Bukefalos 28 år!

Dålig i magen

Linduzz

Trådstartare
Vår lille valp på 17veckor är jätte dålig i magen.
Han har varit dålig i magen i tre dagar, har inte ätit nått annat än sin mat.
Han behöver gå ut med ca 2½ timmas mellan rum, även på natten.
Det bara (bokstavligen talat) sprutar ur honom när han sätter sig och efter det sätter han sig två gånger till och "bajsar" vatten typ.

Nån som har nån ide om vad detta kan vara? Och vad vi kan göra åt det?
 
Sv: Dålig i magen

Vad ger ni honom för kost? hur ser hans dagar ut annars vart sover han hur trygg e han??
 
Sv: Dålig i magen

Ta bort den vanliga maten. Köp hem och ge honom lite asidofilus (stavas det så?). Vänta några timmar och se om det hjälper. Sedan kn du börja ge t.ex. lite välling, kokt ris.
Men så fort du märker att han blir allmän påverkad tycker jag du ska åka till vet. Det är ju trots bara en liten valp du har och de är inte lika motståndskraftiga som vuxna.
 
Sv: Dålig i magen

Han äter nått som heter Robur (kommer inte ihåg exakt vad det heter). Det har han ätit sen han började äta foder.

Hans dagar består väl av promenader, busa med våran andra vovve oså.
Han brukar sova i sin hundsäng i vårat sovrum, Han sover i den hela nätterna utan ett ljud.
Han är väldigt trygg både inne och ute hos oss.

Har inte märkt nått som skulle påverka honom. Han är sig själv. - Förutom att han är så dålig i magen dom här dagarna.
 
Sv: Dålig i magen

Vad är asidofilus? Har aldrig hört talas om det. Och var hittar man det?

Blir han inte bättre snart så åker vi naturligtvis in till vetrinären med honom.
Han är sig själv iallafall, pigg, glad, lekfull - förutom att magen inte är som den skall.
 
Sv: Dålig i magen

Köp hem Resorb Junior med rismjöl. Har numera alltid det hemma. Det är vätskeersättning. Kokar upp det med en liten liten bit buljongtärning och ger honom det efter 1-2 dagars fasta om han har blivit dålig.

Men en valp som har varit dålig ett tag hade jag gett det till direkt.

Sist fick jag även ge min hund koltabletter, han hade förmodligen fått i sig något i stallet, vad vet vi inte.
 
Sv: Dålig i magen

En slags filmjölk. Säljs i vanlig mataffärer. en halvliter med skruvkork brukr det vara. Jag använder det alltid till mina magsjuka hundar, brukar göra susen!
 
Sv: Dålig i magen

En slags filmjölk. Säljs i vanlig mataffärer. en halvliter med skruvkork brukr det vara. Jag använder det alltid till mina magsjuka hundar, brukar göra susen!

Inte alla vuxna hundar som tål det dock. Min hund spyr värre om jag ger honom någon mjölkprodukt överhuvudtaget. Men vissa fungerar det super på.
 
Sv: Dålig i magen

Okej, Skall titta på båda alternativen som jag fått här och hoppas på att det bir bättre!
 
Sv: Dålig i magen

Åk till veterinär istället för att mixtra själv, uttorkning är inte att leka med.
 
Sv: Dålig i magen

Håller med föregående "talare", ta kontakt med veterinär för säkerhets skull angående ev uttorkning.

Vi fick med oss Robur hem till vår valp, men med order om att snarast vänja över henne på Doggy junior eftersom Robur är väldigt kraftigt för små valpmagar. Vår valp blev också lite lös i magen vilket avhjälptes med morotspuré (barnmat) på burk. Vi har också gett henne lite A-fil vilket hon tycker är smaskens och är bra för magen.

Tips: försök få över din valp på ett lite snällare foder.
 
Sv: Dålig i magen

Jag skulle ha fastat valpen 1 dygn och bara gett vatten då.

Sedan välkokt ris + hackade fiskbullar i små portioner några dagar och även diarsanyl för att återställa balansen i magen.
Fri tillgång på vatten, åtminstone under dagtid.

När valpen stabiliserat magen så fasar man sakta in torrfoder i kosten under några dagar innan man bara ger torrfoder igen.

Om hunden inte stabiliserar magen någonting alls på ca 3 dagar med ris & fiskkosten, så skulle jag ringa veterinär.

Så länge valpen är pigg och glad är det ingen överhängande fara.
 
Sv: Dålig i magen

Men kan han verkligen bli dålig i magen utav det bara sådär när han har ätit det hela tiden och aldirg varit dålig i magen utav det?
För mig låter det lite knepigt..
 
Sv: Dålig i magen

Okej, Diarsanyl? Vart hittar man det?

Han har fri tillgång till vatten, förutom om natten.

(Inatt har han varit mkt bättre imagen, behövde bara gå ut en gång vid två tiden sen vid morgon rastningen så såg avföringen mkt fastare ut.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 460
Senast: Tarnin
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: annaovega
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 680
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 847
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp