Dags för ny hjälm!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annibanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 6 720
Sv: Dags för ny hjälm!

Så då är det inte bara jag som inte har ett huvud runt som en boll...:)
Varför formger de hjälmarna så man får huvudvärk bara av att prova dem?
(pannan intryckt till bakre delen av skallen)

Det finns så att man kan formgjuta hjälmar efter sitt eget huvud...

Men det kostar fläsk...

Jag har formgjutna hjälmar efter mitt huvud när jag kör roadracing och tävlar båtracing, det börjar bli lika vanligt där som det är att formgjuta pjäxor efter fötterna till utförsåkare..
Som det verkar nu så kommer det komma mer och mer formgjutna hjälmar, även inom ridsporten men änsålänge kostar det så fruktansvärt mycket att tillverka så jag tror inte speciellt många vill betala det..

Men det är som vanligt forskningen går framåt och om några år använder vi förhoppnignsvis mer formgjutna hjälmar till rimliga priser :)

Tänk på att de dyra hjälmarna i regel inte är speciellt mycket bättre än en hjälm i mellanprisklass.

Alla godkända hjälmar måste uppnå ett visst säkerhetskrav.

De billigaste hjälmarna brukar klara kraven med nöd och näppe därför kan jag tycka att man inte bör köpa de.

En hjälm i mellanprisklass ca 500-1000kr brukar uppnå säkerhetskraven med en god marginal.

En hjälm för 2000kr och uppåt brukar vara snäppet bättre än en mellanpris hjälm men inte alltid, och inte så pass mycket bättre att det försvarar ökningen på priset då även den dyra hjälmen behöver bytas ut om den får ett hårt slag eller helt enkelt av ålder. Där betalar du främst för en design och ett hippt märke.

Men det viktigaste är inte priset på hjälmen, det viktigaste är att hjälmen sitter tight på huvudet utan att den vickar/glappar åt något håll och är bekväm att ha på sig.
Det är även viktigt att materialet som hjälmen är gjord av är av god vigör.
För en hjälm som glider på huvudet när du trillar av hjälper inte speciellt mkt tyvärr.

Så det jag ville säga med det hela är väl köp en välsittande hjälm och hellre en lite billigare och byt den ofta än att köpa en dyr och byta sällan.

Senast ändrad:

Jag gillar båda mina hjälmar från Hööks

Har en CRW Hi-Lite Pro Plus och en CRW Active.

Vet inte om någon redan sagt detta. Men Back on Track har ju lanserat en ny hjälm med MIPS system. Den hjälmen finns sedan 1 dag tillbaka i mitt stall;) Säkerhet framför allt!

Med hjälp av kuddarna kan även den med runt huvud ha hjälmen;)

Hur upplever Du den hjälmen? Var och klämde på en igår och är riktigt sugen...

Underbar! Sitter som en smäck, lätt och man blir inte varm i den (kan iof bero på att det är vinter;))

Men helt klart den bästa hjälm jag haft. Inte stel som vissa andra nya hjälmar är.

Oj! Har du inte bytt ännu!? :O När jag ramlade av sist så testade jag hjälmen (sätt händerna där du har öronen och tryck in mot mitten). Sen tog jag en ny hjälm och jämförde. Min hjälm sviktade! Visserligen bara lite, men eftersom det var skillnad mellan den nya och den "avtrillade" så slängde jag den dåliga och köpte en ny. Jag kommer göra samma koll några gånger per år. Jag riskerar inte mitt huvud för några ynka hundralappar. Hellre en godkänd 299kr-hjälm på ridbutik som man byter ofta (varje gång man ramlat av - om man känner skillnad mellan den och en ny) än att ha en svindyr fräsig hjälm som man är för snål för att byta ut när man ramlat av.

Jag tycker att det är helt galet att snåla in på sin egen säkerhetsutrustning.

Anledningen till att jag inte har någon ny, är INTE pga av att jag ska spara till en BoT, som jag förövrigt tycker är en bra investering. Jag har helt enkelt inte hittat någon som jag tycker sitter skönt till ett rimligt pris. Kanske blir det så att jag köper en BoT, men då är det INTE för att vara flashig med en svindyr hjälm som du antyder! Att köpa en BoT är väl heller inte att snåla in på sin säkerhetsutrustning? Tvärtom..

Oj, jag hade ingen aning om att du tänkt köpa en dyr hjälm. Vet inte vad BoT är om man inte talar om Back on Track benskydd t.ex. Gör de hjälmar?? Dessutom skrev jag fräsig och inte flashig. "Flashig" för mig är ett mer negativt ord än "fräsig".

Bara för att du inte hittar någon hjälm som sitter skönt så använder du en säkerligen helt trasig hjälm? Är det inte bättre att köpa en billig som iaf sitter ok än att fortsätta med din gamla?

Hur som helst. Jag har sagt mitt. Det är ditt huvud, inte mitt. :devil:

ok,trodde det eftersom du använde min knapp där jag skrev om BoT;) Ja BoT har tagit fram en ny säkerhetshjälm tsm med forskare o läkare med ny teknik som skiljer sig mycket från de "vanliga" hjälmarna. Synd att den ska vara så himla dyr bara. Hur som hellst ska jag kolla på eurohorse på lördag och hittar jag ingen där blir den en i ridsportbutiken här hemma. (sorry glömde läsa egenom ordentligt, trodde du skrivit flashig)

Fortsätt gärna tipsa om era hjälmar, hellst under 1000 kr gränsen:p

kl

Skulle vilja ha en hjälm som är svart med bruna remmar eller hur man ska säga, ungefär som JW hjälmen och BoT hjälmen:love:, fast mera vanlig enkel, finns ingen sån??:crazy: Letat i en evighet känns det som.

Kapar min egen tråd också istället för att skapa en ny, jag ska inte köpa ngn ny säkerhetsväst i det närmaste. Men är ändå intresserad av racasafevästen. Vad och hur pass bra skyddar den igentligen? Jämfört med en "vanlig" väst. Det känns ju inte som om den är lika tryckutjämnande vid fall men många säger att den är det. För mig känns det som om jag lika väl kunde rida utan som att ha den, eller skyddar den lika bra som ex en mountain horse utan dragkedja? Någon gång behövs ju en ny och den är ju onekligen väldigt smidig att ha på sig och rida i, men frågan är hur pass mycket den skyddar..?!?...

Jasså... jag visste inte att hjälmen du skrev om i trådstarten var en dyr hjälm. :D Lycka till och var rädd om huvudet. :)

oj nej då missförstod jag dig:o Trodde du svarade på min senaste kommentar där jag skrev om BoT hjälmen. sorry..:crazy: och att jag fortf inte köpt ngn sen jag startade tråden för att jag funderade på den och behövde spara ihop till den. Nu blev det ju helt annorlunda när det var den första du svarade på och ser vad du menar:)

Men mitt första inlägg där jag skrev att jag åkt av många gånger med den är lite missvisande för när jag skrev det tänkte jag ju inte på att jag ju inte slagit i den i marken alla dem gångerna, utan bara några gånger varav en gång lite hårdare.. Men behöver ju ändå en ny. Hade jag slagit i den 10 ggr så hade den nog inte ens suttit ihop vid dethär laget.

Ja så kan det gå. :D Köp en ny hjälm omedelbums eller jämför din nuvarande med en ny så du ser skillnaden - om det är någon skillnad. :) Var rädd om huvudet...!

Har en hjälm från H*rze som jag gillar himla mycket, otroligt skön!
Syns kanske inte jättebra men lite iaf:

28580317.jpg

Den är dock två år gammal och tappad x-antal gånger så nu på mässan ska're bli en ny :) Sugen på en JW eller MIPS.

Nu har jag köppt ny hjälm:banana: Blev den billigaste jag kunde hitta på mässan. En svart med silverplast fram, som den på bilden ovanför, tror märket var Aequus eller något i den stilen. 300 kr bara och jätteskön:D

Jag plockade isär den gamla hjälmen och kollade på frigoliten, men syntes inga skador eller något intryckt. Betyder det då att jag kunde använt den längre:confused: Trodde den skulle vara paj därinne.

Stod dock läänge och drägglade över BoT hjälmen, men den e för dyyr, men ush så fin den är:love:

Nu har jag köppt ny hjälm:banana: Blev den billigaste jag kunde hitta på mässan. En svart med silverplast fram, som den på bilden ovanför, tror märket var Aequus eller något i den stilen. 300 kr bara och jätteskön:D

Jag plockade isär den gamla hjälmen och kollade på frigoliten, men syntes inga skador eller något intryckt. Betyder det då att jag kunde använt den längre:confused: Trodde den skulle vara paj därinne.

Stod dock läänge och drägglade över BoT hjälmen, men den e för dyyr, men ush så fin den är:love:

Inget e för dyrt när det gäller säkerhet;)

Joo hehe:angel: Sjukt mycket pengar det handlar om, får hoppas att de sänker priset lite senare eller något. Men man förstår ju varför den kostar så mycket med tanke på allt arbete de lagt ner på den. Mamma blev dock väldigt intresserad av hjälmen när jag sa hur säker den var jämfört med alla andra vanliga :poch började nog tycka jag skulle ha den, vem vet kanske får ett bidrag till den;):banana:

Liknande trådar

Utrustning Jahopp. Ponny-:devil: reste sig, högt. Jag hann tänka "helvete nu slår vi över", sedan åkte jag av bakåt medans ponny-:devil: landade...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur