Dåligt batteri = seg dator?

aiquen

Trådstartare
Batteriet i min laptop verkar vara slut. Det laddar ur på nolltid och när jag startar datorn kommer det upp en varningstext om att batteriet är dåligt och borde bytas. Eftersom datorn ju funkar om jag bara har strömkabeln i är det dock ingenting jag hittills har brytt mig om. Men samtidigt har min dator blivit fruktansvärt seg (det kommer och går, men främst när jag t.ex. har flera program igång samtidigt) och jag lyckas inte förstå varför. Kom att tänka på det här med batteriet då: kan det på något sätt ha en koppling att datorn inte orkar som förut när batteriet blir dåligt? Spontant känns det kanske lite långsökt, men eftersom jag inte kan någonting om sånt här kan jag ju alltid fråga bättre vetande i alla fall. ;)

Sv: Dåligt batteri = seg dator?

Att datorn är seg har inget med batteriet att göra. Är datorn högljudd ofta? Dvs brummar och låter det ovanligt mycket? Blir den onormalt varm?
Min spontana tanke är att du har så många processer igång samtidigt att CPU'n snabbt lägger sig på 100% och att det inte finns tillräckligt med minne för att köra alla program samtidigt på full kapacitet.

Klicka på Ctrl+Alt+Delete, klicka sedan på Aktivitetshanteraren. Här kan du se hur många processer som körs för tillfället, hur mycket CPU'n har att jobba med och hur mycket fysiskt minne som används. Ofta kan det hjälpa mycket att avsluta processer som egentligen inte behövs för stunden, då har datorn mindre att jobba med och kan ägna sig åt bättre saker, som att köra de program du använder. Dock ska man vara väldigt försiktig med vilka processer man avslutar. Vissa är nödvändiga för att datorn ö.h.t ska fungera och avslutar du dem riskerar du att datorn antingen stängs av, eller att den tar skada. Är du osäker kan du googla på de olika processerna och läsa vad de gör. Ofta finns det bra beskrivningar där det också nämns hur vida det är riskfritt att avsluta en viss process eller inte.

Andra orsaker kan vara att din hårddisk är full, att det finns virus och andra korrupta filer i datorn (testas enklast med att anti-virus program som scannar igenom datorn. Gratisversionen av Avast bla. är bra). Kan också vara att datorn och drivrutinerna behöver uppdateras, detta kollas genom att du går till Start --> Kontrollpanelen --> Windows Update --> Sök efter uppdateringar. Ofta finns det utöver de viktiga "måste'na" olika valfria uppdateringar som inte är nödvändiga för datorns prestanda, men som vissa tycker kan vara kul att ha, t.ex uppdateringar av webbläsare och liknande, dessa kan du välja om du vill uppdatera eller inte.

Som jag skrev tidigare kan det också bero på att datorn överhettar. En varm datorn fungerar inte lika bra som en sval dator. Speedfan är ett gratisprogram du kan köra för att testa temperaturen hos de olika komponenterna i datorn. En hälsosam vanlig hemmadator ligger på en temperatur kring 40-45 grader när den inte arbetar, dvs när den är "idle" och runt 65 grader när den arbetar, t.ex. när du kör program, spel osv. Har du en vilotemperatur på över 50 grader bör man misstänka att det är något lurt. Ofta behöver CPU-fläkten rengöras från damm som lätt samlas i den.
När min laptop var i värst kondition låg den på 95-100 grader när den arbetade. En laptop är ofta designad att klara högre temperaturer än en stationär dator, men går det upp mot 75-80 grader eller mer när den arbetar ska man börja tänka om. Beroende på vilket märke det är på datorn kan det vara rätt knepigt att rengöra en CPU-fläkta i en laptop. Stationära datorer är i allmänhet betydligt lättare då man bara öppnar lådan och sen börjar städa. En laptop kräver ofta att man mer eller mindre plockar isär hela datorn för att ö.h.t nå fläkten, så är det iaf med den jag har (HP Pavilion dv2000). Men vanliga symptom på att fläkten är igensatt med damm är onormalt hög värme och onormalt ljud från datorn.

Kan också vara att ditt operativsystem är korrupt, men det är enklast och bäst att utesluta allt annat först. En annan orsak kan även vara att hårdvaran i din laptop börjar ge upp, dvs fläktarna börjar gå dåligt och hårdvaran inne i datorn börjar bli till åren. Vet inte hur gammal din dator är, och det beror lite på modell och märke när komponenterna börjar ge upp.

Tack för ditt svar. Problemet är att jag redan har försökt kolla allt du nämner. Jag hittar inga processer som drar överdrivet mycket (och har stängt ner flera onödiga), processortemperaturen kommer inte upp över ~60 grader, virus- och antimalwareprogram hittar ingenting, hårddisken är långt ifrån full, jag har inte ändrat någonting i datorn sedan problemet började, datorn låter inte överdrivet mycket ... Jag blir smått tokig. Men jag har tänkt att jag ska damma av den lite. Hur eller hur kan det ju inte skada i alla fall.

Att kolla damm skadar aldrig. Brukar städa mina datorer ett par ggr om året. Kom dock ihåg att ifall du tar ut fläkten ur datorn ska du helst byta den termiska pasta som finna mellan fläkten och CPU'n, den hjälper till att kyla CPU'n. Dock är det sällan några problem att rengöra fläkten utan att ta loss den. Jag brukar använda mig av små målarpenslar och pensla av dammet från fläktens blad.

Liknande trådar

IT & mobiler Min gamla laptop bråkar allt mer och jag vill köpa en ny. Vilka krav bör jag ha på datorn ? De program jag vill kunna använda utan...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Stereo
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp nu. Min dator, som i vanliga fall är väldigt snabb och fungerar väldigt väloljat, har helt plötsligt gått och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: Zenith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur