Dåligt att raka för ofta?

MatildaGruhs

Trådstartare
Jag rakade min häst för snart 3 veckor sen. En spårklippning fick det bli då jag trodde det skulle räcka. Dock gjorde det inte det och han svettas suupermycket i princip överallt där han har päls. Så jag lär alltså helraka honom! Är det dåligt att raka nu, eftersom det inte var längesedan det blev gjort? Han har ju inte fått lång päls där han är rakad tänkte jag. Blir det dåligt/fult att bara raka den långa pälsen, eftersom det kommer växa i olika takt ?

Inget problem alls. Min häst har väldigt tät och snabbväxande päls så jag får klippa ca var 5:e vecka från slutet på september och framåt, m a o ca 4 klippningar per vinter.

Jag hade klippt hela så att det blir samma längd överallt.

Kompisen med skimmel klippte innan varje tävling för att få bort alla pissfläckar :D Det blev ca var tredje vecka och det gick jättebra!
Det är många som klipper relativt ofta.

Jag klippte om min häst idag, var 4 veckor sedan sist och pälsen hade nästan vuxit ut helt. Klippte spårklippning förra gången och nu blev det filtklippning :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 449
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 056
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka