Dålig i magen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Charlotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 655
C

Charlotte

Min häst har varit dålig/lös i magen en kortare tid. Jag tror att det måste ha och göra med att ensilage som vi får, är så blött. Sen så äter hästarna det här blöta ensilget ute i hagarna oxå. Vet inte om det är en dum idé.
Mina frågor är: Är det bra att ge hästar blött ensilage?
Kan man kräva, av han som vi hyr boxen av, bättre ensilage?
Och vad kan jag göra så min häst blir bättre i magen?

Sv: Dålig i magen

Klart hästar kan äta blötare ensilage. SLU gjorde en forskning på hästar och ensilage. Dom kom fram till att den största anledningen till lösa magar var att hästar oftast i och med ensilage fick en för liten giva.

Hur mycket äter din häst egentligen ? Hur länge har den varit lös i magen ?

Sv: Dålig i magen

Han står på fri tillgång, äter hela tiden. Han har nog varit lös 2 veckor kanske. Tänkte att han kanske måste vänja sig med det lite blötare ensilaget, att det är därför han är lös. För det var inte så här blött tidigare.

Men det är alltså ingen fara att ge dom blötare ensilage även fast det har varit så varmt. Tänkte att det kanske bildas bakterier i värmen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Malva1978
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 013
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 205
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka