Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

E

endora

Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser.

Blev absolut överlycklig när min 14 åriga medryttare och hennes mamma bestämde sig för att ta min ponny på foder. Dels för att tiden och pengarna för tillfället inte räcker till, men framförallt för att medryttaren rider min häst helt super-bra och dom är ett väldigt fint par.
Hon kan även göra det jag inte kan, vilket är att tävla min ponny, som visar stor kapacitet inom hoppning och dressyr.
Match made in heaven, tyckte jag och allt var frid och fröjd.
Det var redan från början sagt att jag skulle fortsätta vara med i bilden, ta hand om hästen när dom åker bort på semester, rida någon gång ibland (självklart betala) osv.

Så fort ponnyn landade i det nya stallet förändrades stämningen helt. Nuvarande fodervärden (unga tjejen) fick plötsligt en "jag vet bäst"-attityd och så fort jag försöker prata med henne känns det som att prata med en vägg.
Mamman ger henne otroligt mycket ansvar för hennes ålder, vilket gör att en stor del av kontakten går mellan henne om mig.
Jag anser att målsman har yttersta ansvaret, och ska verkligen en 14 åring som aldrig haft häst vara så "självständig" när det kommer till hanteringen av en häst?

De första 3 dagarna var jag med i stallet. Såg till att hästen kom till rätta ordentligt, hjälpte till att plocka och sortera grejjerna osv.

Som sagt kände jag redan här en stor förändring i relationen mellan oss. Det var som om det blev ett tydligt "makt-skifte" och vad jag såg som råd eller tips tolkade hon som tillrättavisningar och som att jag "kollade upp" henne.
Jag menar på inget sätt att lägga mig i, men när jag för andra gången hittar ett balsnöre i hästens mat och när jag ser att han inte dricker utan att någon gör något så måste ju jag säga till om dessa saker, annars skulle väl inte jag ta mitt ansvar som hästägare?
Efter dessa tre dagar tänkte jag att om jag tar första steget och backar, låter rollen som "fodervärd" sjunka in så kanske hon känner sig säkrare på sig själv och därmed inte känner sig hotad av mig.
Vi har alltid kunnat sammarbeta och jag har tyckt att hon varit en jättegullig och duktig tjej.
Efter en vecka åkte jag åter ut till stallet för att hovlslagaren skulle komma ut. Tanken hade varit att tjejen skulle ta emot hovslagaren själv utan vuxen i närheten. Eftersom att jag vet att hästen kan bli orolig vid skoning skulle jag uppskattat om en vuxen (förutom hovis) var närvarande.

Vid det här tillfället kommer det även fram att hon slutat ge hästen en viktig sak i hans foderstat som jag sagt flera gånger att jag tycker det är väldigt viktigt att han fortsätter med. Jag berättar för henne att det gör mig väldigt ledsen att hon slutat med detta, och att jag vill att han fortsätter att äta det. Erbjuder mig även att skicka info om just varför det är bra att ge.
Då uppstår diskussion och hon ska då berätta för mig "varför han inte behöver det" och att hon inte vill ge det osv. Antagligen för att det är jobbigt att förbereda.

Det här var lite droppen för mig och jag kände att det var dags att ta ett samtal med tjejens mamma.
Hon tyckte helt klart att jag la mig i förmycket, jag framförde att jag upplevde att dottern inte lyssnade på vad jag hade att säga och alltid skulle säga emot och samtalet slutade fredligt då vi båda vill försöka.
Kände mig lite bättre efter det och mamman hade lovat höra av sig efter en vecka för att berätta hur det går, då pratade vi ien timme och det kändes jättebra.

Det gick två veckor utan besök, men väcks sen på morgonen av att hästen fått kolik. Jag blev inte så glad när jag hörde att han tydligen druckit dåligt under några dagar (någon ting jag bett dom se upp med, då koliken kommer som ett brev på posten, men då fått känna mig tjatig och överbeskyddande).
Åker dit i snöstormen och finner att hästen inte har några broddar. Det är massa snö och isfläckar uten och det jag får som svar när jag säger att hon kanske borde fundera på att brodda är "men jag vet ju inte vart dom ligger". Ren arrogans uppfattade jag det som.

Trots behandlig blir hästen sämre framåt kvällen, och i boxen står en väldigt kall och skakig häst. Vi försöker fixa djurambulans (tanken hade tydligen varit att hon skulle ringa runt själv) och får tag på en kille.
När jag står och klappar på min sjuka pålle känner jag att hans övre täcke är genomblött och hans undre täcke är helt fuktigt på sidorna. Schysst att låta en sjuk häst stå med fuktiga täcke.

Även fast jag vill lite på henne så blir ju tanken såklart ; "Hur har det sett ut alla andra dagar?" eftersom jag märkt något knasigt varenda gång. För mig är det väldigt viktigt att kommunikationen mellan mig som ägare och fodervärd fungerar bra och att vi har en bra relation.
Det jag känner framför allt är att hon är fjorton och har aldrig haft egen häst, och då är det nog lätt att man glömmer små men ändå så viktiga detaljer.
Sedan var tydligen tanken att jag skulle hänga med i ambulansen. Bara jag och hon. Om jag skulle följa med så skulle det vara för att jag brydde mig om hästen, inte "istället" för någon annan. Så står man där med ansvar får både en häst och ett barn.

Sedan blir det snack om att ambulanser bara har plats att ta med en person, och då är det jag som ska åka och sen fundera på hur jag ska ta mig hem från kliniken som ligger i ett helt annat län mitt i natten. Kändes bara så fel.

Hästen verkar må toppen för övrigt. Busar i hagen och har börjat bygga muskler. Tack gode gud för det. Den vardagliga skötseln är det inget fel alls på, det jag oroar mig för är de små grejjerna som i slutändan kan bli så stora.
Det som händer när en vuxen inte är med och håller ett extra öga och när en så ung tjej får så mycket ansvar på sig, som hon inte verkar kunna hantera.

Jag är också väldigt ledsen över att det blivit som det blivit mellan oss. Hon tar varje chans att tillrättavisa mig och när jag på ett schysst sätt påpekar något som är uppenbart fel (blöta täcken, dricker inte, ändringar i foderstaten, varmt ben, inga broddar, att han blev jagad från maten det första dagarna) möts jag bara av att hon säger emot.
Det gör i sin tur att jag tror att hon inte uppmärksammat dessa saker och jag blir orolig och inte kan slappna av. Hon tycks gå igenom någon besserwisser-fas då hon tror sig veta bäst om allt.

Jag önskar att kontaken kunde vara mer mellan mamman och mig. Vill tillägga att mamman är väldigt vettig och att jag alltid tyckt bra om dottern, därför skulle jag gärna vilja hitta ett sätt att få det att fungera på.
Har försökt prata med tjejen också, berättar att jag inte alls menar att lägga mig i eller tillrättavisa.
Att jag tycker att hon är superduktig och att hon gärna får fråga mig om hon undrar något gällande hästen. Men jag verkar vara det sista hon vill fråga.
Känner någon igen i min situation? Kom gärna med egna paraleller. Berätta gärna vad ni tycker, ägare som fodervärd.

Har tappat perspektivet lite, så ibland vet jag inte ifall jag överreagerar eller ifall oron är befogad.

Tack snälla ni för hjälpen på förhand!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Jag kan förstå hur du tänker men min spontan reaktion är att du måste skaffa lite skinn på näsan.;) Det är ju fortfarande din häst! Vad står det i avtalet? Det är svårt att råda dig ordentligt utan att veta vad där står.
Om du upplever ett sådant obehag så hade jag nog varnat att om det inte blev bättre så får avtalet sägas upp och under tiden letat efter en annan fodervärd.

Har ni suttit och pratat alla 3?
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Tack för ditt snabba svar. Nej, det har vi inte. Det blir nog däremot nästa grej.
Man blir ju helt snurrig när man hamnar i en sån här situation, tappar som sagt perspektivet helt.
Min häst är, självklart, otroligt viktig för mig och tanken på att han står med blöta täcken gör mig galen.
Det är svårt att försöka ha ett samtal med en 14åring, när jag tar i lite hårdare så att hon ska lyssna på mig så tror jag mamman uppfattar det som att "jag skäller ut henne". Vilket metod jag än försöker med får jag liksom ingen respons.
Lite känsligt också, att ringa till mamman och bara "Din dotter har en attityd som inte är att leka med" (som läget faktiskt är).
Då blir det ju lätt att man går in i försvarsställning.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ett samtal på tre där du lugnt förklarar att det inte är acceptabelt att det slarvas i den vardagliga skötseln. Du har litat på dem och överlämnat din häst till dem, det är ett förtroende de måste förvalta.

Hur har ni avtalat gällande veterinärkostnader? Står fodervärden för ambulansfärden nu? (Eftersom koliken troligen kom sig av att de inte lyssnade på dina instruktioner och slarvade med vattning.)
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Jag tycker att ni ska ta ett trepartssamtal. Berätta som det är, att du känner att det börjat gå fel i er kommunikation och att du vill lösa det innan det går för långt och du känner dig tvungen att ta hem hästen. Be dem berätta hur de vill bli bemötta av dig när du har åsikter eller kritik och att du faktiskt är väldigt nöjd över ridningen och vardagsskötseln. Sedan kan du ta upp de saker du verkligen tycker är viktigt och förklara VARFÖR det är viktigt.

Säg också att du skulle vilja ha mer kontakt från mammans sida eftersom dottern uppenbarligen inte lyssnar på dig och blir det inte ändring så känner du att du måste bryta samarbetet vilket skulle vara negativt för er båda.

Sedan tror jag att du måste backa undan en del när det gäller mindre viktiga saker, varför inte kolla med mamman om det är o.k att du är med när han skos istället för att ta för givet att tjejen vill ha sällskap. Antagligen ser hon det som ett misslyckande att du inte litar på henne.

Det är sannerligen en svår balansgång när man känner ett stort ansvar men ändå måste hålla sig lite på sin kant för att ge den mindre erfarna lite handlingsutrymme. Jag hoppas ni löser det!
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ja absolut och så är det ur allas perspektiv. Jag hade nog som jag sa innan, gett det ett nytt försök genom att i lugn och ro försökt att prata alla 3 och sen hade jag nog hållit mig undan ett par veckor eller så. Om inget hade blivit bättre sen vid ett nytt återbesök så hade jag sagt upp kontraktet och tagit hem hästen.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ja abslout. Det är där det blir svårt. Dagen innan han skulle skos skickade jag ett sms till mamma där jag frågade om det var okej att jag dök upp när hovlagaren är där. Fick svar att det var grönt.
Jag har verkligen försökt att ge dom chansen, men det blir så himla svårt när man upptäcker så mycket fel. Jösses, tänk om han skulle halka och skada sig! Jag skulle ju bli helt tokig om han gjorde det för hon inte orkat brodda.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ja absolut och så är det ur allas perspektiv. Jag hade nog som jag sa innan, gett det ett nytt försök genom att i lugn och ro försökt att prata alla 3 och sen hade jag nog hållit mig undan ett par veckor eller så. Om inget hade blivit bättre sen vid ett nytt återbesök så hade jag sagt upp kontraktet och tagit hem hästen.

Låter mycket vettigt. Saken är den att vi kom överens från början att jag skulle fortsätta vara med på ett hörn. Så jag skulle gärna hälsa på en gång i veckan, som överenskommet.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ett samtal på tre där du lugnt förklarar att det inte är acceptabelt att det slarvas i den vardagliga skötseln. Du har litat på dem och överlämnat din häst till dem, det är ett förtroende de måste förvalta.

Hur har ni avtalat gällande veterinärkostnader? Står fodervärden för ambulansfärden nu? (Eftersom koliken troligen kom sig av att de inte lyssnade på dina instruktioner och slarvade med vattning.)

I avtalet står det att dom står för all veterinärvård under tiden de har honom, så det hoppas jag verkligen.
Jag bara önskar att mamman var med i stallet oftare.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Eftersom underåriga inte får underteckna avtal så antar jag att det är mamman som skrivit under fodervärdsavtalet? Isf är det mamman som är ansvarig för hästens skötsel och välbefinnande, och det är alltså mamman jag tycker att du ska vända dig till. Prata med mamman, och sedan är det mammans uppgift att se till att vidareförmedla det till dottern (som ju ändå gärna kan vara med i samtalen).

Svårt att ge konkreta råd i övrigt när man inte vet exakt vad som står i ert kontrakt, men helt klart så tycker jag att du ska se till att prata ut och reda ut saker och ting med mamman och tjejen, och om de inte förstår så har du ju alltid möjligheten att säga upp kontraktet.

Visst kan man tycka att en "egen" häst är mycket ansvar för en 14-årig tjej, men jag var 16 när jag fick min första häst, och mina föräldrar var näst intill aldrig med i stallet (men jag hade jätteduktigt folk omkring mig i stallet som alltid hjälpte mig).

Var de informerade om att hästen kunde vara orolig vid skoning? (är ju inte alltid så lätt att veta/ana annars..)
Visste de att du vill att hästen ska gå broddad? (jag har själv broddat mina hästar vid ytterst få tillfällen om jag inte rider dem, vill inte riskera broddskador i hagen pga bus)
Finns det ingen annan kunnig person i det nya stallet som kanske kan berätta hur den personen uppfattar skötseln av hästen?

Har själv haft hästar på foder (både mina egna som lånats ut och mina egna, sålda, uppfödningar som jag lånat tillbaka) och har försökt att styra så lite som möjligt hur mina ska skötas (sålänge de mår bra) och har även ändrat foderstater osv på de jag lånat in (men noggrannt uträknade för just den hästen i just det arbetet). Får man ansvar och förtroende så lär man sig att ta det ansvaret (med lite hjälp). Vet även att man som ägare har en tendens att se småsaker man inte själv skulle gjort som något större problem än de egentligen är (av egen erfarenhet)


Känns som mitt svar blev snurrigt...:crazy:
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att detta kommer att fungera i längden. Det handlar om att mamman inte verkar ta sitt ansvar, att det faktist innebär att hon får hålla efter dottern, eller så är inte dottern mogen nog att ha häst. Det är DIN häst, och dina regler gäller ju, även om dottern såklart också ska ha inflytande över foderponnyn.
Finns det ingen pappa med bilden som kan avlast mammans arbete med dottern lite?
Nja, hade jag varit du hade jag nog börjat se mig om efter en annan fodervärd, finns nog många duktiga ryttare med hästerfarna och engagerade föräldrar. Jag vill inte måla fan på väggen givetvis och hoppas du kommer fram till en bra lösning!
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

*kl*Skulle se till att man kunde sitta ner och prata alla tre,i min värd så är det rimligt att man vill vara med att bestämma om sin egen häst.En 14-åring kan vara duktig men backup måste finnas från föräldrarna till 100% det är en levande varelse och ingen leksak.Går det inte komma överens så skulle jag häva avtalet på stört,finns många duktiga ryttare med engagerande föräldrar.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Jag tycker att du borde sätta dig ner och prata med din fodervärd
och säga det du redan har sagt här i forumet, men börja med "Jag
tycker att du är jätteduktig på många sätt.." och säga vad hon är
BRA på, och sedan tala om för henne vad du vill att hon ska
bli bättre på och varför.

Många som har svårt att ta till sig kritik och gärna vill veta bäst är
oftast lättare att övertyga om man börjar med att lyfta fram deras
bra sidor. Ofta strävar ju folk efter att vara riktigt duktiga, och om
hon får veta att du tycker att hon redan är duktig men har en del
kvar att lära så kanske hon börjar arbeta för att få dig att tycka att
hon är ännu duktigare. De flesta människor vill ju faktiskt inte vara
otrevliga och "besserwissriga", även om de är det, för helst vill de ju
att folk ska tycka att man är duktig.

Annars är det ju faktiskt din häst, och det är du som bestämmer.
Tycker du inte att det funkar så kanske du måste byta fodervärd.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Kanske be mamman att påminna dottern lite mer om "småsakerna", kanske även ta lite mer ansvar så inte dottern får allt ansvar.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

hade jag varit i dina kläder. hade jag pratat med både mamman och dottern samtidigt, om just detta att du tycker ni har tappat kontakten och att du tycker inte att du blir tagen på allvar (vilket jag misstänker att du tycker om jag tolka de hela rätt)
Och så självklart lyssna på vad dom tycker. och så hade jag gett dom ett ultimatum att jag vill se en förbättring på en månad om jag inte gjort det så hade jag tagit tillbaka hästen och hittat en annan fodervärd.
För det är inte meningen att hästen ska lida för att 14 åringen är i någon typ av "trots" ålder. (som jag tycker att det verkar som)
hoppas det löser sig till det bästa för alla sånt här kan inte vara roligt alls
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

hm:devil: jag vet inte hur jag ska utrycka mig men jag sitter i ungefär samma sitts som du men det tunna bandet som var mellan mig och foderbandet har klippts av helt. Fodervärden är en vuxsen kvinna, men tro inte att det gjorde saken bättre. Tvärt om jag har inget att säja till om.
Allt jag gör och har gjort med hästen är FEL och allt hon gör och vet om hur man rider och sköter hästen är RÄTT.Punkt slut.
Nu blev det så att hon han säja upp avtalet innan jag gjorde det (pga hon inte har tid) men vi har fortfarande 4mån uppsägnings tid som han i stort sätt bara står hos henne för att hon inte har tid att rida och hon vill inte ha hjälp av mig. Så nu får jag tillbaks min häst som ett brev på posten om några månader och har ingen aning om hur han är och det som ger mig mäst magont är att jag inte har en aning om hur han har det nu:confused::cry:
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Hej alla snälla som kommit med god råd och tips! Tack!
Som situationen har utveklackats och som läget är just nu finns nog tyvärr inget att göra.
Mamman skäller på mig för att jag är "otrevlig" mot tjejen och "måste behandla henne som en människa". Antagligen har hon svårt att tänka sig att en 14årig tjej kanske inte vill bli påmind och tillsagt och tycker att "jag vet minsan bäst". När hon sen kommer hem till sin mamma och spyr galla över mig som är det dotterns ord som räknas.
Jag föreslog att igår att vi skulle ha ett samtal allihopa vilket mamman inte var så sugen på. Hon "visste inte ifall det skulle vara värt det".
Senare på kvällen fick jag en tydlig känsla av att nej, det här fungerar nog inte, och ringde och sa upp kontraktet.
Skulle gärna ta hästen på en gång men dom verkar vilja ha sin 2 månader. Jag Vill inte bryta kontraktet.
Stackars lilla pållen står fortfarande på klinik och bli nog kvar i helgen.
Frågan är bara hur jag ska gå tillväga under dessa två månader. Känns som om det fortfarande behövs ett samtal och jag oroar mig verkligen för den dagliga skötseln.
Jag förstår helt ärligt inte hur hon kan tro att jag beter mig så pass illa mot hennes dotter, speciellt då jag verkligen haft tålamot och anstängt mig så att hon inte ska känna att jag tjatar och gnäller.
Det är något som verkligen gör mig ledsen.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Kan du kanske prata med stallägaren och be denne hålla lite koll på hästen? Och nog måste du få ha möjlighet att åka och titta till den lite då och då.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Fy vilken tråkig sits du har hamnat i:(

Jag fattar inte hur man tänker när man struntar i saker som kanske visserligen är små men så otroligt viktiga!
Herregud ingen häst varken sjuk eller frisk ska ju gå med blöta täcken:mad::cry:

När jag har haft hästar på foder så har det varit självklart för mej att fråga efter ägarens åsikt, oberoende om det gäller skoning (jag vill helst ha guldskor på vintern, men endel vill inte det) foder, hur hästen ska täckas till utevistelse och ridning/träning/tävling och hantering.

Enda gången det har blivit "problem" var när en hästägare och jag hade väldigt olika åsikt om vad som var vintertäcke, hon menade att ett regntäcke med bomullsinsída var vintertäcke, hästen frös och jag tog ett av våra vinter täcke och lade på, ägaren tyckte jag var konstig som inte hade "rätt" täcke på:angel:

Jag tror att många som tar häst på foder inte inser vad det innebär, (många som lämnar ut på foder med) det är enligt mitt tycke alltid ägaren som har sista ordet!

Tråkigt att du fått säga upp avtalet, men det är nog det bästa, hoppas verkligen du hittar en fodervärd om kan ta hand om din häst på bästa sätt och att han snabbt blir frisk igen.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Kan du kanske prata med stallägaren och be denne hålla lite koll på hästen? Och nog måste du få ha möjlighet att åka och titta till den lite då och då.

Ja, precis, det kommer jag definitivt att göra. Hon verkar vara väldigt vettig. Och ja, stallet ligger ganska nära och jag kan säga att jag kommer vara där mycket mer nu än tidigare..
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 176
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp