Dåliga sadlar på shettisar

Sv: Dåliga sadlar på shettisar

Ja där ser man, då finns dom fortfarande att köpa. Tror att det är denna modell som hängde med när jag köpte min nuvarande shettis.

Puttar upp en gammal tråd och frågar om ni hittat bra sadlar till era?
Jag vill inte ha puta då de ser så obekväma ut utan köpte i somras en från Barefoot. Jag är ännu nöjd, och ponnyerna har inga problem med ryggen osv, dessutom sitter barnen bra i den.

Har sett att Morris & nolan har små sadlar, de kostar en större slant än den jag har, vet någon om de är bra? Har sett dressyrsadel främst. Någon som testat?

Senast ändrad:

Puttar upp en gammal tråd och frågar om ni hittat bra sadlar till era?
Jag vill inte ha puta då de ser så obekväma ut utan köpte i somras en från Barefoot. Jag är ännu nöjd, och ponnyerna har inga problem med ryggen osv, dessutom sitter barnen bra i den.

Har sett att Morris & nolan har små sadlar, de kostar en större slant än den jag har, vet någon om de är bra? Har sett dressyrsadel främst. Någon som testat?

Alla sadlar som passa ponnyn/hästen är bra. Så om just M&N sadlarna är bra beror på om de passar eller ej:)

Fast en indisk skitsadel för 500kr kan ju passa hästen, men det betyder inte att det är en bra sadel (tex i från om kvalité på bom och stoppning)

Vi har köpt en begagnad wintec wide 15", den ligger bra på vår shettis. Han gillar den mycket bättre än putan (som inte låg bra när han smalnade över ryggen).

Lite gränsfall, men hästen gillar den verkligen. Jag tycker att den är väldigt kort, ser mindre ut än 15" och den är utprovad till en mindre shettis från början. Har inte hittat något som ligger bättre bättre på honom. Puta låg bra så länge han var fet och "platt" över ryggen nu ligger den inta an längst ryggen längre.

shettisarnas rygglängd varierar en hel del...
jag har tidigare i tråden (inlägg 50) lagt ut några foton - brunblacken på fotot har en 15" sadel

Fast Wintec Wide är inte så kort, sadlarnas längd/anläggningsyta varierar ju också, och inom samma tum kan det variera stort.

Så min spontana tanke, baserad på hur WW är i 16" och uppåt, var också 'blir det inte långt', men jag skrev inget just för jag inte sett sadeln på ponnyn i fråga. Men rent teoretiskt har jag svårt att se hur WW i 15" inte ska bli för långt på en shettis -oavsett vilken shettis.

Men ibland blir man ju förvånad.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 236
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka