KerstinJonnaOlivia

Trådstartare
Hej alla!
Jag har två hästar, en shetlandsponny och en fjordhäst.
Jag hade gärna velat få lite inputt på deras dagsrutin som jag har till dem.

Så här ser den ut:
06:30 Utsläpp/Morgonhö i hagen
10:30 Lunchhö i hagen
14:30 Eftermiddagshö i hagen
18:30 Insläpp/Rykta/Visitering/Motion
22:30 Kvällshö i boxen

Det ska tilläggas att dem båda står på halm så dem har alltid fri tillgång på strå när dem står inne. Dem går även i en stor hage så det finns alltid tillgång på lite gräs förutom när det är snö (brukar dock inte vara snö i Skåne...)
Den här dagsrutinen avser endast när det inte är betessäsong!

Nu hade jag gärna velat höra från andra hästmänniskor hur era hästars dagsrutin ser ut och jag tar gärna emot kritik på min. Mitt mål med denna tråden är att utvecklas inom hästhållning 😊
 
Förutom att jag tycker att de kommer in tidigt och det är långt mellan 14,30-22,30 så tycker jag att det låter bra. Äter de av halmen i boxarna spelar det ju inte så stor roll att det är långt mellan högivorna när de står inne heller. Jag vill helst att hästarna ska ha ätit när de rids (jag ger mina 1,5-2 timmar innan) så att de inte rids på tom mage.

Eftersom de ändå fodras 22,30, är det något som hindrar att de släpps ut igen efter ridningen och tas in till den fodringen? 16 timmar ute ser jag som minimum om det inte är storm.
 
Man kan lägga upp hästarnas rutiner på många sätt, det viktiga är att individerna trivs och att det är hållbart för dig som ska sköta allt.
Antar att hästarna ska ha begränsad mängd mat och då är det jättebra med många givor. Du skulle kunna lägga till lite hö vid insläpp.
 
Förutom att jag tycker att de kommer in tidigt och det är långt mellan 14,30-22,30 så tycker jag att det låter bra. Äter de av halmen i boxarna spelar det ju inte så stor roll att det är långt mellan högivorna när de står inne heller. Jag vill helst att hästarna ska ha ätit när de rids (jag ger mina 1,5-2 timmar innan) så att de inte rids på tom mage.

Eftersom de ändå fodras 22,30, är det något som hindrar att de släpps ut igen efter ridningen och tas in till den fodringen? 16 timmar ute ser jag som minimum om det inte är storm.
Det var en bra ide med att ta ut dem efter ridning, ända är väl att fjordningen blir svettig under ett ridpass, är osäker på om hon kan bli förkyld om hon går ut i hagen när hon är blöt...? (Dem äter MYCKET halm, haha)
 
Man kan lägga upp hästarnas rutiner på många sätt, det viktiga är att individerna trivs och att det är hållbart för dig som ska sköta allt.
Antar att hästarna ska ha begränsad mängd mat och då är det jättebra med många givor. Du skulle kunna lägga till lite hö vid insläpp.
Ja, lite begränsat får dem, det är därför dem inte får hö vid insläppet, plus att jag inte vill motionera dem på "full" mage. Håller helt med om att det viktiga är att dem trivs med rutinen 👍
 
Ja, lite begränsat får dem, det är därför dem inte får hö vid insläppet, plus att jag inte vill motionera dem på "full" mage. Håller helt med om att det viktiga är att dem trivs med rutinen 👍
Hästar har inga problem att motioneras om de precis ätit hö, det är däremot inte så bra att motionera dem på tom mage. Men det beror ju på hur snabbt de äter upp eftermiddagshöet.
 
Hästar har inga problem att motioneras om de precis ätit hö, det är däremot inte så bra att motionera dem på tom mage. Men det beror ju på hur snabbt de äter upp eftermiddagshöet.
Ca 16:00 är dem klara med höet och sen pillar dem lite gräs och käkar lite halm medans jag borstar dem, så har en känsla att magarna inte är tomma men heller inte helt "nyfyllda"...
 
Förutom att jag tycker att de kommer in tidigt och det är långt mellan 14,30-22,30 så tycker jag att det låter bra. Äter de av halmen i boxarna spelar det ju inte så stor roll att det är långt mellan högivorna när de står inne heller. Jag vill helst att hästarna ska ha ätit när de rids (jag ger mina 1,5-2 timmar innan) så att de inte rids på tom mage.

Eftersom de ändå fodras 22,30, är det något som hindrar att de släpps ut igen efter ridningen och tas in till den fodringen? 16 timmar ute ser jag som minimum om det inte är storm.
Sålänge man inte har ligghall så är ju 16 timmar maximum. TS har ju inte skrivit något om ligghall, tänker så hon inte läser ditt inlägg om minimum 16 timmar och tror att hon kan ha dem ute längre på vintern.
 
Det var en bra ide med att ta ut dem efter ridning, ända är väl att fjordningen blir svettig under ett ridpass, är osäker på om hon kan bli förkyld om hon går ut i hagen när hon är blöt...? (Dem äter MYCKET halm, haha)
Det beror ju på flera variabler. Har hästen täcke? Hur lång tid tar det för henne att torka? Hur kallt är det? Med bra andastäcke är det i normalfallet inga problem att släppa ut en svettig häst men jag skulle inte göra det om det är 20 minus och hästen tar ett dygn på sig att torka.
 
Sålänge man inte har ligghall så är ju 16 timmar maximum. TS har ju inte skrivit något om ligghall, tänker så hon inte läser ditt inlägg om minimum 16 timmar och tror att hon kan ha dem ute längre på vintern.
Ja? Men det är också minimum för mig. Jag anser inte att ett stäppdjur ska stå inne mer än 8 timmar/dygn. Jag tror att Ts har full koll på reglerna som de flesta andra.
 
Här är det
Morgon någon gång mellan 05:00 och 09:00
Ger mat, kollar vatten, snabb koll av hagen, fixar ligghallen om det behövs, visitera och nu på sommaren insektsmedel

Kväll någon gång mellan 17:00 och 22:00
Ger mat, kollar vatten, snabb koll av hagen, fixar ligghallen om det behövs, visitera och nu på sommaren insektsmedel.

Rider mina 3 dagar i veckan och då även extra pyssel dom dagarna.

Mina har alltid något att äta på i hagen så inga hungriga magar som behöver mat på exakta tider.
 
Här är det
Morgon någon gång mellan 05:00 och 09:00
Ger mat, kollar vatten, snabb koll av hagen, fixar ligghallen om det behövs, visitera och nu på sommaren insektsmedel

Kväll någon gång mellan 17:00 och 22:00
Ger mat, kollar vatten, snabb koll av hagen, fixar ligghallen om det behövs, visitera och nu på sommaren insektsmedel.

Rider mina 3 dagar i veckan och då även extra pyssel dom dagarna.

Mina har alltid något att äta på i hagen så inga hungriga magar som behöver mat på exakta tider.
Det där låter härligt! Även fast jag föredrar "vardagshanteringen" 😋 Tack för inspiration!
 
Vi har hästarna på lösdrift året om med en strödd ligghall inne i stallet och en med öppningar i annan riktning som är hårdgjord utan strö där vi fodrar hösilage. Det är min häst och en till och vi turas om med att ha antingen förmiddag eller eftermiddag. Förmiddag innebär att vi är där innan 12 och eftermiddag att vi lämnar dem tidigast 18. Varierar oftast med typ 8-12 och 18-22 beroende på hur vi jobbar. Stora gräshagar året om, störst vintertid och de betar mycket då (Skåne). Mer än halva året äter de enbart gräs.

Vintertid:
Visiterar båda, kratsar hovarna på min häst.
Mockar ligghall, runt ligghallarna, krattar ihop överblivet hösilage.
Ger hösilage utifrån behov (väder o hur mycket de äter, de har i princip fri tillgång) och ger min krubbskrammel och ev lusern.
Skurar/fyller på vatten.

Sommartid:
Visiterar båda, kratsar hovarna på min häst.
Mockar ligghall, runt ligghallarna och hagar (lite varierande från dag till dag).
Ger min krubbskrammel och tar på flyweil vid sol.
Smörjer/sprayar mot insekter vid behov vilket är väldigt sällan, de bor öppet.
Skurar vattenbaljan så gott som dagligen.
 
Hej alla!
Jag har två hästar, en shetlandsponny och en fjordhäst.
Jag hade gärna velat få lite inputt på deras dagsrutin som jag har till dem.

Så här ser den ut:
06:30 Utsläpp/Morgonhö i hagen
10:30 Lunchhö i hagen
14:30 Eftermiddagshö i hagen
18:30 Insläpp/Rykta/Visitering/Motion
22:30 Kvällshö i boxen

Det ska tilläggas att dem båda står på halm så dem har alltid fri tillgång på strå när dem står inne. Dem går även i en stor hage så det finns alltid tillgång på lite gräs förutom när det är snö (brukar dock inte vara snö i Skåne...)
Den här dagsrutinen avser endast när det inte är betessäsong!

Nu hade jag gärna velat höra från andra hästmänniskor hur era hästars dagsrutin ser ut och jag tar gärna emot kritik på min. Mitt mål med denna tråden är att utvecklas inom hästhållning 😊

Våra kommer ut ca 6.30 med hö i hagen
Lunch vid 12 hö i hagen
Mellis vid 16-17 hö i hagen
In vid 20-21.30 krubbmat plus hö i hönät/golv.

Jag motionerar min ungefär runt 9-10 på förmiddagen.

Står på spån.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: Trolle
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Lona
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall. Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta...
Svar
15
· Visningar
3 471
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp