Dåligt samvete!! Hur ska jag göra??

T

Tigerlilja

Har en tjej som rider min häst ett par gånger i veckan. Hon är jätteduktig och vi trivs bra med henne både jag å pållen.
Kruxet är att jag är i behov av någon som kan tänka sej dela både häst och kostnader. Jag stämplar och min ekonomi är allt annat än bra :( Får jag inget jobb närmast tiden kommer min nya stämplingsperiod baseras på en halvtid vilket ger 80% ersättning av 50% jobb.
Nuvarande medryttare kan inte betala något nu men kanske om några månader.

Slängde ut en annons bara för att kolla intresset bland folk och har nu fått svar av en tjej. jag har heft henne som ridelev för en herrans massa år sedan så jag vet vem hon är.
Hon vill komma ut för att provrida min häst och är, om det känns bra, beredd att ta henne på halvfoder.

Grejen är att jag känner mej så himla taskig mot tjejen som rider henne nu. Hon har kämpat med mej i ett halvår med denna häst och alltid tagit ansvar för sina dagar. Hon rider lek. på min dam 2ggr i veckan.

Såå... kära, kloka bukefalister. kan ni ge mej ett gott råd på vägen??
Ska jag vänta och se om det löser sej med jobb för min del och hålla tummarna för att min nuvarande medryttare kan dela hästen om ett par månader..
eller.. ska ja satsa nu när jag har en klar spekulant som är duktig att rida och väldigt trevlig. Chansen är stor att hon hittar någon annan och då kanske jag står där utan ågon alls om det skulle behövas..

Hjälp!! :crazy:
 
Ta ut tjejen som kan betala och se hur hästen o hon går ihop. Om det känns bra, låt henne börja. Men prata först med den andra tjejen och berätta om din ekonomi. Hon kan ju hjälpa till lite då och då? Om den andra tjejen blir sjuk eller du blir sjuk t.ex..?
För tänk om din häst gör illa sig och din ekonomi redan är väldigt knaper- vad gör du då? :crazy:
 
Tja, jag tycker det låter som om du inte har något val pga din ekonomiska situation.
Vad jobbigt för dig, förresten. *tröst*

Erbjud tjejen att dela hästen med dig.
Du kan ju knappast vara så snäll så du skuldsätter dig själv för att inte såra någon annan.
Det är möjligt att hon kan börja betala om några månader, men frågan är om din ekonomiska situation kan vänta så länge?

Jag hade sett till snabbt som ögat att jag fick någon att dela hästen med.
I värsta fall kan det ju leda till att du inte har råd att behålla pållen alls.

Lycka till oavsett vilket beslut du fattar.
 
Skulle hon bli riktigt sjuk så har jag alltid min sambo eller mina föräldrar att tillgå så det är jag inte ett dugg orolig för..
Men det skulle vara skönt att kanske unna sej själv något ibland.. kunna få nån krona över till att köpa en tröja eller så..
 
Om dina medryttare jobbar så kan väl du rida på förmidagarna???

Eller är hästen för ung för att gå 2 pass om dagen. Jag vet ju inget om din häst förtåss :)
 
ussh jobbig situvation!
i med att du har så dåligt med pengar så finns de väl inget annat altenativ än att låta den andra tjejer få ta hand om hästen!
hon är kanske lika duktig som den andra!
Den andra tjejen måste ju förstå att du kanske intte har råd att låta hene ta hand om hästen gratis.
förstår att du inte vill såra någon men jag tror att hon förstår sen finnsde ju aldtid hästar överallt som behöver ridas´!
har själv varit en sån &är fortfarade trotts mina egna hästar en som rider lite andra hästar då och då.

sen tycker jag att de e fel som de anadra skrev att du kunnde dela din häst med två andra´!
jag tror inte att man vill de i med att man själv vill rida och hålla på med hästen själv man går ju liksom inte och betalar för att andra ska rida!!
:confused:har jag fel??
 
Usch...ja, svår fråga.
Jag hade nog sagt till med nuvarande medryttaren hur det ligger till.
Förklarat att du måste ha en betalande medryttare.

Det är snällast att tla om att den nya kommer ut och provrider och sen se hur det går därifrån. :)

Kan inte nuvarande medryttare rida 1gång i veckan...så blir hon inte heeelt utan ju?!? :confused:

Lycka till.

//Becky
 
Jag skulle ha struntat i att rida själv under en period, för att se om den tidigare ickebetalande medryttaren blev en betalande om dessa månader. Och så skulle jag ha 2 betalande medryttare under en period, för att ge ekonomin en liten förbättring.

Men då så är jag ju inte speciellt ridfixerad heller.
Jag skulle bara använda tiden till något annat roligt.
 
Håller med om att hästen kanske skulle kunna går två pass ett par dagar. Som sagt om inte hästen är för ung för det.
Då kanske den icke betalande kan fortsätta 1 dag i veckan och den betalande tar "halvtid" och du då kan rida på den andra "halvtiden".
 
Nej, du ska kolla hur tjejen rider och sedan säga upp den gamla tjejen. Det låter kanske hårt men du kan ju inte gå bankrutt för att vara snäll mot någon annan.
 
Du gör som du har samvete till att göra!

Själv skulle jag ha tagit den nya(under föruttsättning att
det funkar) Behållit den gamla och låtit hästen gå dubbla
pass ett par dagar(Vilket de inte dör av, snarare är det
så att dagens hästar arbetas för lite anser jag)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 488
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 211
Senast: Hund123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp