Dags för att se över selkammaren

Sv: Dags för att se över selkammaren

Bifogar en mobilkamerabild på utselningen.... (Räkan är född -11, är ingen ponny ;) )
maran_50af34b5e087c34b1213eb7b.jpg


En skumgummibit eller ergonomisk gjord? Känslig för tryck mot ryggraden.

Där är hon, Y undrade just idag hur det gick med henne! :)
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Alldeles för bra :love::love:
Det svåraste blir att ha is i magen och inte gå för fort fram!
Vi har aldrig haft en sådan positiv häst någonsin, bara massor av underbar energi ;) Och hur man ska tolka att hon joggar bättre än vårt varmblod på 3 år...? antagligen är hon något extra eller så är varmblodet en katastrof:angel: troligen ligger sanningen mitt i mellan......;)

Kan lägga till en ny bild på 11:ornas tråd....
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Med QH:

20121125_142743.jpg


Med Rem - jag slarvade lite och selade bara den sidan (snodde bara extragjorden runt skakeln på andra sidan) och gjorden sitter inte riktigt så i mitten under som den ska. :D

20121125_193915.jpg


20121125_193942.jpg


Den övre bilden är på en dressyrgjord och de nedre är travgjorden. :angel:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

*Knapplån* nu börjar det dra ihop sig... har tragglat hela vintern med selningen, och hemma fungerar det allra bäst med två tjocka skumgummidynor under fårskinnet, häste har helt slutat med att sura vid selning, och de vita hårstråna är borta sedan länge.

Har dock bestämt mig för att lägga pengarna på en bättre begagnad walshsele istället för en ny, tycker att kvalitén på de äldre känns väldigt bra.

Och sedan får det istället bli en ergonomisk bukgjord, ska kolla runt lite.

Men.... nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med en fundering... 2-åringen gillar inte att ha checkbettet i munnen, och blir riktigt irriterad. I träning hemma behöver hon ingen check, men i snabbjobben på banan och till premie, kommer hon behöva.
Att använda en raymond är uteslutet, då allt som sitter löst eller "syns" för henne ska tas loss, och hon manglar rätt bra med huvudet, den sortens häst.

Vad finns för alternativ? någon check som sitter under hakan eller vad? :)
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Vad finns för alternativ? någon check som sitter under hakan eller vad? :)

Det är inte alls ovanligt att unghästarna förstår sig inte på utrustning. Efter den sedvanligt mun- och tandkontroll skulle jag nog köra även hemma med checkbett varje dag tills vidare. Det är också bra att kolla checkbett/körbett så att dessa sitter där de ska sitta, stål som vandrar runt i munnen irriterar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags för att se över selkammaren

Ja, hon gick ju med det ett tag, eftersom hon har lite hyss för sig, en pigg dam ;) men som sagt hon tuggar frenetiskt och försöker flytta runt det. Med endast vanligt bett är hon helt lugn med tuggandet.

De allra flesta av de vi haft går alltid okäkade, förutom under inkörningen, så erfarenheten av olika checkar är inte så stor...men ingen har varit så här.

Vi har kollat munnen i höstas vid inkörningen, och ska kollas igen vid nästa vaccination.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Måste du ha käkbett då?
Dom flesta av mina har inte gillat pinne i munnen och har gått med kindstropp.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Tack, låter som en utmärkt idé! Kan jag använda den vanliga käken och köpa en stropp och byta med pinnen? Eller måste köpa en helt ny? :o
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

köp bara en stropp , men jag skulle råda dig att ha ringar mellan övre käkstycket o stroppen så det inte nyper ihop när dom lägger ner sig
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Alla vara gar med kindstropp "tills dess de behover annat" sas. Skulle vilja pasta att kindstropp ar det absolut vanligaste kaket harover.
Vara kommer dessutom med ring i.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

138170_503.jpg

Gillar denna sorten av kindstropp (walsh i läder) från lltrot.se

Kör man utan ring är dom oftast för trånga för att sitta bra på kallbloden. Mina har inte jättehuvuden.
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Tack alla, det blir att beställa! :)
Ja... apropå storlek... huvudet tycks vara det som växer mest just nu. Drog iväg och växte ur bettet på några veckor och är nu uppe på ett 12,5 som nästan sitter trångt.....däremot har hon inte lämnat ponnymåttet ännu, ganska precis 147,5 cm i mankhöjd... :meh:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jösses :p Min 165 höga bloding med gaanska långt huvud drar knappt 11,5 i bett .. han brukar ha ponnyns 10,5 ibland :p
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Men ja vet :p min bloding på 4 år har också mindre bett.....:p

*knapplån*

Idag har jag fyndat bättre begagnat....... Walshsele i läder med helt oanvänd orginalgjord, samt ett huvudlag med kindstropp på käken...;)

Samt en Royal heat .... Är så nöjd! :D
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Jaha, aldrig får man vara riktigt nöjd..... :(
Walshselen sitter super på 2-åringen, men inte på 4-åringen, som är rejält stor. Bra bit över 1,60 cm.... med mycket muskelmassa över ryggen.

Har en annan sele som passar, tror det är finn tack, har slängt lapparna och det står inte tryckt någonstans, men det är riktigt dålig kvalité på lädret, blir fula märken av qvicken, och känns lite "papprig" trots läderfett.

Vad använder ni med stora hästar? Tycker den lilla ligger bra över ryggen, men som sagt det saknas ca 1 dm stropp på varje sida.::banghead:
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Om Walshdäckeln ligger bra på ryggen på fyraåringen så skaffa en längre gjord! Wahlstens neoprengjord görs i 3 längder tror jag! Annars kanske en dressyrgjord fungerar finns ju två spännen på dem!

Det är svårare än man tror med däcklar. Jag har tex en gammal Finn tack modesele, för häst med lite högre manke. Har försökt använda den till tre hästar, två med mycket manke, båda fick tryck på sidorna av ryggraden, passade endast på den hästen som hade mindre manke och rundare rygg! nu använder jag den däckeln vid tömkörning och longering, då fungerar den till alla (ingen belastning)!
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Precis, köp längre gjord. Hade samma problem men tvärt om, fick köpa ponnygjord till mitt förra kallblod.

Ska aldrig mer ha Finn Tack, värdelös kvalite, gjordar, ryggstycken samt själva däckeljärnet har gått sönder på mina. Blir bara Wahlsten för mina och Walsh nån gång när man har råd...
 
Sv: Dags för att se över selkammaren

Tack Natasja och Juvelen! :)
Hoppades det skulle finnas längre gjordar, men hittade ingen info på internetbutikerna. Använder hellre den däckeln än kör med skräpläder.

nya_vagnen_5198d2f5ddf2b335417105ba.jpg


Här är den begagnade Walshselen. Har något gummiaktigt ytmateriel ovan, lätt att torka av.

maya_sele_5198d47fe087c34124c067fb.jpg


Här är skräpselen....

Och hästarna är inte smällfeta, det är den konstiga fotovinkeln som gör det...;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp