Dåliga i magen

cili

Trådstartare
Äldsta kissen, ett år gammal, har ätit mjau torr+blötfoder sedan hon var liten. Har aldrig varit några problem.
För två månader sedan flyttade en liten kisse hem till oss (då ca 15v gammal). Minns inte om hon var dålig i magen redan då, men jag vande långsamt över henne på mjau.
För några veckor sedan var BÅDA katterna dåliga i magen, men inte allt för mycket så jag ändrade ingenting på fodret. Men när det för två veckor sedan inte ändrats någonting (och någon av katterna dessutom spytt några gånger en natt) så ringde vi veterinären för att fråga om råd. Vi fick då Diarsanyl som båda katterna skulle få i tre dagar samt att dom skulle få kokt torsk i en vecka (utöver torrfodret och istället för blötfodret).
Båda blev mycket bättre, men så fort vi tog bort fisken (gav fortfarande inget blötfoder) så blev det sämre igen. Så nu får dom sitt torrfoder + kokt fisk varannan dag.
Den lilla ska in på kastrering strax efter månadsskiftet, så då kommer hon kollas närmare på.

Men kan det ha med mjau-fodret att göra? Fast då borde ju inte den stora reagerat tycker jag.
Mask kanske? Jag har inte sett några och veterinären trodde inte att det var mask. Dessutom borde det väl inte bli bättre av fisk då?

Någon som har någon teori vi kan ta upp med veterinären?
För som det är nu har han inga direkta "förslag" på vad det kan vara, men ansåg att det kan vänta tills kastreringen så länge dom äter och dricker bra och det inte förvärras.

Ska även tillägga att båda är innekatter.

Sv: Dåliga i magen

Ingen direkt hjälp men.. Vår hankatt blir dålig i perioder av Mjau torrfoder. Kan funka hur bra som helst ett tag, och så vips så spyr han några dagar. Vi funderar på om det är fodret som spökar eftersom han inte kräks de månader vi köper Iams istället (inte alltid man kommer ihåg och då blir det mjau i brist på bättre). Just nu käkar han Iams och mår bra (förutom att han stjäl hundens Eukanuba när hunden inte äter tillräckligt snabbt och kräks på grund av det.. ;)).
Kanske bara är så att de har känsliga magar i perioder? Det verkar vara värre när han känner sig stressad.

Men då borde ju den stora katten reagerat så innan också, och inte bara efter att lilla katten kom. Fats iof, känslighet borde ju kunna uppkomma när som helst.
Någon stress utsätts dom inte för, dom leker och sover och fungerar som vanligt i alla situationer. Det skulle väl vara när stora katten hittar en okänd katt utanför fönstret och måste slåss med den genom glaset i så fall ;) . Så jag kan inte se några kopplingar till det heller.

Hade varit så mycket enklare om det gick att hitta en tydlig anledning och sen ändra på det och voila så ligger det fasta bajsar i lådan.

Det kan ju vara så att den äldre katten blivit lite stressad av den nya katten. Är ju trots allt en viss omställning med ny katt i huset. Likaså med miljöombytet för den lilla?

Visserligen, men det borde ju ha lugnat ner sig nu?
Katterna trivs jättebra ihop och är nästan oskiljaktiga, dom håller sams och känns väldigt harmoniska.

Hm.. Knepigt. Vi har iof lite samma "problem" men vårt beror nog just nu på att vi tagit över mina föräldrars hund.

Har du provat att byta foder till något annat än Mjau?

Har inte bytt ut torrfodret, läser för fullt i fodertrådarna här om vad som är bra och inte och försöker komma fram till något som passar både katterna och min för tillfället för smala plånbok. Än så länge ligger det några provpåsar här hemma i alla fall :)

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
926
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst
  • Köpa stolpar
Tillbaka