Dålig hållning

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Jag har fått så dålig hållning när jag sitter ner. Och sitter gör jag mycket på jobbet. Kommer på mig själv med att sitta mer och mer framåtlutad ju längre dagen går.

När jag står och går är hållningen god. Det är just när jag sitter vid datorn som det blir problem. Huvudet och axlarna åker liksom fram och till slut får jag ont.

Jag varierar med att stå på ståbräda men vill ändå komma åt problemet.
Så, era bästa tips på bättre hållning i sittande? Hur kan jag påminna mig själv om att räta på mig?

Vi har en ergonom på jobbet och hon har hjälp till en del. Men så bytte jag kontor och fick andra förutsättningar, igen, och har inte tagit tag i att boka en ny tid..

Träna så du är mer stabil i bålen, mycket lättare att få en bra hållning då. När jag red mycket och tränade bålen så var även hållningen när jag satt mycket bättre
Precis det "tjatar" alltid naprapaten om när jag kommer med mina axel- och skulderbladsproblem. Så nu tränar jag med korta program och hantlar några gånger/vecka för att försöka hålla mig i fysisk form för att fortsätta jobba med det jag gör :) .

Träna så du är mer stabil i bålen, mycket lättare att få en bra hållning då. När jag red mycket och tränade bålen så var även hållningen när jag satt mycket bättre
Fast jag har noll problem med hållningen när jag står. Kan sitta på boll hur länge som helst (men den går inte in i kontoret jag har nu). Tror inte det är bålen som ställer till det faktiskt.

Fast jag har noll problem med hållningen när jag står. Kan sitta på boll hur länge som helst (men den går inte in i kontoret jag har nu). Tror inte det är bålen som ställer till det faktiskt.
Det är väl inte optimal sittställning på de flesta stolar.
Att det blir sämre och sämre under dagen, att du hamnar mer framåtlutad, talar väl för att musklerna blir tröttare och tröttare.
Att sitta på boll tex gör ju att man hamnar i annan vinkel med bäckenet och man kan sitta mer i sits som är mer i balans och man slipper ”hålla emot” så mkt. Har du provat sån lite sadelliknande stol?

Att hamna i det där framskjutna påverkar ju rygg och nacke och kan ge mer huvudvärk, låsningar etc.

Om jag sitter ner länge så blir jag trött i höftböjarna och behöver strecha framsida lår. Känner inte av att jag blir trött där utan just att hållningen blir sämre.

Jag gillar sadelstol eller möjlighet till att höja och sänka skrivbord/stol.

Har du möjlighet till fler korta små pauser där du reser och sträcker på dig?

Det är väl inte optimal sittställning på de flesta stolar.
Att det blir sämre och sämre under dagen, att du hamnar mer framåtlutad, talar väl för att musklerna blir tröttare och tröttare.
Att sitta på boll tex gör ju att man hamnar i annan vinkel med bäckenet och man kan sitta mer i sits som är mer i balans och man slipper ”hålla emot” så mkt. Har du provat sån lite sadelliknande stol?

Att hamna i det där framskjutna påverkar ju rygg och nacke och kan ge mer huvudvärk, låsningar etc.
Ja, jag har en sadelstol också. Varierar mellan den och den vanliga. Men jag får ont i höfterna av den.

Om jag sitter ner länge så blir jag trött i höftböjarna och behöver strecha framsida lår. Känner inte av att jag blir trött där utan just att hållningen blir sämre.

Jag gillar sadelstol eller möjlighet till att höja och sänka skrivbord/stol.

Har du möjlighet till fler korta små pauser där du reser och sträcker på dig?
Jag går ofta runt i korridoren, till skrivare, kaffeautomat osv.
Allt är höj och sänkbart, och det gör jag regelbundet. Står upp emellanåt också (får ont i vaden av att stå för mycket dock, "biverkan" av operation tidigare i år).
Sadelstol funkar en stund, sen skriker höfterna att jag försöker ha ihjäl dem.

Inser nu när jag skriver att det är mycket fel på mig :angel:

Allt är höj och sänkbart, och det gör jag regelbundet. Står upp emellanåt också (får ont i vaden av att stå för mycket dock, "biverkan" av operation tidigare i år).

Vi hade genomgång med ergonom i grupp nyligen. Det jag kommer ihåg är att man ska variera sig så ofta som var 20.e minut 😮😊
Så växla mellan att stå och sitta, men växla ofta. Kunde man jobba hemma kunde man gott ligga i soffan en stund också 😂
Sen var det viktigt när man sitter att man inte sitter med benen i 90 graders böj i höften, utan mer öppen höft, kommer dock inte ihåg varför 🙈😄

Vi hade genomgång med ergonom i grupp nyligen. Det jag kommer ihåg är att man ska variera sig så ofta som var 20.e minut 😮😊
Så växla mellan att stå och sitta, men växla ofta. Kunde man jobba hemma kunde man gott ligga i soffan en stund också 😂
Sen var det viktigt när man sitter att man inte sitter med benen i 90 graders böj i höften, utan mer öppen höft, kommer dock inte ihåg varför 🙈😄
Ja, så ofta som var 20 minut byter jag inte ställning. Men jag försöker ta en paus från sittandet var 30de.

Intressant med höftvinkel! Borde nog tänka mer på det.

Jag är faktiskt väldigt glad att jag inte jobbar som admin längre. Visserligen får jag utstå en hel del tunga lyft, osv som förskollärare men det är i alla fall stor variation och man blir inte kvar i samma position speciellt länge... :D

Jag har fått så dålig hållning när jag sitter ner. Och sitter gör jag mycket på jobbet. Kommer på mig själv med att sitta mer och mer framåtlutad ju längre dagen går.

När jag står och går är hållningen god. Det är just när jag sitter vid datorn som det blir problem. Huvudet och axlarna åker liksom fram och till slut får jag ont.

Jag varierar med att stå på ståbräda men vill ändå komma åt problemet.
Så, era bästa tips på bättre hållning i sittande? Hur kan jag påminna mig själv om att räta på mig?

Vi har en ergonom på jobbet och hon har hjälp till en del. Men så bytte jag kontor och fick andra förutsättningar, igen, och har inte tagit tag i att boka en ny tid..
Har du skärmen tillräckligt högt? En ergonom höjde min och det gjorde underverk.

Jag tycker många moderna stolar är ganska dåliga att sitt längre stunder på, nu har jag en gammal karmstol i ek från förra sekelskiftet och den är mycket bättre. Tror att det är för att den är tillverkad med mått och en utformning som baserats på lång praktisk erfarenhet och inte som nu när saker "designas".

Men träning är nog det viktigaste.

Senast ändrad:
För mig trillade poletten ner när vår senaste ergonom helt sonika strök alla idéer om en korrekt hållning. Ingen statiskt hållning är bra över 8 timmar, oavsett hur "korrekt" den är. Sitt och stå hur rakt, hängigt, snett eller vint du vill, så länge du inte fastnar i en och samma position.

Hon insåg också att min hyperergonomiska kontorsstol faktiskt inte passar mig. Inställningarna räcker inte till. Så istället för att tvinga fast mig i en halvbra position så strippade vi ner stolen till absoluta basics, bort med allt vad stöd heter. Nu har jag en stol som visserligen inte hjälper mig något nämnvärt men som tillåter att jag jazzar runt och rör på mig utifrån vad min kropp behöver. Och så länge jag gör det så spelar stolen faktiskt inte någon större roll.

Träna för styrkan skull så kanske du slipper förhoppningsvis ha ont :)
Inte bara core alltså

Annars är det väl det du redan gör. Pauser, stå upp, annan stol, balansplatta.
Ser du bra på skärmen? Terminalglasögon kanske?

Träna för styrkan skull så kanske du slipper förhoppningsvis ha ont :)
Inte bara core alltså

Annars är det väl det du redan gör. Pauser, stå upp, annan stol, balansplatta.
Ser du bra på skärmen? Terminalglasögon kanske?
Det är kompartmentsyndrom i benen och inflammationer i höfterna. Går till sjukgymnast men det hjälper inte mer än tillfälligt. Tränar styrka minst tre dagar i veckan och "vanlig motion" utöver det. Tror ärligt talat inte att det är brist på styrka som är problemet. Det är nog snarare att det blir statiskt..

Liknande trådar

• Skulden av att ha det bra
  • Ryggont
  • Separation
  • Problem med sjukvården..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat