Bukefalos 28 år!

Dålig Hästhållning?

G

Gulddroppe

Nu vill jag inte peka ut någon utan bara fråga vad ni anser vara helt i sin rätt eller helt galet fel?

Häst: Travnordis som gått löp men på senare tid såld som ridhäst.
Vallack.Ca 150-155mkh.

Han blir ibalnd utsläppt tidigt,ibland sen eftermiddag.Alltid täcke (samma) på sig. Går i en alltför liten hage (vet ej storlek) som består av berg,sten och liten plätt jord,söndergnagda träd.
Får i hagen knappt 2kg hö.Inget vatten.
När han rids (sporadiskt) så rids han så hpdragen att han "flåsar" av en tjej (40års åldern) som är livrädd för att släppa efter.På hemvägen är han så uppstressad så han taktar fram och löddrar,fortfarande hopdragen.

Går med en shettis kompis.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

I mina öron lät det inte som en särskilt optimal tillvaro.

Hästar är rutindjur, och vill ha sina vanor vid samma tider alltid.

Om man alltid har täcke på utan att ta av det eller lufta eller tvätta det, och huden aldrig får andas, kommer hästen att få problem med hud och hårrem.

Hagen lät inte rolig, kanske till och med farlig, och om han gnager så mycket har han nog ganska tråkigt.

Är det fodret allt han får? För det är väldigt lite i så fall.

Vatten är en rättighet, och det ska alltid finnas tillgängligt.

Ridning ska ske regelbundet eller inte alls, och inte av ryttare som uppenbarligen inte kan rida.

Tur han har en kompis.

Vem äger hästen? Är det någon du känner? Kan du prata med någon om det? Annars hade jag anmält. Men alltid prata först.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Låter väl inte så där tvärlattjo.
Tycker inte det är speciellt kul på en gård nära mig där det står tre tävlingsponnyer inne dygnet runt, för att inte vattnet ska frysa i stallet.
Finns mycket att fundera på :cool:
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Men är den mager då?den kan ju inte vara i bra skick om den får så lite hö??Ring djurskyddsinspektören om hästen är mager, annars brukar de inte kunna göra så mkt, de flesta mäter bara stallet å skiter i hästarnas skick.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Ja nu kan man inte se hullet på hästen då den alltid har täcke på sig.
En person som bor väldigt nära granne med mina föräldrar,vi har visst samma hovslagare visade det sig.Hästen har en snedväxt hov som de har lite problem med därav fick jag reda på att vi hade samma hovis.Anledningen till att jag vet allt detta jag skrev om är att så fort kvinnan ska handskas med hästen så är det mycket "liv" och mina föräldrar reagerar givetvis då och undrar vad det är frågan om. Då kan det va allt från att kvinnan ska ta in eller ut hästen eller så ska hon "rida". Ridningen blir endast om hennes svägerska kommer dit med sin häst.Funderade också på att ringa djurskyddet men som sagt det ska ju till mycket för att de ens ska bry sig och man bör ju ha lite mer "kött" på benen för att gå så långt.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Du kan maila djurskyddet i din kommun o fråga om det räcker för en anmälan i vissa kommuner är faktiskt djurskyddet engagerade. Testa går väl??
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Ja jag tänkte detsamma och har nu mailat iväg en förfrågan och beskrivit fallet ...Får se vad som svaras.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Hursomhelst så kan du ringa & anmäla att du inte tror en häst har det bra, förklara osv, så kan de skicka dit en inspektör & kolla, det är ju egentligen det bästa, då kan inspektören kontrollera stall & häst.
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Fick svar från Djurskyddsinspektören, de ska absolut kolla upp detta och hon skulle då lägga det som ett rutin besök.Fast tidigast om 2 veckor,vilket jag tycker är bra för huvudsak det kollas upp.
Risken är väl att ägaren inte är hemma dock,men huvudsak hästens kollas och förhållandena i hagen. Blev väldigt bra bemött så jag tog ett bra beslut trots allt.Lite känsligt att behöva rådfråga instanser så men vad gör man när man reagerar.Jag är inte sådan att jag anmäler till höger och vänster men när det är så uppenbart med hagen och hästen så vill jag göra något. Kvinnan(ägaren) är ett kapitel för sig men det ska jag inte gå in på här.
Tack till er som svarade och gav mig det sista krutet för att komma tillskott.:)
 
Sv: Dålig Hästhållning?

Vad skönt att de bestämde sig för att kolla upp saken, då blir det iallafall kontrollerat. Och om ägaren får ett besök kanske hon skärper sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp