Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Vezuviius

Trådstartare
Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just för tillfället finns det inget att sko på. Han tappar skorna ofta. Som värst skos han om varannan vecka. Dom är torra och smular sönder, vi smörjer med hovolja. Han får hovfaid och vi provar på allt. Tyvärr finns de ingen i närheten som säljer alger. Han har utevistelse varje dag flera timmar och nu på sommaren går dom ute dygnet runt.

Just nu känns det hopplös och vi vill byta hovslagare men finns ingen tillgänglig. Måste kunna sko shettis också!

Om inget händer snart måste vi nog ta bort honom och han är bara 8 år. Snälla ge mig alla tips och förslag ni har. Vill verkligen att min prins ska få leva och må bra. Han borde få bli äldre än 8år.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Skaffa vanliga boots till när hästen är skodd o barfotaboots. Jo de finns i stora storlekar.

Ge hästen rätt tillskott.
Enzion eller steel Joint ger resultat efter 4-6 v.

Smörj med fett inte tjärbaserad hovolja.

Låt hästen stå inne när det är mkt insekter. stampandet rör på sömmen o gör hoven porös.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Jag har en häst med dålig hovkvalitet, men efter två månader på Kiselgur kunde jag se en radikal skillnad, och i år kan hon för första gången gå barfota på bete utan att hovarna går sönder.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Jag hade ett fullblod för några år sen som hade jättedåliga hovar. Jag fick rådet att prova Enzion och det är ganska dyrt men funkade nästan som ett mirakelmedel för oss. Hon fick otroligt mkt bättre hovar.
Jag har gett det till ett par andra hästar med och varit väldigt nöjd med resultaten. Jag har även köpt ett par "skor", som jag kan dra på min nuvarande häst om han tappat skor för att inte kunna slå sönder hovarna, som liknar easy boots. Du kanske kan ha på ett par såna tills det finns något att spika i?
Sen kan det vara bra som tidigare också skrivit att ha på ett par vanliga boots när hästen är nyskodd så den inte trampar av dom direkt.
Lycka till! :)
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Jag har endast extremt positiva erfarenheter utav Enzion! Dyrt, men ger snabbt resultat!




Diana
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Min häst blev skodd med flärpskor i ett halvår, och enzio, sedan har han haft superbra hovar, som håller, och vi slipper tappskor.

* Jenny *
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Håller med angående Enzion, verkligen värt att pröva. Familjen har haft tre hästar med mindre bra hovar (2 fullblod och 1 stor tungt halvblod) och alla blev riktigt bra av enzion.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Hovolja i all ära men om man sätter det på torra hovar kan det stänga ute fukt och göra hovarna ännu torrare. Så förutom Enzion som redan nämnts blöt hovarna innan du sätter på hovoljan. Då stänger den in fukten istället och gör hoven lite mjukaren samma effekt som att använda bad- eller duscholja på huden på oss själv.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

I detta akuta skede skulle jag gå o köpa hovboots och sätta på hästen. Googla - och du kommer finna en djungel :) När hästar som redan har lite halvdassiga hovar släpps på bete - blir det oftast värre pga tappskor, torra hovar (el för blöta), med följd att hovarna trasar sönder. Kan du så stalla in hästen nån del av dygnet.
De kan gå med hovbots i hagen, men det är viktigt att de passar bra och inte ger skav och att den får ta av sig bootsen nån del av dygnet.

är hovarna torra så hjälper det inte att bara blöta dem lite grann, de behöver vatten/fukt under längre tid. Det finns speciella vattentofflor av filt att sätta på, (som vanliga skydds boots runt hoven). Eller ställ hästen i ett vattenbad 30 min /dag.

Pröva olika hovtillskott, men det hjälper bara om hästen har brist på just detta. Zink, biotin, kisel, aminosyror (protein) är ämnen som vid brist kan ge sköra hovar.
Du kan oxå ge tex bakjäst och/eller probiotika för magen. En balanserad tarmflora gör att näringsämnena tas upp mkt bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just för tillfället finns det inget att sko på. Han tappar skorna ofta. Som värst skos han om varannan vecka. Dom är torra och smular sönder, vi smörjer med hovolja. Han får hovfaid och vi provar på allt. Tyvärr finns de ingen i närheten som säljer alger. Han har utevistelse varje dag flera timmar och nu på sommaren går dom ute dygnet runt.

Just nu känns det hopplös och vi vill byta hovslagare men finns ingen tillgänglig. Måste kunna sko shettis också!

Om inget händer snart måste vi nog ta bort honom och han är bara 8 år. Snälla ge mig alla tips och förslag ni har. Vill verkligen att min prins ska få leva och må bra. Han borde få bli äldre än 8år.
Skulle va intressant o se en bild på hur hornet ser ut.
Om hovarna är angripna av bakterier/svamp och ni smörjer hovarna med olja så ger ni bara en mer gynnsam miljö för dem att växa i.
Har en kunds häst som blev som ny när hovarna tvättades en skoperiod med utspädd jodopax ,var noga att tvätta i gamla sömhål oxå.
Hornet va sprött ,och som kexchoklad ,men blev bra.
Hästägaren såg också till att hästen fick bra mineraler och hölls i lagom hull!
Hovarna skall verkas i balans det är viktigt,inte fler söm än nödvändigt,inga grova söm osv är också några tips.
Om du har dator går det väl beställa alger över nätet till din prins om det är vad du tror hästen behöver?:angel:
Provat allt har du väl inte heller om du inte kan hitta annan hovis om det nu är problemet.
En duktig hovis skall kunna hjälpa dig att lösa din hästs problem och ge förslag på olika lösningar.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Vatten gör hovarna torra och fnasiga. Det enda som hovarna blir med vatten är blöta och när vätan försvinner så torkar dom ut. Det är ingen tillfällighet att man får problem med hovarna under årets blötaste månad. Bra foderstat, bra underlag, bra hovslagare brukar vara det som funkar bäst.
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Det fanns något från Dodson & Horrel som jag använde på ett fullblod jag hade med exakt samma symptom, funkade superbra!
 
Sv: Dåliga Hovar, Akut Hjälp!

Vatten gör hovarna torra och fnasiga. Det enda som hovarna blir med vatten är blöta och när vätan försvinner så torkar dom ut. Det är ingen tillfällighet att man får problem med hovarna under årets blötaste månad. Bra foderstat, bra underlag, bra hovslagare brukar vara det som funkar bäst.

Denna person behövde AKUT hjälp. Då hovarna håller på att försvinna låter det som. Om hovarna är för torra och krackelerar pga de är allmänt obalanserade och uttorkade kan vatten visst hjälpa.
(Men för mkt vatten under lång tid är självklart inte heller bra, men det var inte det detta handlade om nu...)
 

Liknande trådar

Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 406
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 935
Senast: Marvin
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 632
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp