Dags för att se över selkammaren

Kellie

Trådstartare
Ut med gammalt och slitet och in med nytt. Tänkte vi kunde dela med oss av råd och tips vad vi är nöjda med och inte.

För min del är det dags att se över ny sele (QH). En sele med bra frihet för ryggraden då hästen är känslig för tryck, och selen gärna glider lite bakåt (oavsett vem som selar ska jag tillägga, okunskap är inte bekymret.)

Någon som har haft samma bekymmer och löst det?

Funderar också på ny sulky, har sett tråden här och läste i Travronden i veckan deras artikel, som jag inte tyckte klargjorde något. Däremot blev jag intresserad av Adielssons uttalande om den nya trenden med "amerikanska" vagnar och att alla hästar inte trivs med dem?

Erfarenheter av det?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Säger bara ALDRIG MER Finn Tack (flera saker som gått sönder på dom som järnet i däckeln, bukgjordar, tömmar m.m.), köper bara wahlsten eller så en Walsh (när jag har råd). Finns ett spec. underlägg för att ge mer plats åt rygg/manke.

Selar alltid långt bak så att manken garanterat ska gå fri. Har du förbygeln ordentligt inpassad? Jag kör med träningsförbygel (bred och fodrad i läder) istället för brösta.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Det låter intressant med underlägget:idea:
Ja, hemma kör vi med gamla hederliga remselar där lädret är mjukt som skinnet på en barnstjärt ;) och har ett riktigt fårskinn under och den ligger perfekt med bredbröstan, och jag upplever att dessa selar ligger kvar bättre men är nu så utslitna (säkert 15 år) att de börjar bli en säkerhetsrisk.

Men till tävlingsselen har jag provat både vanlig läderförbygel som inte går ner mellan frambenen, och med en teddy där också som ger en bredare anläggning tycker jag det fungerar bättre men är himla opraktiskt att hålla rent och torrt och är otympligt. Jag använda en Y formad förbygel också i läder, men den tror jag inte satt "rätt" inpassad, för att ha någon funktion. Kan en ergonomisk gjord kanske hjälpa till bättre i kombination med bredbrösta för tävling?


Tävlingsselen ska jag kasta, skitkvalité blev nog ganska blåst när jag köpte den ny från en privatperson... märks inte minst på lädret i huvudlag och tömmar. det är en Finn Tack också, visste inte att de hade en" billigare" collection nu också.

Har sett att de gör reklam för en ny sele från Wahlsten, i Carbon, vet du ngt om den?
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för att se över selkammaren

Nya selen i Carbon från Wahlsten är jag riktigt sugen på, däremot var det ett jäkla pris på den med tyvärr, inget som jag har råd med nu. Men det verkar ju vara en riktigt bra sele. Överväger på att beställa hem en Walsh från USA, lr ja .. jag känner folk som är där så man kanske kommer undan med några kronor i frakt.

Jag kan säga att jag är ute efter en ny tävlingssele även jag då den jag har (köpt beggad) är sned på något vis, den ger inte mankfrihet och min kuse har hög manke och ligger på en del så selen glider fram oavsett hur hårt dragen ryggstycket är?

Han jag jobbade åt förut har bara Racing tack tävlingsselar på sina, tycker att det är riktigt bra tömmar, tycker dock inte om stropparna på de selarna då de är lite bökiga samt ryggstyckena, svanskappan är lite otymplig och tjock?

Angående vagnar tycker jag att Venator vagnarna är helt överlägsna, det är snygga vagnar, lätta och man sitter som en gud i dom, de känns stabila att köra i. Dessvärre räckte inte min plånbok till en Venator så de fick bli en typ knappt använd begagnad Grafströms i stället, min kusk föredrar att köra i sin egna Venator framför min, så jag har använt min 3 gånger tror jag :D
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Har bara träffat en som har köpt en carbonsele, hon är jättenöjd. Det lär vara mankfrihet på den, väldigt lätt att göra ren (få detaljer som samlar skit)! Tror att man kan välja om man vill syntet/beta huvudlag och tömmar eller i läder!

Zilco är fina om man vill ha syntet, har dock inte använt någon själv, men ser kanon ut!

När det gäller huvudlag i läder så tycker jag Walsh är outstanding!

Sen kan jag bara hålla med om att Finn-Tacks selar vill jag inte ha fler gånger, har träffat på flera olika, samma skit!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Tack för svar bägge två! :)

Vet vi priset på en Carbon sele? Verkar ändå som om den kan vara av intresse. Vad det gäller syntet så kan jag tänka mig en syntet med läderkänsla, om dessa är slitstarka? måste tänka på säkerheten...


Men dessa färgade huvudlag som ser ut som samma materiel som nylongrimmor avstår jag tillsvidare. Tycker de ser obekväma ut, sen undrar jag om de är fodrade i nacken?

Fick ju min gamla ponny förstörd då hon stod uppstallad på ridskola. Hon kunde inte stå uppbunden i spilta, men blev av misstag ställd i en sådan med nylongrimma på sig.Fick panik då personalen gått ut, slet tills hon inte orkade mer... grimman fick veterinären skära loss ur henne bakom öronen, satt ända ner till bendelarna. Så jag är lite känslig i den frågan.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Om jag inte minns helt fel så såg jag en Carbonsele som gick på runt 8000 på våran travshop, det är lite för häftiga pengar i mina ögon att lägga på en tävlingssele även om det är superviktigt att en sele ligger egentligen helt ultimat på häst i lopp. Köpa en sådan sele kan jag göra till min när han vinner V7 lopp, vilket jag kommer få vänta på ett tag ;)
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Vi har Yonies selar som tavlingselar och kopte de med mankfrihet och bred gjord. Verkligen helt underbara (nu har vi dem bara vid start och har bara haft dem i tre ar sa de har inte fatt riktigt sa mycket stryk som jag vill se innan jag kan uttala mig for hur bra de ar i kvaliten).
Huvudlagen var lite stela och ganska sma i storleken men de sitter pa smahastarna med "perfekt passform" och ar skitbra pa dem.
Jag gillar verkligen kombon hog manke + bred gjord och de sitter som berget aven med "los" gjord.
Forbygeln ar ganska tunn (fodrad) men vi har de alltid losa sa det bekymrar inte mig.

Har dessutom sett pa deras hemsida att de har selar i olika farger (vi har allt i svart).
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Vi har Yonies selar som tavlingselar och kopte de med mankfrihet och bred gjord. Verkligen helt underbara (nu har vi dem bara vid start och har bara haft dem i tre ar sa de har inte fatt riktigt sa mycket stryk som jag vill se innan jag kan uttala mig for hur bra de ar i kvaliten).
Huvudlagen var lite stela och ganska sma i storleken men de sitter pa smahastarna med "perfekt passform" och ar skitbra pa dem.
Jag gillar verkligen kombon hog manke + bred gjord och de sitter som berget aven med "los" gjord.
Forbygeln ar ganska tunn (fodrad) men vi har de alltid losa sa det bekymrar inte mig.

Har dessutom sett pa deras hemsida att de har selar i olika farger (vi har allt i svart).

Det skulle kunna vara något:idea: Grejen är just att två av våra hästar har uppstickande ryggrad med dåligt "sadelläge" och att dra åt gjorden orsakar ett skadligt tryck. Kan jag goggla efter dem eller har du någon länk?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Om jag inte minns helt fel så såg jag en Carbonsele som gick på runt 8000 på våran travshop, det är lite för häftiga pengar i mina ögon att lägga på en tävlingssele även om det är superviktigt att en sele ligger egentligen helt ultimat på häst i lopp. Köpa en sådan sele kan jag göra till min när han vinner V7 lopp, vilket jag kommer få vänta på ett tag ;)

Jag skulle kunna tänka mig att betala det för en sele som jag vet håller som mina tidigare. Utslaget på 15 år är det ju nästan gratis ;) men jag behöver ju både till träning och tävling...... Nu har vi remvagnar hemma, men även där ska det eventuellt bli en ny. Och vi är inte ens i närheten av start ..:eek:;)

Jösses ungarna blir utan julklappar i år igen......:crazy:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag som har kallblod, och en och en annan har haft lite hyss för sig känner jag att carbonselen ser lite epig ut. Föredrar fortfarande sele och huvudlag i läder, trots jag sett olika i beta/nylon.

Har en bred fodrad läderbukgjord från wahlsten som jag är rätt nöjd med, lite bökigt att stoppa in stropparna efter man dragit gjorden. Skulle kanske varit 5 cm längre för att få i bukgjordsstropparna lättare när man ska sätta fast gjorden.

Har Royal och Grafströmvagnar, den första tycker jag har tunn lack och rostar lätt, bra service om det är något man behöver hjälp med. Grafströmen är bekväm och inte så tung.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

http://www.mybuddystables.com/seeyoniesharness.htm

Har finns bilder pa: hog manke, sparrgrimma, forbygel, huvudlag (vi har bara stangda fran dem) och (en dalig) tommar.
Varan gjord och selunderlagg syns inte pa sidan. Ska forsoka komma ihag kameran ikvall.

Det ar lite dyrare an priset pa sidan nar man lagger till mankfrihet och bred gjord.

Just det, kaken ar kort! Anvander vara pa pyttehastarna med extrahal...
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Ett tips när selarna åker framåt, på en del hästar blir det bättre om man använder svansgaffel!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag har velat köpa en orange sele från dom har länge som helst, men tvekat då man inte vet kvalitén på dom. Men det låter ju bra de som du säger om dom iaf :)

Föredrar du Walsh eller Yonies?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

I dagens läge har jag inte de pengarna att lägga på en sele, därför söker jag något billigare även fast jag skulle önska att köpa en sådan, som du säger så får man ju valuta för pengarna och det är säkerligen grejer som håller i ÅR :)
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag alskar vara Walsh men de vi har ar ratt gamla sa jag vet inte hur kvaliten ar nufortiden.
De vi kopte sist (innan Yonies) var Zilcos och dem anvander vi enbart som joggselar / inkorningsselar - skulle aldrig vilja starta i dem!
Protectos ar sisadar . De haller men de kanns lite "stela / hackiga" i allt. Huvudlagen ar i plast och sure, kronan har bra plats for oronen men ar skarpa i kanterna. QHn ar kranglig att fa av aven om de ar bra nar de ar pa (swivel). Nu nar jag skrev det har kom jag pa en av dem som maste varit ett riktigt mandagsex dar vattenfallskruven gav skav pa manken och jag tvingades ha dubbla backpads. Dessutom skar insidan av QHn av bukremmen (dar den sitter mot sjalva selen).
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag selar alltid bakom manken i stället för att riskera tryck i främre ryggmusklerna och att selen hamnar för nära skulderbladet och krockar vid fullt utsträckt framben.

Jag skulle faktiskt inte ens överväga att köpa en sele med mankfrihet utan att ha känt på ryggen på 15-20 hästar med sådan sele.

Och Carbon, alltså, vad ÄR det med travfolk och kolfiber (för utan att ha kollat förmodar jag att den borde innehålla en gnutta kolfiber)? Jag anser att det är ett rent försäljningstrick då utformningen av utrustningen är mycket viktigare och att det fortfarande är skarvarna som är de svagaste länkarna i delarna.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Vad intressant, det är precis sådan här input man vill ha från olika personer med olika erfarenhet!

Men jag hängde inte riktigt med... är du tveksam till att köpa en med mankfrihet eller föredrar du en sådan? Kan du utveckla lite?

Vi selar och sadlar alltid långt bak, den ena hästen har ordentlig manke med spetsig rak rygg, (numera börjar den sjunka) och risken är att man drar åt för hårt för att få den att inte åka bakåt. Likadant med sadlar, så får man inte köpa en "lagom" bomvidd då nyper den om ryggen, har där tagit hjälp av sadelmakare/utprovare som även kollat över selarna. Men nu ska vi ha nya som sagt.

Dottern till denna häst är ännu rund om ryggen med nästan obefintlig manke, men där såg jag misstänkta vita hårstrån på anläggningsytan för selen som kan ha uppkommit av tryck under inkörningen, och måste därför tänka till extra innan köp av ny.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag selar alltid bakom manken i stället för att riskera tryck i främre ryggmusklerna och att selen hamnar för nära skulderbladet och krockar vid fullt utsträckt framben.

Jag skulle faktiskt inte ens överväga att köpa en sele med mankfrihet utan att ha känt på ryggen på 15-20 hästar med sådan sele.

Och Carbon, alltså, vad ÄR det med travfolk och kolfiber (för utan att ha kollat förmodar jag att den borde innehålla en gnutta kolfiber)? Jag anser att det är ett rent försäljningstrick då utformningen av utrustningen är mycket viktigare och att det fortfarande är skarvarna som är de svagaste länkarna i delarna.

Min första egna sele var en Finn Tack som jag beställde från Börjes, det visade sig vara en för hög manke. Jag försökte använda den på tre hästar, två med mycket manke och en med mindre manke och rundare över ryggen. Det var bara den med mindre manke som inte fick tryckskador på var sida av ryggraden av den selen. Selen används nu enbart för tömkörning och en sadelmakare har fått ändra lite på däckeln också.
Så jag passar mig noga för den typen av selar!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag tror att de får tryck i främre ryggmusklerna och det anser jag vara förödande för en travhäst, plus att man ökar risken att skulderbladet ska krocka med selen samma som deressyrsadlar när hästen för benet framåt.

Jag har också haft en för smal Finn Tack modesele en gång, den slängde jag rätt omgående. Där skulle man visst uppge vilken vidd man ville ha. Men det framgick ingenstans. Det sa försäljaren till mig vid ett senare tillfälle.

Däremot har jag en gammal Finn Tack QH med över 10 år på nacken som tävlingssele och den älskar både jag och hästarna :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp