Dålig radiomottagning?

Urigurien

Trådstartare
Vad kan man göra för att få bättre mottagning i radion? Bor i lägenhet på bottenplan.

Tips och råd - handlar det om att köpa nån pryl, eller rigga nåt extra snöre eller vad kan man göra?

Taxam för idéer & erfarenheter......!

Sv: Dålig radiomottagning?

Koppla in radion till radiouttaget i lägenheten. (Finns oftast precis jämte tv-uttaget.)

Finns också externa antenner med förstärkare. Fick skaffa en sådan till lilla tv:n när det blev digitalt. Borde ju funka till radio också.

Men jag gjorde det och det blev inte bättre? Kan man göra fel? (kopplade in i väggen i lägenheten alltså...)

Men jag gjorde det och det blev inte bättre? Kan man göra fel? (kopplade in i väggen i lägenheten alltså...)
Njae, du har säkert kopplat helt rätt MEN det finns inget som säger att ditt antennuttag faktiskt innehåller några vanliga analoga rundradiokanaler.
Någon gång strax efter tidernas begynnelse, när hela konceptet med centralantenn började bli vanligt, så distribuerades i fastighetskabeln helt enkelt en återutsändning av det som den centrala mottagarantennen på taket tog emot. Två, sedermera tre, tv-kanaler och fyra radiokanaler. Det blev smidigare för lägenhetsinnehavaren som inte behövde böka med egen antenn, och ofta även bättre signal eftersom fastighetsägaren kunde kosta på sig en stor (läs: känslig och bra) centralantenn. Det behövdes ju bara en. Så småningom började satellit-tv-kanaler bli efterfrågade, och med några enkla tekniska tricks blandades även dessa in i kabeln tillsammans med de vanliga marksända. I samma veva kom förstås olika typer av mer eller mindre avancerade åtkomstspärrar och betalsystem, som med mer eller mindre genialitet kunde åsidosättas. ;)
Idag kan fastighetskabeln innehålla precis vad som helst, och det är mer undantag än regel att någon del av signalen kommer från en antenn på taket. I praktiken är det kabeltv-bolaget, i samråd med fastighetsägaren, som bestämmer vad som skall finnas i din kabel. I somliga fastighetsnät finns SR:s radiokanaler, i andra nät inte.
Så, sammanfattningsvis, kan du ha gjort helt rätt men utan resultat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
682
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 936
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 982
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka