Bukefalos 28 år!

Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

A

amanin

Har ett aggregat (Toro 8000 tror jag) som fanns på plats redan innan jag flyttade hit, vet alltså ej hur gammalt det är, men det har troligtvis hängt här i några säsonger. Det är ordentligt jordat med 1,10 meter långa jordspett och är kopplat till ståltrådsstängsel. Ändå är det dålig styrka i staketet emellanåt och jag är osäker på varför. Idag kunde jag stå och hålla i tråden och bara känna lite pirr, inget obehagligt, men för två månader sedan flög jag en meter bakåt när jag råkade komma när. Öpnnade upp det för ett par veckor sedan när jag hörde att något skramlade när jag flyttade det, men det var bara en plastbit till upphängningen som var lös. Men det såg lite kladdigt ut inuti och runt de två "spolar" som trådarna är kopplade till. Är det bara att köpa ett nytt aggregat, eller har någon något annat tips på vad man ska kolla på/fixa till? Det knäpper precis som vanligt och alla trådar mellan aggregat till jord och stängsel är utbytta...
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

Du har inte gräs, buskar eller träd som rör tråden? Klipp i så fall bort allt sånt och se till att tråden inte kommer i kontakt med något annat som kan leda bort strömmen. Kanske hade du skor som inte leder strömmen så bra idag när du kände på tråden. Köp en sån där grej som man kan mäta strömmen i tråden med.
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

Nja, lite gräs ligger väl emot här och där då djuren aldrig betar längs tråden, men med tanke på att detta är ett kraftigt aggregat och det är ståltråd som leder strömmen runt ska det tåla litegrann. Aggregatet ska tåla kraftig undervegetation. Och jag var barfota idag;). Ska införskaffa en ny stängselprovare då jag inte hittar den gamla, så idag fick mina egna händer duga, men det är väl inget jag skulle prova om jag inte misstänkte att strömmen var dålig...

Man kanske skulle tjuvkoppla sig på grannens staket så länge:D
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

Om det är torrt där du bor så kan även långa jodrspett bli fel och inte räcka till. Prova att hälla ordentligt med vatten över jordspetten och se om det blir mer ström i tråden då.
Sedan kan aggregaten bli skadade av åska och då är det bara vissa som går att laga (kommer inte ihåg vilka) de andra är bara att byta ut.
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

Tyvärr är det för många som glömmer att de har 2ggr så lång tråd och köper ofta fel strömstyrka till hagarna. Gå över trådarna så de inte har en massa knutar, sly, tejp, osv osv. Detta gör att strömmen tappar styrkan. Har du två eller tre trådar? Har du flera hagar? Koppla isf om strömmen bara till den hagen hästarna vistas i, då är du säker på att just de har ström i trådarna.

Det att impulserna kommer olika starkt kan vara att det är "glapp" någonstans i tråden eller inne i själva aggregatet eller fästpunkten mellan agg. och tråd. Om du ska köpa nytt så rekommenderar jag att du köper ett par styrkor för stark och själv drar ner styrkan lite..
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

Du måste testa med en stängseltestare. Att bara känna är inte tillräckligt. På så vis kan du aldrig lokalisera vart felet är om du inte har en testare. Dessutom måste du testa jorden. Vad har du för jordkabel ? Sedan undrar jag vad du har för tråd ? Villket motstånd har du i tråden ? Har du knutar på tråden ? Isolatorer..villken sort har du ?
 
Sv: Dålig ström i tråden - nytt aggregat?

KL Att tänka på om man använder band el rep är ledarnas tjocklek. De bästa har 0,3-0,4 mm o de sämsta 0,15. Skillnaden i motståndskraft mot överslag od är enorm.
PL
 

Liknande trådar

Anläggning Hilfe! Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten...
Svar
3
· Visningar
1 788
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp