Dåliga strålar?

A

Ashira

Hej. Jag har en liten fråga jag undrar över: Min pålle har tydligen "dåliga" strålar!

Sist hovis var här så sa han att hovkvalitèn var jättebra men att strålarna var lite dåliga. Men när jag frågade fick jag inget riktigt bra svar tyckte jag.

Så kan någon kanske hjälpa mig med en möjlig förklaring? Och vad kan man göra åt det?

Strålarna är inte direkt murkna eller så men de är ganska små och smala. De har heller inte någon som helst kontakt med marken utan sitter liksom uppe i hoven om ni förstår hur jag menar? Det är värre fram än bak. Där bak är strålarna större och har nog lite kontakt med marken ser det ut som.

Vad är det som är fel och kan man göra något åt det?
Till saken hör att hästen har gått barfota där bak i ca två år och där framme tog vi av skorna i slutet på mars detta år.
Har försökt hitta info här på Buke i andra trådar men där handlar det mest om dålig hovkvalitè och det har han inte.

En tjej tyckte jag skulle sätta på skor igen där framme men det vill jag inte. Han ömmar inte alls och hovarna är hela å fina.
 
Sv: Dåliga strålar?

Utan att ha sett pållen tycker jag det låter som att han är skodd för trångt från början. Att gå barfota är det bästa för strålen (hoven) så länge han klarar det i övrigt.
Om han har röta eller om strålen flikar sig kan du prova att köpa silvervatten - det funkar jättebra att få bort ovanstående med! Om du googlar så hittar du försäljningsställen.

Det är oxå viktigt att strålen når i marken men det är en lång process att få ned trakterna och upp strålen - har du en bra hovis nu så ska h*n kunna göra någonting åt detta på sikt.

Lycka till!
 
Sv: Dåliga strålar?

Borkan skrev:
Utan att ha sett pållen tycker jag det låter som att han är skodd för trångt från början. Att gå barfota är det bästa för strålen (hoven) så länge han klarar det i övrigt.
Om han har röta eller om strålen flikar sig kan du prova att köpa silvervatten - det funkar jättebra att få bort ovanstående med! Om du googlar så hittar du försäljningsställen.

Det är oxå viktigt att strålen når i marken men det är en lång process att få ned trakterna och upp strålen - har du en bra hovis nu så ska h*n kunna göra någonting åt detta på sikt.

Lycka till!

Tack för svaret! :)

Jo du har säkert rätt med "trångskoddheten". Jag har inte haft min nuvarande hovis så länge men jag minns att han sa något om att han tyckte hästen vart trångt skodd när han såg honom första gången.

Är det alltid så att dåliga, smala och "uppskjutna" strålar beror på trång skoning? Du skrev om "att få ner trakterna" - min häst får väldigt fort höga trakter, speciellt fram. Det har väl förstås också med saken att göra , kan jag tänka mig. Jag kanske måste öka verkningsintervallen? Som det är nu så har hovis kommit ca var 8:e vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 387
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 456
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp