Dålig sadelutprovare (gnäll)

lisajohan

Trådstartare
I bland kan man ju bli lite sur........

När man inte kan själv då ber man ju om hjälp.....eller hur! Sadel e ju en sådan sak som jag tycker är svårt själv så då ber man ju en erfaren sadelutprovare att komma och göra det:D Sagt och gjort..bra tyckte jag.

Nu 6 mån senare så skulle ponnyn säljas och det kom folk som skulle provrida.
-Vi gillar ponnyn men sadeln är aldeles för smal så den e vi inte intresserade av.
Nästa som kom och prov red säger samma sak........... och att det bara inte var för att han va "sommar rund" utan att den var för smal helt enkelt:cry:

Tyvärr så har jag inte sett/förstått att sadeln var för smal (hade naturligtvis bytt då)

Blir både sur och ledsen för man betalar ju för att få hjälp........ man vill ju kunna lita på "de som ska kunna"

Nästa gång ska jag välja en annan!!!!!!!

Sv: Dålig sadelutprovare (gnäll)

På 6 månader hinner hästen ändra om sig ganska mycket , helst om den gått på bete och blivit sommarrund ;)

Så det behöver inte vara så att sadelutprovaren var dålig. Sadeln kanske passade perfekt -för 6 månader sedan

Jag har haft samma sadel på en häst sex månader en gång i mitt liv och det berodde på att jag köpte den för vid för att kunna ha en fårskinnspad under, då kunde jag ta bort den när han breddade sig.

I snitt har jag bytt sadel till min häst varannan månad, nu har jag gått över till bomlöst:angel:

Om man ska ha en bomsadel som passar hela tiden någorlunda så behöver man ha ungefär fyra-fem sadlar, det gäller då att hästen är färdigvuxen och att den rids på samma sätt hela tiden.

Man bör kolla sadeln iallafall varannan månad, om man inte kan själv så genom att ta ut en sadelutprovare.
Man bör kolla vid varje sadling att sadeln ligger bra och att hästen inte har några konstiga märken när man sadlar av.

eeh? har du en häst som är fullvuxen, inriden (har ridmuskler, tänker då typ ex travare o dyl) och i form, och sedan håller den så, varken mer eller mindre.. så kommer sadeln att passa...

eeh? har du en häst som är fullvuxen, inriden (har ridmuskler, tänker då typ ex travare o dyl) och i form, och sedan håller den så, varken mer eller mindre.. så kommer sadeln att passa...

Nej det är få sadlar som passar en häst hela livet. Men många vill tro att det är så.

Vänder man sig till en bra sedalutprovare så brukar en sadel i vart fall passa längre än 6 månader, förutsatt att det inte rör en växande unghäst eller totalt omuskald häst som sätts i träning.

Jag har 2 sadlar med luftpaneler som jag har haft i 3 resp 8 år, har aldrig behövt byta, bara ändra luftmängden i dem. Har man en kvalitetssadel av rätt bomvidd och bredd på "ryggkanalen" så är min erfarenhet att det funkar betydligt längre än 6 månader!

Vart vände du dig om du fick dålig hjälp undrar jag?

Har man haft en felpassande sadel tidigare som gjort att hästen inte kunnat utveckla muskler som den ska, ändras ofta ryggen rätt markant när man väl får en bra sadel och ett vettigt muskelarbete. Det är inte alls otroligt att hästen breddat ur sadeln på ett halvår.

Man bör ju själv kunna se om sadeln är "allderles för smal" eller på något annat sätt sitter väldigt dåligt. Det trycker jag var hästägare bör kunna. Sen kan det hända jättemycket på ett halvår, sadelinpassning är en färskvara

Tänkte också säga ungefär så, att hästen kan ju ha haft en opassande sadel innan och under de senaste månaderna musklat sig så att även den nya blivit för smal.

En erfaren sadelutprovare brukar upplysa om att man bör kolla upp sadeln efter några månader, det gör iaf den vi använder oss av. Vi fick byta sadel efter fyra månader för att hästen ändrat sig såpass mycket muskulärt.

Har också råkat ut för en märklig sadelutprovare, stora lovord från hästbutiken hon kom till en gång i månaden. Beställde tid o hon följde med till stallet o konstaterade att sadeln jag hade inte passade, men hon skulle mäta på hästen så jag fick mått att gå efter i sadelletandet, bara det att hon glömt måttband i butiken, men mätte o ritade upp i sitt block o skulle sms:a mej snarast möjligt....... Det här var förra sommaren... behöver jag säga att jag inte hört ngt.. Jag var in till butiken efter några veckor o påpekade att jag inte fått svar, biträdet skrev ner mitt namn o tlfn nr o skulle påminna...hmm. Jag betalade alltså för typ ingenting. Ja en bra slant i bensinpeng fick hon ju ioförsej.:confused:

Ja det gick jättefort med tanke på att han var lite "speciell".
Visserligen sålde jag honom till ett nerprutat underpris men oj så nöjd jag är med hans nya hem. Han kunde inte ha fått det bättre ( inte ens hos mej:cry:)

Så nu får vi se om nya pålle kan ha sadeln annars byter jag in den ( hos en annan sadel utprovare:p)

Sadeln kanske har passat, för 6 månader sen. Men om den nu är så mycket för smal, varför har du inte sett det då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 859
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 119
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 459
Senast: WSLPZF
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker... 2
Svar
28
· Visningar
5 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka