Dåliga sadlar på shettisar

Sv: Dåliga sadlar på shettisar

:bow::bow::bow:

Nu sitter jag i det träsket att min är bara 73 cm hög, sonen är bara 2½ år. Dvs, jag har inte så stort val av sadel:/ Däremot så väljer jag att ha en gelpad under sadeln för stötdämpningen. För inte tusan är ponny putorna mjuka precis:/

Men visst ser detta ok ut? Den ligger där den ska, glider inte åt sida, fram eller bak. Och jag har en "riktig" dressyrgjord från equiguard med korsade remmar så trycket blir jämt!

img_0277_175647959.jpg

Jag har köpt en Wintec ponnyputa och den är rätt mjuk faktiskt. Jag sitter i samma sits som du med en liten shettis och ett litet barn (2år)

Har tittat runt på alla möjliga sadlar men alla har varit för stora. Denna ligger bra på honom och är mjukare i putorna än andra ponnyputor :D

En liknande fast med kanal och tjockare filt hade vi till shettisen på ridskolan när jag var liten! En sådan skulle jag vilja fåtag på! Ska se om jag kan hitta en bild den var slående lik en galoppsadel men inte lika framskuren och inte lika lång i sitsen.

Jag förstår inte riktigt vitsen med en sån sadel, kan någon förklara? Okej, om den som du skriver har kanal men just en sådan som pulkaskurk visade innan? Den är ju helt platt och formlös, det känns ju som man lika gärna kan ha en barbackagjord så man får stigbyglarna? En sadel för små nybörjare bör ju hjälpa till att ge ryttaren så optimal sits som möjligt och det ser jag liksom inte att en sådan gör på något vis? Hur många små barn har toppsits från början?

Sök på THE SUEDE SHETLAND SADDLE PAD där finns det bomlösa med speciella paddar till pytte hästarna! Hade jag haft pengar nu hade jag beställt en direkt bara för att prova!

Måste säga att hööks sadeln inte är bättre! iof mocka sits men bossorna är stenhård på den oxå. Därför har jag en gelpad under!

Wintecs ponnyputa är 10 och den är mjuk. Kostar ju iof betydligt mer men det kanske det är värt?

Nu behöver en bra sadel inte kosta så mycket men varför inte?
Varför förtjänar inte dom också en väl sittande och bekväm sadel?

En liten ryttare är inte så liten för en shettis, liksom jag på min storhäst.
Storleksmässigt är det ungefär samma, även om shettisar är ganska viktbärande.

Om man köper en varmblodstravare för 2000kr, ska man inte köpa en bra sadel då heller? Hästen är ju billig.

Det är ju ganska stor skillnad på ett litet barn som väger mellan 10-15kg och dig som säkert väger betydligt mer.

Och jo det är större belastning för din stora häst att bära omkring på dig än det är för en shettis att bära omkring på en 2åring

Hur kan man vilja spara på dom där hemska "sadlarna" och tycka att det är synd att dom inte finns längre?:crazy: Man kan ju inte ens kalla det för sadel. Vilket fruktansvärt punkttryck och tryck på ryggrad/manke:crazy: Huua stackars hästar!!:eek:

Vad är skillnaden med denna gamla ponnyputa och en barbacka gjord?? Eller barbacka öht??

Jag tycker lika illa om barbackagjordar. Helt barbacka är i alla fall något bättre, det blir inte något punkttryck efter stigbyglarna som det blir av en sån ponyputa eller barbackagjord. Vikten fördelas över en något större yta(ryttarens lår) än vad ett stigläderfäste på en sån där skit gör.

Menar du att stigbyglarna i sig utgör ett punkttryck??

För inte har små barn vikten i stigbyglarna, brukar vara det största problemet att få folk överlag att lägga vikt i stigbyglar

Där stiglädrena är fästa ja där blir det ett punkttryck. Dom barn jag har sett rida lär sig ganska snabbt t.ex lättridning i trav = vikt i stigbyglarna.

Tja har nog inte sett så många små barn som rider lätt som rider i sådana sadlar dvs barn under 4år. Har nog faktiskt inte sett ett enda barn göra det med någon reda.

För dessa sadlar anser jag endast vara för de mindre barnen och där är det ju knappast någon form av avancerad träning som skulle ge varaktiga skador på ryggen

Och vart har du talat om för mig tidigare att du bara räknar med att barn under 4år rider i såna? Om man bara sitter i sadeln utan vikt i stigbyglarna så är det inte värre än att rida barbacka. Men vem som helst måste ju ha förstått att det inte är dom som jag tänkt på utan dom som lägger vikt i stigbyglarna.

Jag har köpt en Wintec ponnyputa och den är rätt mjuk faktiskt. Jag sitter i samma sits som du med en liten shettis och ett litet barn (2år)

Har tittat runt på alla möjliga sadlar men alla har varit för stora. Denna ligger bra på honom och är mjukare i putorna än andra ponnyputor :D

Skulle du kunna mäta sadeln? Hur stor är din och vad har den i täcke?

Och vart har du talat om för mig tidigare att du bara räknar med att barn under 4år rider i såna? Om man bara sitter i sadeln utan vikt i stigbyglarna så är det inte värre än att rida barbacka. Men vem som helst måste ju ha förstått att det inte är dom som jag tänkt på utan dom som lägger vikt i stigbyglarna.

Eftersom du är så himla logisk borde du fatta att när man är äldre än ca 5 år eller för fet får man inte plats i minisadeln längre.

Dessutom får du duktigt punkttryck när du rider barbacka om man sitter rätt på sittbenen.
All ridning är att förstöra en häst oavsett med eller utan sadel.
En häst är inte till för att ridas på, den är inte byggd för det.
En häst är till för att äta gräs, skita å sova några minuter per dygn.

Jag är 21år och skulle lätt få plats i en sån sadel. Har sett 10+åringar rida i såna.
Om man sitter rätt så blir inte punkttrycket från sittbenen alls lika stort som när man står i stigbyglarna i en sån sadel som du visade.

Ja visst, men om vi nu ska rida på hästarna så tycker jag att vi ska göra allt vi kan för att göra det så bra som möjligt för dom. Hästarna är det bästa vi har!
Dessutom är det lite fel att säga att dom inte är byggda för att rida på då vi människor i många 100 år avlat dom för att dom ska funka så bra som möjligt till ridning och vara hållbara för det endamålet.

Jag är 21år och skulle lätt få plats i en sån sadel. Har sett 10+åringar rida i såna.

Du får garanterat inte plats i den ponnyputan jag har om du inte drar 104 i klädsorlek..

Om man sitter rätt så blir inte punkttrycket från sittbenen alls lika stort som när man står i stigbyglarna i en sån sadel som du visade.

Det är väl klart det blir.

Dessutom är det lite fel att säga att dom inte är byggda för att rida på då vi människor i många 100 år avlat dom för att dom ska funka så bra som möjligt till ridning och vara hållbara för det endamålet.

Oavsett avel så är de inte gjorda för att vi skall rida på dem och hade aveln kunnat förändra hästarna så mycket så skulle knappast några lösa benbitar eller flyktbeteenden finnas kvar

Det är väl självklart att jag får plats i en sån där platt läderlapp! Där finns ju inget som tar i mot? Finns ju inget framvalv/bakvalv.

Och självklart blir det mer tryck i från stigläderfästena, det är ju bara några cm tryck mot när man rider barbacka, då är det ju hela låren.

Okej, visst. Men om vi nu ska rida på hästarna så är det väl inte för mycket begärt att vi gör det så bra som möjligt för dom?

Jag hoppas att du inte missuppfattat mig(hur nu det skulle gå till) och tror att jag menar en sån där sadel som hööks, börjes och wintec säljer. Jag pratar om dom här platta läderlapparna som inte går att köpa längre.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 236
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Retrievertråden