Dags för att se över selkammaren

Sv: Dags för att se över selkammaren

Skrev nog lite snabbt, skavet var val inte pa manken i sig utan precis i bakkanten av manken (overgang rygg).
Jag selar ocksa hyfsat langt bak men jag har en kansla av att groomarna lagger for langt fram ibland for att "slippa" andra pa forbygeln.
Nar jag selar finns det gott om plats for skulderbladen aven i utstrackt lage (de ror sig val mer i full trav an i streching kan jag tanka mig men anda).

Intressant det du skriver om mankfriheten pa selarna. Tror du att man far mer problem av en sadan sele du kan se i min lank an en sele helt utan mankfrihet?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag tror att man kan bli frestad att lägga selen med mankfrihet lite längre fram, och då är det lättare att få problem.

Jag är ju en sån som alltid muttrar över att de har byggt förbyglarna fel... :angel: De är nästan alltid för korta. :D Utom kanske på tvååringarna då.

Dessutom har jag tre ELT-gjordar så att jag alltid har en torr jag kan använda.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Frestande kan det nog vara men om man lagger selen for langt fram sa ar det ju inte direkt nagon mankfrihet langre (om du forstar hur jag menar).
Jag har val inte direkt haft problem med forbyglarna men sarskilt mycket utrymme finns det ju inte. Alltsa, mer att slappa ut. Det blir sa himla fel nar jag forsoker forklara i skrift idag kanner jag...

Funderar pa om jag ska trots ovadret och krypa ut i stallet och sela en hast for lite reflektion.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Under Breeders helgen har en travshop på berörd bana 25% på alla Wahlstenselar!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Det var i lördags som var de hade 25% på alla Wahlstenselar! Har de det nu i helgen också?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

En sele med bra frihet för ryggraden då hästen är känslig för tryck, och selen gärna glider lite bakåt

Jag har två stycken rejäla selar med mankfrihet (rejäl sådan dessutom). De har jag använt på fyra olika hästar. MEN! Man ska nog passa sig lite och inte tro att de passar på alla hästar. På tre av mina hästar har den passat jättebra, MEN - på den fjärde har den selen varit förödande. Detta på grund av att hästen har en helt annan manke (lång och smal) än de andra hästarna. Denna har alltså orsakat onödigt tryck istället.
Tanken bakom dessa selar är jättebra, men det är lätt att tro att den är så bra att den hjälper alla hästar, vilket inte riktigt är fallet. Och då har jag ändå selat långt bak även med dessa selar.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag alskar vara Walsh men de vi har ar ratt gamla sa jag vet inte hur kvaliten ar nufortiden.
De vi kopte sist (innan Yonies) var Zilcos och dem anvander vi enbart som joggselar / inkorningsselar - skulle aldrig vilja starta i dem!
Protectos ar sisadar . De haller men de kanns lite "stela / hackiga" i allt. Huvudlagen ar i plast och sure, kronan har bra plats for oronen men ar skarpa i kanterna. QHn ar kranglig att fa av aven om de ar bra nar de ar pa (swivel). Nu nar jag skrev det har kom jag pa en av dem som maste varit ett riktigt mandagsex dar vattenfallskruven gav skav pa manken och jag tvingades ha dubbla backpads. Dessutom skar insidan av QHn av bukremmen (dar den sitter mot sjalva selen).

Varför gillar du inte Zilcos selar till tävling?
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

For att kvaliten kandes skit.
Deras gjordar var/ar bra och de har fatt flytta over till de aldre tavlingselarna en resten var verkllige inget att hanga i granen.
Flimsiga dar det var vavribb (forbygel och bakstycke), skygglapparna ramlade isar, betten som kom dem borjade glappa sa dem kastade jag med radsla att de skulle ga sonder. Och en av selarna hade tva hoger qh...
Dessutom var bada selarna lika daliga sa antingen ar de skit eller ocksa fick nagon sparken ganska direkt efterat.

Kort sagt, inget jag vill ha ut mina hastar i lopp med.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Säger bara ALDRIG MER Finn Tack (flera saker som gått sönder på dom som järnet i däckeln, bukgjordar, tömmar m.m.), köper bara wahlsten eller så en Walsh (när jag har råd). Finns ett spec. underlägg för att ge mer plats åt rygg/manke.

Selar alltid långt bak så att manken garanterat ska gå fri. Har du förbygeln ordentligt inpassad? Jag kör med träningsförbygel (bred och fodrad i läder) istället för brösta.

Jag var i väg till en travshop för att beställa hem det som såg bäst ut från Wahlsten, och fick då höra att underlägget fått så mkt kritik att de inte kunde rekommendera det. Anledningen var att materialet var så glatt att underlägget glider på hästen. Det andra lite billigare i skumplast var dock tunnare med obekväma skarvar mot ryggraden, och hade en bredare anläggningsyta, och då kunde jag inte ha något fårskinn under, för stropparna räcker inte runt då fårskinnet är smalare.

Kunde ju prova med fårskinnet under det glatta underlägget, men känns lite otympligt och klumpigt med två så tjocka underlägg.

Funderar på om en vanlig skumgummibit ligger kvar om jag lägger den mellan selen och fårskinnet för att höja upp den lite? :confused:

Hästen är då väldigt nöjd sedan hon fått fårskinn även under bukgjorden, men det är så jävla opraktiskt att hålla rent. Skulle det fungera med en ergonomisk gjord till remsele, och vilken modell isåfall, ngn som provat?
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för att se över selkammaren

Bifogar en mobilkamerabild på utselningen.... (Räkan är född -11, är ingen ponny ;) )
maran_50af34b5e087c34b1213eb7b.jpg


En skumgummibit eller ergonomisk gjord? Känslig för tryck mot ryggraden.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag kör ELT-gjorden till min mode-sele med extragjord så det tycker jag ska funka på vanlig remsele också. Det är ju bara öglorna som är skillnaden eftersom jag har extragjord också. :idea:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag kör ELT-gjorden till min mode-sele med extragjord så det tycker jag ska funka på vanlig remsele också. Det är ju bara öglorna som är skillnaden eftersom jag har extragjord också. :idea:

Låter som en bra idé har hört att fler är nöjda med dem :) Någon aning om det finns återförsäljare i Sverige?:idea:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Låter som en bra idé har hört att fler är nöjda med dem :) Någon aning om det finns återförsäljare i Sverige?:idea:

Lill-Hästen i Stav, Mantorps Travshop med flera med flera.

Sen finns den lilla eleganta grejen att dressyrgjorden är exakt likadan som travgjorden förutom den lilla detaljen att Skyddet över spännena är i konstläder på travgjorden och äkta läder på dressyrgjorden! :idea:
Neoprenet tar ju lika lång tid att torka som lädret så jag föredrar "the real thing" även om jag har båda varianterna.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Kan man fästa skalmremmen som man behöver på en standardsele på en ELT gjord?

Jag kör mycket med Zilcos tryckavlasningsgjord, som kostar ca en tredjedel av en ELT, den måste man dock ha en extragjord på, finns lösa att köpa! Passar inte till standardsele då det är fel sorts spänne på den!

183244%20Tryckutjämningsgjord.png


Ett siliconselunderlägg kanske kan fungera för dig Kellie!
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jag har tittat på selunderlägg av olika varianter, och vi har ju ett med "luft" i. Det upplevs lika tjockt eller tjockare än fårskinnet, men hästen markerar när vi drar gjorden, vilket hon nu slutat med när vi har fårskinnet både på rygg och mage. Det jag vill är att lyfta upp selen lite. Men kanske det får bli fårskinnet och prova en bättre bukgjord.:)

Får väl börja med en som passar remselarna, och senare en till ny tävlingssele som ska införskaffas, då vi ser att allt fungerar.

Gubben vill ha en långvagn också till banjobben, har ju tidigare alltid gjort dem i sulky. Så det är mkt som ska inpassas. Våra tidigare travare oavsett varmt/kallt var det aldrig ngt krångel med....:angel:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Kom på att en ELT måste fungera till remsele för man kan ju sätta skalmremmen i ena spännet och bukgjordsstroppen i andra!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Precis så gör jag. Det kunde jag ju ha skrivit ovan. :D

Kan man få be om ett foto i närbild? :o
Jag har ganska många äldre selar i bra och äldre modeller, men när jag nu tittar på nya vill jag kika så att dessa också kan fungera för en sådan gjord.:)
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

ELT- funkar ju med både QH och rem och sadel med länga stroppar! :idea:

Jag fixar bild på rem-selen i morgon. :) QH har jag redan någonstan.:idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp