Dålig framåtbjudning i paddock

Johannis_

Trådstartare
Har en 12-årig valack som tappar bjudningen helt så fort man kommer in i en paddock..
Rider honom mycket ute i skogen och där är han jätte pigg och framåt, nästintill het.
I skogen lyssnar han till skänkeln jätte fint, gör klockrena skänkelvikningar,
öppna, sluta, ja i princip allt med stor glädje och oerhört lyhörd..
Men så fort man kommer in i paddocken försvinner allt, han lyssnar motvilligt till framåtdrivande hjälper,
han gör det jag ber honom om dock motvilligt.

Någon som har några bra tips på hur jag ska få fram samma framåtbjudning i paddocken som ute i skogen?

Han är kollad (inte ont någonstans), har utprovad sadel som ligger bra.

Tacksam för svar!
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Bästa tipset är väl att alltid hitta på något, rid inte rakt fram eller följ staketet/väggarna. Nya vägar och tempon hela tiden.

Prova att busa mer i paddocken! "Tokgalopp" istället för något fint och samlat, kanske kan å honom att vakna till lite?
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Bry dej inte om att vara i paddocken alls på några månader.
Han går ju så fint i skogen som du säger.:bow:
Min häst är likadan, luften går liksom ur henne.
Precis som hon tänker " inte paddocken".
Så därför är jag aldrig i paddocken. Hon trivs inte där
och det gör inte jag heller.
Kanske jag överför negativa tankar till henne?:angel:
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Försök göra saker som DU tycker är roliga när du jobbar i paddock. Försök också ha en plan för vad du ska göra vid varje tillfälle så att du blir extra tydlig i dina hjälper. Typ - halt EXAKT vid (bokstav), precisa övergångar utan några extra steg. Jag tycker också det är roligt med rekvisita - släng ut lite prylar (koner, jackor, grenar, bommar..... - vad som finns) och gör moment vid varje "station" (ja - jag har intresserat mig för western under en period och tanken är lite åt trail-banor).
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Jag har provat att inte vara i paddocken på månader och nu rider jag
där knappt ens 1 gång i veckan.. och då fokuserar jag inget på formen utan bara att det ska vara roligt och tänka framåt, rider mycket olika vägar och tempoväxlingar.. Men det är precis som att han tycker att det är pisstråkigt..

Suck kanske bara är att acceptera att han inte tycker det är kul, eller
så är han bara oerhört envis..
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Ja, något åt trail-ban hållet kanske vore något, då får han fokusera på lite annat, använda hjärnan lite
mera. Då kanske han glömmer bort paddocken! =)
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Jepp - det kan vara en "intressehöjare". Men jag tror lite att du också tycker att det är "lite pisstråkigt" och att det inte direkt ökar hans motivation. Kan det vara så................? Typ?
Känner i så fall igen :-)
Är det förresten fuxen? SÅ FIN!
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Nja, jag gillar att jobba i paddocken, dock inte varje dag!
Men det är klart man ser ju framför sig att han ska vara omotiverad.. Man påverkar med tanke mer än man tror!

Japp, det är fuxen.. Tack så mycket, ja han är jätte fin! =D
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Du kanske kan prova att flytta över träningen till en äng/åker istället? Man kan lätt markera ut en bana med t.ex koner :)
 
Sv: Dålig framåtbjudning i paddock

Prova att ställa upp ett litet cavalettihinder som du hoppar emellanåt... mitt sto äälskar hoppning och blir superpigg då. Träna att räkna skrittsteg och galoppsprång... typ tio skrittsteg, fem galoppsprång, tio skrittsteg osv. Supersvår och nyttig övning som hästarna brukar gå i gång på!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: Lager
·
Ridning Hej! Ponnyn jag sköter och rider är redan på lite äldre dagar och är därför ofta väldigt styv i början av ridpasset. Vi brukar oftast...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Lindon
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp