några problem utav det, dom har fått gå lugnt en vecka efter och sedan som vanligt.

Har också haft mina vaccinerade sen tidigare.

En del tränare beskyller vaccinet när hästarna blir sjuka.
Mina har aldrig haft några problem utav det, dom har fått gå lugnt en vecka efter och sedan som vanligt.

Samma här, jag har haft EN som blev lite rosslig några dagar av allihop och hon har förmodligen haft lindriga halsproblem mest hela livet.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 120
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 224
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka