Dålig mage

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dezz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 331
D

Dezz

Hej!

Har en shettis som är så hemskt dålig i magen. han är avmaskad och gå inte på mågot krafigt bete.. är lite osäker på vad det kan vara som osakar detta.. Finns det någon som vet??
och kan man ge honom något för att få hon bättre i magen??

:confused::confused:

Sv: Dålig mage

det beror ju helt enkelt på omständigheterna.
Du får ju berätta mer om någon ska kunna sig på en gissning.
Vad äter han? Är han stressad? Hur ser "bajset" ut? rids/körs han mycket? Har han haft symtom till någon sjukdom? Att hästar är dåliga i magen kan bero på mycket.

Ett bra tips i början är att kolla upp så att fodret är i bra kvalite.

Hjälper det inte efter en tid, kontakta veterinär å rådgör. Att rådgöra är gratis..

Det finns en sak man kan ge hästar för att de ska få bättre mage.
eller rättare sagt tre saker..

1. Foderjäst (finns på Lantmännen Granngården i hink)
Det hjälper, men ha tålamod.

2. Krafft har någon i små burkar som heter mag och tarm,
detta ska vara något likanande som foderjäst fast det är kraffts egna. finns också på Lantmännen Granngården.

3. Fiberplex. Det är eclips biofarm som tillverka detta.
är också någon typ av foderjäst som är bra vid kroniska matsmältningsstörningar. finns också att köpa på lantmännen G$
ranngården.

Är det matsmältningsproblem din häst har kan något av detta hjälpa. men prova bara en sak i taget om du provar. Och det kan ta tid innan det fungera för att magen ska hinna vänja sig vid detta. Vilken som är bäst vet jag inte. Foderjästen är billigast. Men på min häst fungerar mag och tarm bäst (kraffts) hon har hemsk diaré om hon inte äter detta. veterinären hittar inget fel. Mer än att han tror att det kan vara ett sammanband med att hon lätt få kolik om hon inte får foder tillräckligt ofta. (märks vintertid).

Har det uppkommit nu i det senaste?

Jag tänkte bara att det är ju många som har problem med ekollon nu. Det kan de ju bli dåliga i magen av.

Nu har vi ju inte haft honom speciellt länge bara ett par månader men han har blivit mycket sämre i magen. just nu rinner det ur honom. :(

Han är pigg och glad och verkar inte störas speciellt mycket av det utan busar runt i hagen som vanligt.. han har inte tillgång till ekollon så det kan inte bero på det..

Jag ska ta och åka förbi och köpa lite av foderjäst och se om det hjälper och annars får jag nog ta och ringa en vet.

Han har tillgång till bra mat, han äter samma saker som min islänning och han är ok i magen..

egentligen har han ätit samma sak hela tiden hos oss men det är bara nu de sista dagarna som det har börjat rinna ur honom.. han rids ett par gånger per vecka och är då alltid glad och pigg..

tack för era svar..

Sand ?
Början till Fång ?
En shettis behöver inte äta lika mycket som en islänning.
Det har jag minsann fått lära mig:crazy:

Hej från hambo

ja det är klart att han inte ska ha lika mycket mat som isisen men de går båda på lösdrift och har alltid gjort det så han är van vid ganska mycket mat..
:angel:

Han var väldigt tjock när han kom till mig.. nu är han lite mindre och får röra på sig mycket mer än innan. så det kan ju iof vara det som spökar oxå..

Min tänke är lite såhär, det är en shettis, och de äter ju som bekant det mesta. Nu på hösten tryter gräset och hästen äter kanske annat i hagen än gräs, som kanske inte är helt bra för magen. Filmjölk kan ibland räcka för att snabilisera megen. Är det a-fil de ska ha?
Får hästen i sig fiber nog? Hoppas lillpållen blir frisk!

Jag hade en ponny för länge sen som ALLTID blev dålig i magen när man tog in dem efter sommaren och började stödfodra, vet än idag inte varför.

Men iallafall, jag fick rådet av en vetrinär och de följande åren hade han inget krångel alls med magen.
Första fem dagarna så blandade jag i A-fil (Tussilago var inne på det) i hans mat, en liter om dagen så att bakteriefloran kom i balans sen så kunde han äta som vanligt tills nästa höst igen :crazy:

Det är ju värt ett försök kanske?

Om det inte funkar eller om du ser tecken på att han börjar bli uttorkad (händer ju lätt vid längre anfall av diarre) så tycker jag absolut att du ska ta upp en vetrinär!
Lycka till!

hur har det gått har han börjat bli lite bättre i magen eller är han fortfarande lös?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
621
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 396
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka