dålig rygg

M

My Beauty

jo jag skulle vilja ha tips på bra paddar som fungerar som stötdämpare på mitt sto.

Just för tillfället så rider jag med antigen en fårskinnspadd eller en gel-padd...
Hon har ganska känslig rygg och jag skulle vilja få tips om vilka paddar som jag skulle kunna ha som stötdämpare men även vilka paddar ni använder.

Skicka gärna in bilder
 
Sv: dålig rygg

Det finns ingen padd som verkar stötdämpande. Tryckutjämnande (försumbart) vissa, men i de flesta fall gör det bara att sadeln passar sämre än tidigare.

Nummer ett tror jag är att kolla att sadeln ligger som den ska, så det inte blir punkttryck någonstans.

Nummer två är ridningen. Hur sitter ryttaren? Hur rider ryttaren? Går hästen i en bra form som inte bryter ner musklerna utan bygger upp?
 
Sv: dålig rygg

action paddden isf den känns väldnas tryckutjämnande iaf - dyr men funkar bra på känsloiga hästar
 
Sv: dålig rygg

Lovisaleonora_ skrev:
Det finns ingen padd som verkar stötdämpande. Tryckutjämnande (försumbart) vissa, men i de flesta fall gör det bara att sadeln passar sämre än tidigare.

Nummer ett tror jag är att kolla att sadeln ligger som den ska, så det inte blir punkttryck någonstans.

Nummer två är ridningen. Hur sitter ryttaren? Hur rider ryttaren? Går hästen i en bra form som inte bryter ner musklerna utan bygger upp?

Okej
Min häst har väldigt svårt med att gå långt.. Att slappna av i nacke och rygg... och jag vet att jag spänner mig så jag har börjat hos en tränare som ska hjälpa mig med att slappna av och att hästen oxå gör det.. Har även ändrat om mina ridrutiner.. Mkt låg form arbete innan jag plockar uppe henne. jag har oxå börjat masera henne och strecha henne... hon har lite mer muskler på ena sidan än på andra, Har lite dålig samvete. Men jag jobbar på det.
Ska kolla upp sadeln oxå så det inte är något fel på den :crazy:.

Har ni några tips om hur jag kan jobba upp ryggm,usklerna på henne då?
 
Sv: dålig rygg

My Beauty skrev:
Okej


Har ni några tips om hur jag kan jobba upp ryggm,usklerna på henne då?

Jag har ett gammlt sto som inte är på topp i ryggen jag varierar mellan en teddypad och en gel pad jag tycker gel paden vekar bättre men jag är inte 100

Men för att hon ska få b'ättre rygg klättrar jag väldigt mycket med henne, det verkar hjälpa samtidigt som hon får muskler och kondition. :idea:
 
Sv: dålig rygg

Har hört att man ska ha gel-pad om dom har ont ryggen.En kompis blevrekomenderad det av vat när hennes häst hade ont i sin rygg
 
Sv: dålig rygg

För att få hjälp och träningsråd rekommenderar jag dig starkt att ta hjälp av en duktig tränare på plats, som kan titta på ekipaget. Kanske behöver du börja med att ändra din sits, det är alls inte otroligt att hästen är sned för att ryttaren är sned (vanligaste problemet).

OM du ändå väljer att ta till en padd, ta inte en padd som inte ger ryggkanal över tornutskotten (ryggraden). En gelepadd t ex ger tryck direkt över de mycket ömtåliga tornutskotten (de som sadeln är till för att skydda!) och likadant med billiga teddy- och lammullspaddar.

Vettigast är att ta ut en duktig sadelutprovare som kan hjälpa dig med att få rätt tillpassad utrustning. En passande sadel är i slutänden betydligt billigare än veterinärräkningar och kanske i värsta fall en ny häst....
 
Sv: dålig rygg

My Beauty skrev:
Har ni några tips om hur jag kan jobba upp ryggm,usklerna på henne då?

Ett bra kompliment till ridningen är tömkörning :) . Då kan du även SE hur hästen jobbar.
 
Sv: dålig rygg

tack så mkt för alla svaren och tipsen.

Jag har testat tömskörning men det fungerar inte jätte bra på henne. :( har tilloch med gått en 2 dagars kurs med tömskörning.. Och han som hade kursen sa att hon kommer antagligen aldrig att axepptera tömskörningen tyvärr. :crazy:

Jag har en riktig fårskinnspadd som jag älskar.. :love: har hjäpt mig mkt med som stötdämpare..

Klättar det gör jag och konditionen har hon.. kan gå hur långt som helst har tom vunnit en hubertus på henne:love: (lite skryt)

men jag vill ha mera tränings sätt som hjälper än att få en bättre rygg..

Lovisaleonora_ När det gäller tränare så har jag två jätte bra. som verkligen vill att jag och min häst slka lyckas..


Men nu så ska jag ringa en häst massör som gör en djupgående massage med eletromagnitiska saker:confused: som verkar vara jätte bra.
 
Sv: dålig rygg

My Beauty skrev:
När det gäller tränare så har jag två jätte bra. som verkligen vill att jag och min häst slka lyckas.


Det vill de flesta tränare att deras adepter ska göra, frågan är om det är ändamålsenlig träning...

My Beauty skrev:
Men nu så ska jag ringa en häst massör som gör en djupgående massage med eletromagnitiska saker:confused: som verkar vara jätte bra.

VARFÖR utsätter du din häst för något du inte ens vet vad det är? Tänk om den behandlingen du beställer inte ens är tillåten enligt djurskyddslagen? Vet du med säkerhet att det är OK? (därmed varken sagt bu eller bä om själva behandlingen)
 
Sv: dålig rygg

masseringen: Varför jag inte skrev vad det hette var för jag inte kommer ihåg. Sen så har jag ett par vänner som gör detta på sina hästar. Med bara posetiva resultat. även den ena av mina tränare har själv denna behandlingen på sin häst. Den är tilllåten och det är inget farligt. Kan hålla med dig att det låter lite skräckingivande när man läder ordet el i sammanhanget men det är inte farligt.

Tränare: jag vet att alla tränare villa att man ska lyckas. Men hon som jag rider för är duktig och kan sin sak. Hon tävlar sj och men framgång

Lovisaleonora_ skrev:
Det vill de flesta tränare att deras adepter ska göra, frågan är om det är ändamålsenlig träning...



VARFÖR utsätter du din häst för något du inte ens vet vad det är? Tänk om den behandlingen du beställer inte ens är tillåten enligt djurskyddslagen? Vet du med säkerhet att det är OK? (därmed varken sagt bu eller bä om själva behandlingen)
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp