Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Fy vilken tråkig sits du har hamnat i:(

Jag fattar inte hur man tänker när man struntar i saker som kanske visserligen är små men så otroligt viktiga!
Herregud ingen häst varken sjuk eller frisk ska ju gå med blöta täcken:mad::cry:

När jag har haft hästar på foder så har det varit självklart för mej att fråga efter ägarens åsikt, oberoende om det gäller skoning (jag vill helst ha guldskor på vintern, men endel vill inte det) foder, hur hästen ska täckas till utevistelse och ridning/träning/tävling och hantering.

Enda gången det har blivit "problem" var när en hästägare och jag hade väldigt olika åsikt om vad som var vintertäcke, hon menade att ett regntäcke med bomullsinsída var vintertäcke, hästen frös och jag tog ett av våra vinter täcke och lade på, ägaren tyckte jag var konstig som inte hade "rätt" täcke på:angel:

Jag tror att många som tar häst på foder inte inser vad det innebär, (många som lämnar ut på foder med) det är enligt mitt tycke alltid ägaren som har sista ordet!

Tråkigt att du fått säga upp avtalet, men det är nog det bästa, hoppas verkligen du hittar en fodervärd om kan ta hand om din häst på bästa sätt och att han snabbt blir frisk igen.

Ja visst!! Och komma med ursäkten "Men det är bara för att jag promenerat med honom så mycket i snön". Jaha, men byt täcke då ! Men det fick jag köra. Då hon sen inte ville gå och hänga upp det blöta täcket så fick jag göra det med. Schysst mot hästen liksom.
Verkligen tråkig situation.
Det som du berättar om när det gäller täckena handlar ju om att man har olika åsikter. Men då ska man ju alltid se till hästens bästa, och fryser den ska den absolut ha ett tjockare täcke. Lustigt att folk kan vara så principfasta.
Det här hade ju gått att fixa om det hade gått bra att prata med tjejens mamma, men icke.
Helst skulle jag som sagt ta hem hästen på en gång men vill inte bryta kontraktet.
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

vad står det i kontraktet då? om det bryts har du rätt att ta hem hästen med omedelbar verkan..

problemet är ju om det är ett standardkontrakt för där står det ju inte med sådana speciella grejer som att "hästen skall utfodras med foderX dagligen"..
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Intressant läsning!

Tonåringen behöver ett ordentligt samtal, du måste påpeka bestämt att det är DIN häst och hennes ansvar att han mår bra, att kontraktet hänger ju faktiskt på henne/det. Och som nån annan skrev, ha ett samtal med båda tillsammans, det brukar ha en bra effekt för då kanske fjortonåringen inser att hon betett sig väldigt barnsligt och egoistiskt, en häst är ju ingen leksak..

Sen måste jag säga att jag är lite imponerad av dig hur vuxen och lugn du är, att du ger henne så fina chanser att forts. ta hand om din häst! Men var mer bestämd med vad du vill, annars kommer hon forts ignorera dig. Lycka till!

Mvh jannica
 
Sv: Dålig relation till fodervärd börjar växa fram, hjälp!

Jag förstår din osäkerhet i att inte villja bryta kontraktet, det kan ju bli änu värre då. Men jag vet inte själv hur och vad som händer om man bryter kontraktet och tar hem hästentidigare en bestämt om fodervärden inte går med på det.
Vet du eller någon annan här något om det, blir det böter då, ska den åka tillbaks?..eller vad händer?:confused:
Sedan tycker jag endå att om hästen är sjuk, som jag förstog det så står hästen på kleniken fortfarande? det är ju hämskt!:eek:
och det är fara för hästens hälsa så tycker jag att det borde finnas något sätt som man kan häva kontraktet genom djurlagen, eller något...?
Jag har ingen aning bara spånar. Funderar också hela tiden på att ta hem min häst tidigare. Det har gått 1mån nu (2 kvar) och jag tänker på den v a r e n d a dag!
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 176
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 647
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp