Dålig balans i galoppen

Emma Karlsson

Trådstartare
Hej! Jag har en maxad c-ponny på 10 år som jag utbildar. Hon är imponerad från Irland för ca 5 månader sedan. I galoppen vinglar hon en del och har svårt för att hålla galoppen. I hoppningen är hon en riktigt fin och det blir bättre när hon fokuserar. Det är nästan bara i vänster varv, har någon nått förslag på vad det kan vara eller övningar man kan göra?
 
Hej! Jag har en maxad c-ponny på 10 år som jag utbildar. Hon är imponerad från Irland för ca 5 månader sedan. I galoppen vinglar hon en del och har svårt för att hålla galoppen. I hoppningen är hon en riktigt fin och det blir bättre när hon fokuserar. Det är nästan bara i vänster varv, har någon nått förslag på vad det kan vara eller övningar man kan göra?
Tycker det är ganska vanligt hos vissa ponnyer. Galopperar bra i lite högre tempo men har inte riktigt tekniken till att sitta i en "dressyrgalopp".

Rent krasst är det ju utbildning som ska till (eller så kan det visst vara något fel på den.)

Mindre volter från den där hoppgaloppen - då brukar man känna om ponnyn kan men inte förstår. Hittar man känslan att de kan balansera sig i volten om det behövs så är troligen inget fel fysiskt utan mer att ingen utbildat ponnyn på de viset.

Sen fattningar. Bra fattningar...Gärna från skritt.

Ofta är ena galoppen bättre. Det behöver inte vara något fel utan har ju med rakriktning att göra. Men blir det inte bättre med träning får man ju kolla upp det.
Rider själv en sån ponny och det är utmanade som ryttare att lyckas hålla balansen och tretakten i en kortare galopp. Lite som islandshästar- benen kan springa helt oberoende av varandra och tappa takten på ett sätt som inte händer med vanliga halvblod.
Men de är roliga! Lycka till!
 
Jobba mer med galoppen från marken så hästen lär att balansera sig själv i galoppen innan den ska kunna balansera sig med ryttare på ryggen.
Även kanske galoppera ute mycket kan vara bra, för att få kontroll på sin kropp.
 
Om hästen galopperar bra när det är roligt, öva då galoppen där det är roligt. Funkar det bra med galoppen i hoppningen kanske det går att lägga in småhinder i dressyrarbetet för att hålla motivationen uppe. När jag red en häst med riktigt dålig galopp (blev flack och bröt gärna av) tränade vi tempoväxlingar och fattningar på galopprakan i skogen, där hästen var motiverad att fatta och hålla galopp.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 906
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp