Dags för ny hjälm!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annibanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 6 720
Sv: Dags för ny hjälm!

Hjälmdisskutioner är alltid intressanta, alla har olika uppfattning om den.

Jag själv ser det inte som konstigt alls att ha en hjälm i fem år utan att slå i den. Jag har i alla fall haft turen att lyckats rammla av utan att landa med skallen i backen. Så även om jag åkt av betyder det inte att jag behöver byta hjälm.

Visst är det bra att ha en fräch hjälm, men att byta den var annat år utan att den har utsatts för någon kraftigare smäll det tycker jag nog är överdrivet säkerhetstänk.

Sen om man dunkar i hjälmen ordentligt, ja då tycker jag man bör byta hjälm.

Min helt ovetenskapliga åsikt :angel:

Så då är det inte bara jag som inte har ett huvud runt som en boll...:)
Varför formger de hjälmarna så man får huvudvärk bara av att prova dem?
(pannan intryckt till bakre delen av skallen)

Utav vad de flesta säger ska jag skaffa en ny hjälm. Kan tillägga att jag inte slagit i hjälmen hårt mer än ca 5 ggr. Men det är ju ändå ett par gånger för mkt. Tipsa gärna om fler hjälmar ni gillar:)

Hmm kanske vore en affärside :laugh:

Hjälmar med en design som är anpassad efter huvudet istället för hjälmar som anpassar huvudet. ;)

Haha jo det vore något det! Det skulle ju vara supersmart med en hjälm som kan anpassas i sidled, inte bara panna-till-nacke som alla "ratthjälmar". Kanske något att skissa på och patentera? Jag kan be fuxen om hjälm, han är bra på att anpassa täcken (eller tja, se till att pälsen syns trots att täcket är på!) så någonting borde han ju veta. :idea:

KL
Kom att tänka på en sak, jag har tappat min hjälm i stengolv ett par gånger av ren klantighet, ungefär i brösthöjd.
Det kan ju inte vara bra alls, men när jag undersökt den efteråt har den verkat hel.
Men om ni skulle tappa er hjälm i golvet, vad skulle ni gjort då?

Utav vad de flesta säger ska jag skaffa en ny hjälm. Kan tillägga att jag inte slagit i hjälmen hårt mer än ca 5 ggr. Men det är ju ändå ett par gånger för mkt. Tipsa gärna om fler hjälmar ni gillar:)

Jag har precis köpt mig en TopGuard. Efter många olika hjälmprovningar så var det TopGuarden som satt gjutet på mitt huvudet. Haft den i 2v nu och jag bara älskar att ta på mig den :love: :love:.
Den går att ställa bak i nacken och väger ingenting.

Jag skulle rekommendera dig att byta hjälm. Själv har jag försökt byta hjälm ungefär vartannat år i alla fall. Dels har jag trillat av 2-3 ggr efter byte, det har väll inte blivit någon kraftigare smäll vad jag vet men svårt att avgöra var gränsen går - smällar har den ju varit med om i alla fall. Samt att det är lätt hänt att den någon gång åker i stallgolvet t.ex. sedan tycker jag att de blir sunkiga efter ett tag också..

Jag har haft hjälmar från Charles Owen och GPA sista tiden. CO:n har jag inte kvar längre. GPAn har jag väll haft ca 3 år nu. Dax att uppdatera! Har precis köpt en ny hjälm - denna gång blev det Mips hjälmen EQ2 från Back on Track. Det känns som ett bra val, visst kostar den lite men det känns som den säkraste på marknaden samt att den är ställbar för storlek (bra för att t.ex. kunna använda hjälmhuva under på vintern :idea: ) sedan är det tvättbart innerfoder i den.

Som sagt är det upp till var och en hur ofta man vill byta hjälm och hur högt man värderar sitt eget huvud, och det som finns där i..

Jag tycker det vore bra om man istället visste hur ofta man verkligen behöver byta hjälm istället för att säga att det är upp till var och en. Använder man hjälm över huvud taget brukar det vara för att skydda huvet.

Jag tycker det vore bra om man istället visste hur ofta man verkligen behöver byta hjälm istället för att säga att det är upp till var och en. Använder man hjälm över huvud taget brukar det vara för att skydda huvet.

:bow:

tiotiotio

Alla jag har pratat med kan ju inte annat än starkt rekomendera att man bytar hjälm efter hårdare slag vid t.ex. avtrillningar där man landar på huvet först, in i stolpar, stenar, osv. Annars håller väl hjälmar i tid och evighet? ungefär. Tio år lätt skulle jag tro, om man skyddar den mot väder och vind när man inte använder den..

Fast det är väl inte riktigt sant? GPA säger ju själva att man skall byta ut hjälmen med jämna mellanrum. På deras hemsida pratar de ju till och med om hjälmbyten efter slag (impact):

When to change one's helmet ?
The helmet comes under pressure in a fall or a collision. The outer shell is designed to prevent penetration (example: from a sharp stone, a horse's hoof). The shock-absorbing inner lining, specially designed for this purpose, absorbs the shock by its deformation reaction.
So, after an impact, even if the outer shell does not look damaged, the inner lining no longer performs its role as shock-absorber. Only the outer part of the helmet will be active and the inner shock-absorbing lining will have a very reduced effectiveness.

AAh men jag tror inte att GPA hjälmar är så himmla säkra efter att ha tappat den/trillat av en gång. En tjej på våran ridklubb flög av och slog i huvudet då KLYVDES HELA HJÄLMEN PÅ MITTEN! Tro det eller ej men det är sant, då var hennes hjälm knappt ett år skulle jag tro ...

Speed air. Snabbt svarat, snabbt beslut, i princip den bästa hjälmen som finns just nu. Har en sån och är helt nöjd!

-Cactusen! :)
Jag är ute på hjälmjakt också och har funderat på Back on tracks hjälm, hur känns den? någon fler som har eller har provat den? Eller tips på någon annan hjälm?

>>>>
Livslängd
Det finns inget generellt svar på hur lång livstid en skyddshjälm har. Livstiden beror på i vilken miljö hjälmen används i och vilka påfrestningar den utsätts för.
Det som. påverkar livslängden mest är användning i starkt solljus, vilket försämrar materialets mekaniska egenskaper. Generellt bör en skyddshjälm bytas ut 3-4 år efter tillverkningsdatum. Har hjälmen blivit utsatt för slag eller kraftiga påfrestningar skall den omgående ersättas av en ny hjälm! I övrigt hänvisas till tillverkarens anvisningar
Kombinationsutrustning

från http://www.bps.nu/index.aspx?pageID=56
Branchföreningen för personlig skyddsutrustning

Vill oxå väldigt gärna köpa BoT's nya när det blir dax för ny hjälm, har provat den, och tyckte att den var lite kort på sidorna liksom, som det inte "kom ner" riktigt. Den var inte heller så himla mjuk mot huvudet, men man är väl bortskämd med hööks hjälmar med tjock fyllning i :P Men den verkar ju supersäker och skönt att kunna ställa den mkt ;)

Funderar också på EQ2 hjälmen, men den kostar ju en slant:crazy:

Jag har en JW och en Lamicell som jag är kär i <3 Ska önska mig en GPA Air speed i 18 års present

Duh! Självklart vill tillverkarna få oss att köpa ny hjälm regelbundet.

Att man ska byta ridhjälm om den fått en rejäl smäll verkar ju logiskt men om den inte har synbara skador har den ändå försvagas om jag tappar den i backen en gång? 10 gånger? Försvagas de av ålder, solljus osv som påstås? Hur lång livslängd har en ridhjälm om den inte åker i backen?

Jag ställer inte frågan för att jag nödvändigtvis tror påståendet är felaktigt. Jag har däremot aldrig sett konkreta oberoende bevis på att det är sant.

Min kära far jobbar med säkerhetsutveckling av bla hjälmar, både cykel, mc, ridhjälmar ja de flesta sorters hjälmar.

Det som är farligt för hjärnan när man trillar av tex en häst och slår i huvudet är att det blir stumt, därför är hjälmarna gjorda i "mjuka" och stötupptagande material som t ex frigolit.
När du tappar hjälmen i ett hårt underlag eller har den på dig och slår i huvudet så trycks materialet ihop och blir stumt på just det stället. Alltså är det inte stötupptagande längre och det är det som är farligt och därför man får en hjärnskakning.
Det hårda plasthöljet på utsidan och innanför sammeten på tex en ridhjälm är för att skydda huvudet från yttre skador, du vet väl hur lätt det är att ta hål i frigolit? Man vill ju inte komma åt en vass kant på tex en sten med bara frigolit på huvudet då det går rätt igenom om du får ytliga sår i huvudet.
Sol, nederbörd och vind påverkar materialet, det behöver inte vara synligt för ögat för det.
Om du haft ett par mörka gardiner i samma fönster väääldigt länge där solen ofta ligger på så kommer du att se att tyget blir solblekt och tunnare där solens strålar legat på länge, det ser du med blåtta ögat men det händer precis samma sak med en hjälm bara det att det inte syns lika bra tyvärr.

Vi har tyvärr mycket lättare för att ta åt oss när vi kan se med blotta ögat att en produkt har gjort sitt, men ibland lurar vi helt enkelt oss själva, som tex i det här fallet med hjälmar.

Jag personligen byter hjälm vart 2-3år om jag inte gjort en rejäl avåkning då byts den ut med detsamma.

Finns många bra och billiga hjälmar under 1000 lappen som man kan investera i med jämna mellanrum. Själv använder jag mig av Euro-lites hjälmar dem passar mitt huvud och jag tycker dem är bra :)

Liknande trådar

Utrustning Jahopp. Ponny-:devil: reste sig, högt. Jag hann tänka "helvete nu slår vi över", sedan åkte jag av bakåt medans ponny-:devil: landade...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka