Bukefalos 28 år!

Dåligt hö?

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan

Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar luktar surt, lite inlagt, lite som inlagt gurka eller så :s Balarna är fuktiga för det snöade på dem och snön smälte nu när tövädret började. En del balar luktar mögel men jag kan inte se något. (En del små svarta prickar, men jag vet inte ens om det är mögel)
Jag försöker förklara för mina föräldrar att höet kanske är dåligt, men mamma är förkyld och tycker att vi ska vänta med att skaffa nytt hö tills hon kan lukta på det vi redan har. Jag vet inte vad jag ska göra, en av hästarna har kronisk bronkit (hosthäst) och jag är jätterädd för att hon ska bli sjuk, speciellt som hon började hosta för några dagar sedan (igen, hon brukar börja hosta på hösten annars.)

Finns det någon med erfarenhet av hö som vet (utifrån min beskrivning) om höet är dåligt?

Alla balarna luktar konstigt och är fuktiga och hästarna ska ju ha mat i kväll och jag vet inte om jag vågar mata dem med det här höet. :'(
 
Sv: Dåligt hö?

Hö är gräs och ska lukta torkat gräs.
Det ska inte damma om balarna. De aka inte lukta champion, gurka eller ngt annat.
Prickar är Mögel.

Utifrån din beskrivning så hade jag kasserat balarna.
Hö skall förvaras torrt. Inte ute i snön. Då blir det förstört, tyvärr.
 
Sv: Dåligt hö?

Det var storm så det blåste in snö mellan springorna i plankorna i hö-rummet och genom fläkttunneln, det var därför de blev fulla med snö. :( Det har aldrig gjort det förut.

Även svarta pyttepyttesmå fläckar? Som inte är så många? Det förklarar varför de balarna luktar mögel i sådana fall.
Jag har sett mögel som är vitt/grått och lite fluffigt oftast. Men även rödorange och lilaaktigt (ensilagebal). Men Jag känner inte igen de svarta prickarna.
 
Sv: Dåligt hö?

Du bör inte ge av det höet speciellt inte till en bronkit häst. Har det snöat på alla balar? Annars så brukar det yttersta laget vara det som blir dåligt men det som ligger innanför klarar sig. Jag skulle dock snarast sortera bort det dåliga höet och täcka resten med halm.
 
Sv: Dåligt hö?

Ja, det finns många olika typer av mögel. En del är gråa eller vita och lite fluffiga, andra är svarta prickar, en del kan vara röda, gula, oranga, gröna, blå och en del kan till och med se ut som svampar!

När höet inte längre luktar hö (torkat gräs) och när det dyker upp förändringar (som prickar, ludd) så är det dags att slänga. På direkten!
 
Sv: Dåligt hö?

Alla jag kände på igår var blöta och fuktiga. Förhoppningsvis finns det några bra balar i varje fall så att jag har tills jag kan lista ut hur jag ska få hem nytt hö.

Mamma lyssnade på mig nu i varje fall när jag sade att de svarta prickarna också är mögel så hon har slutat bråka på mig och säga att jag inbillar mig att det luktar illa om höet.
 
Sv: Dåligt hö?

Tack, det är skönt att få veta i varje fall. Jag blir så himla osäker på om jag är överkänslig eller ej vad det gäller foderhygienen.
 
Sv: Dåligt hö?

Lite enkelt kan man säga att när vi med ögon och näsa märker att höet är dåligt, då har det gällande foderhygien varit dåligt länge. För när vi märker utan analys har gått väldigt långt. Så du behöver inte vara osäker alls när både känner det på lukten och ser det.
 
Sv: Dåligt hö?

De svarta prickarna är svartmögel och en av de farligaste varianter av mögel som finns. Det kan ge svåra sjukdomar hos både människa och djur och det rekommenderas andningsskydd (klassade filter) när man kommer i kontakt med det.

Att ge hästar otjänligt foder är olagligt (se djurskydslagen). Hö ska vara torrt, och om det kommit fukt i det tar det bara några timmar innan mögelprocessen kommit igång och fodret är otjänligt.

Bränn skiten och sanera hela utrymmet NOGA (annars kommer det ni lägger in efter också mögla). Var noga med att använda andningsskydd.
 
Sv: Dåligt hö?

Kassera och ge inte mer - det blir billigast i längden för alla inblandade

Hö ska precis som skrivet lukta friskt av torkat gräs, vara grönt å fint och inte så som du beskriver.
 
Sv: Dåligt hö?

Förra hösten började min häst hosta två dagar efter installningen. Vi hade precis fått hem en ny höleverans. Kännde en svag konstig lukt när jag tog av de nya höet men såg inget mögel någonstans o när jag frågade andra i stallet så tyckte de inte att de luktade speciellt.... bara min som hostade. han var annars pigg o glad som vanligt men hostan till tog o i samma veva började han lämna hö vissa dagar. Jag tillkallade självklart veterinär som inte hittade något fel på hästen (så klart så ville han inte klämma fram en endaste host när vet var där men jag fick berskriva hur han kunde låta) eftersom jag varit misstänksam mot höet så fick han behandling med inhalationer. Samtidigt började man i stallet ta min oro på allvar o höbonden ringdes upp o nja jooo han hade haft problem med läckage/fukt skada där höet förvarats o han hade fått åter ta och kassera massa hö..... Så även detta kan tilläggas o efter behandling med inhalationer (bricanyl o något mer) o samtidigt hö byte så blev hästen hostfri. Vi såg faktiskt aldrig något tecken på mögel inte ens svarta prickar o jag kollade noga så fort de luktade skumt.... Min häst var den ända som lämnade av det dåliga höet .... de andra mumsade glatt i sig allt de fick. Rörigt - de jag ville få fram var att bara det luktar dåligt så ska man dra öronen åt sig lätt att vara efterklok men hade jag gått på min magkänsla direkt så hade höet bytts ut mycket snabbare o hästen fått mindre hosta så stå på dig....
 
Sv: Dåligt hö?

du har tyvärr svarat på din egen fråga. Hö skall inte lukta annat än gräs, så ditt är dåligt. sluta fodra med det omgående, då hästarna kan få bestående men och bli akut RIKTIGT sjuka väldigt snabbt, om de fodras med dåligt grovfoder.
 
Sv: Dåligt hö?

Svar till alla som skrivit. tack för att ni bryr er :) :heart

Jag hittade balar längst in i högen som var LURVIGA av mögel. Det övertygade mina föräldrar om att hjälpa mig att fixa hem nytt hö. Hästarna fick äta de två bra balarna som fanns ihop med torkade nässlor och torkade hallonplantor de två dagarna det tog att få hem nytt och bra hö. Som numera förvaras i en f.d. tom hästbox, laspallar inunder. Det gamla hörummet är avskrivet som foderförvaringsutrymme då det är mögel på väggarna där höbalarna låg emot. Urk-blä och pest. Men nu är det i varje fall fixat och jag har lärt mig att lita på min magkänsla! Tack :)
 
Sv: Dåligt hö?

vad härligt med bra rapport. Stor eloge till dig som tagit saken på allvar och fixat! så skönt att höra och för dig också hör jag på ditt inlägg framför allt .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 972
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp